New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "نفوذی"

یک نفوذی قهرمان

:: 28 دی 1389  12:33:32 AM  ::

 

سی نت: پرداختن به داستانهايي كه نيم نگاهي به جنگ و ادمهاي درگير با آن را دارند سوژه بسياري از فيلمهاي سينماي ايران و جهان بوده است. پديده قهرمان پروري و رويكرد مثبتي كه نسبت به كاراكترها در سينماي جنگ وجود دارد همواره موضوع مناسبي براي يك فيلم سينمايي به حساب مي آيد. در سالهاي گذشته سينماي جنگ يا دفاع مقدس نگاه ديگري به مقوله قهرمان پروي داشت. آدمهاي مثبت قصه هاي جنگ همگي انسانهاي خوب و فرشته گون بودند و با توجه به وجه قوي مذهبي اين شخصيت ها بعضا مقدس به حساب مي امدند در نتيجه سينماي دفاع مقدس دچار تكرار كاراكترهاي مثبتي شد كه همگي ويژگيهاي يكساني داشتند. در اين ميان كارگردانهاي مانند حاتمي كيا سعي كردند اين وجه مثبت را در تقابل جامعه امروز قراردهند كه منجر به توليد فيلم هاي ساختار شكن اجتماعي شد.

در اين ميان فيلم هاي انگشت شماري ساخته شدند كه هيچ كدام از قواعد بالا را رعايت نكردند. و رويكرد آنها سينماي داستان گو و قهرمان پرو بود كه ته مايه جنگ را هم در بر داشت . نفوذي يكي از اين فيلم هاست كه سعي كرده با نيم نگاهي به يك داستان واقعي قصه زندگي اسيري را بيان كند كه بعد از سالها به وطن برگشته و حالا برچسب جاسوسي خورده است: كاراكتري به اسم فري كافر

فيلم "نفوذي" حاصل همكاري مشترك احمد كاوري و مهدي فيوضي به عنوان كارگردان است. احمد كاوري را پيشتر به عنوان دستيار كارگردان و بازيگر مي شناسيم و مهدي فيوضي نيز فيلمبردار، نويسنده، تدوين گر و طراح صحنه بوده است و نفوذي اولين فيلم هر دو نفر مي باشد. البته در اين بين نبايد از حضور تهيه كننده اي مانند جمال شورجه گذشت.

بيشتر داستان با استفاده از فلاش بك ها در حالي براي بيننده بازگو ميشود كه بسياري از آزادگان و خانواده شهدا در برابر فريدون موضع گرفته اند و در اين ميان فريدون ميماند و سكوت رمز آلودش كه بيننده را به پيگيري داستان جذب مي كند.

يكي از مشكلات متداول فيلم هايي از اين دست، دوپارگي موجود ساختار و ريتم در دو زمان است. خوشبختانه "نفوذي" توانسته است از نظر مفهوم و فضا، اشتراك قابل قبولي ايجاد نمايد اما مسئله اصلي ريتم سريع روايت داستان در بازداشتگاه عراقي ها است كه به نظر مي رسد كمي به شخصيت پردازي لطمه زده است. اما نوع بيان داستان و از دست ندادن ريتم و روايت بدون لكنت قصه اين دوپارگي را جبران كرده و بيننده تا پايان با شخصيت فريدون همذات پنداري مي كند.

نكته مهم ديگر در نوع نگاه به شخصيت پردازي فريدون است. خوشبختانه نويسنده براي به چالش كشيدن نقش يك كاراكتر خاكستري را در مورد فريدون تصوير كرده است و همين امر باعث نزديكي تماشاگر به شخصيت فري كافر شده است .نكته اي كه در بسياري از فيلم ها فداي نوع نگاه مثبت به اين نوع شخصيت ها شده بود . اطلاعات ارائه شده در مورد فريدون از او يك كاراكتر با شناسنامه ساخته و همين امر منجر به قالب بندي درست شخصيت شده است.

انتخاب بازيگران در بسياري از موارد مناسب بوده است اگر از انتخاب كليشه اي جمشيد هاشم پور در نقش بازپرس و محمد كاسبي بگذريم امير جعفري تضاد دروني بين قهرمان و ضد قهرمان را با نوع نگاه و لحن بيان مناسب به خوبي نشان داده است.

با نگاه كلي به ساختار فيلم ميتوان گفت نفوذي توانسته است روايت بدون لكنت قصه را در قالبي نو عرضه نمايد . به طوري كه تماشاگر در انتها با تصوير جديد فريدون به خوبي همذات پنداري خواهد كرد . در پايان ذكر اين نكته ضروري است كه جاي خالي فيلم هايي از اين دست كه قهرمان جنگ را با روايت جديدي به بيننده عرضه ميكند در سينماي تكراري اين روزهاي ما بسيار خالي است و داستانهاي از اين نوع ميتوانند بارها با تغيير لحن و بيان كليت اثر تماشاگر را به سينماها بكشانند.

 

منبع: سی نت

4702 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

نفوذی - Nofoozi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت