New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "مرهم"

بيا و اين دل شكسته را مرهم باش

:: 12 اردیبهشت 1390  12:45:23 AM  ::

 

سی نت: گاهي اوقات آخرين ساخته يك كارگردان صاحب نام آنقدر كامل هست كه آثاري مانند "تيغ زن" و "هو" را در حد يك شوخي در كارنامه كاري او بدانيم. "مرهم" عليرضا داود نژاد آخرين اثر و كاملترين فيلم كارنامه كاري او به حساب مي آيد. داودنژاد به نوعي مشكلات جاري در زندگي جوانان را در فيلم هاي "مصائب شيرين" و "بچه هاي بد" تصوير كرده بود. اما آخرين ساخته او نه تنها به زندگي نسل جوان و مشكلاتشان مي پردازد بلكه بي پرده تصاويري مستند گونه را از درد مدرن جامعه معاصر امروز روايت مي كند: اعتياد مدرن نسل جوان.

داودنژاد با تبحر خاصي فيلم نامه روان اثرش را به رشته تحرير درآورده است. به همين دليل فيلم در عين سادگي روايتي قوي را با كاراكترهاي شناسنامه دارش بر پرده تصوير كرده است.

دوربين كنجكاو داودنژاد همانقدر كه در تصوير حقيتهاي خفته در گوشه و كنار شهر صادق است، در پياده سازي كاراكترهاي جوان قصه وامدار حقيقت جاري جامعه است.

قصه از تضاد بين نسل ها آغاز مي شود. مادربزرگ و نوه (احترام حبيبيان و رضا داودنژاد) بر سر اختلاف نظرهاي مالي بر سر ميز صبحانه نزاع لفظي دارند. داودنژاد با مهارت، تفاوت ديدگاه دو مادربزرگ دارا و ندار را در اين فيلم نشان داده است. يكي با همه دارايش بر سر مسائل مالي با نوه اش مشاجره دارد و ديگري با همه نداريش پس اندازش را خرج اعتياد نوه مي كند.

داودنژاد در سكانس هاي بعد همين تضاد آشكار بين نسل قديم و جديد را با نشان دادن سنت گرايي خانواده پدري مريم نشان داده است. اين پدر استحكام خانواده را در سنت گرايي صرف مي داند و به همين دليل مريم كه عصيان كرده است لياقت كمربند و حتي مرگ را دارد. تصويري دقيق و واقعيتگرا از حقيقت محض، سنت گرايي صرف طبقاتي از جامعه.

در اين بين مريم كه جايگاهي در خانواده سنتي خود ندارد، چاره اي جز فرار به سوي آغوش جامعه نخواهد داشت. آينده اي كه او در كنار عشقي مدرن در ذهن تصوير كرده است، براي هر جواني وسوسه انگيز است. اما در اين بين مادربزرگ پير او كه در عين سالخوردگي، ديدگاه مدرني به زندگي مريم دارد بر خلاف نگاه سنتي پدر كه او را مستحق مرگ مي داند راه ارتباطي با او را از طريق گوشي موبايل در آخرين لحظه حفظ مي كند.

فيلم نه تنها در تصوير پارادوكس روابط بين مادربزرگ و نوه خوب عمل كرده است، بلكه با تصوير سازي اعتماد بين نسل قديم و جديد سعي دارد فلسفه بين تفاوت نسل ها را به تصوير بكشد كه اتفاقا به شدت موفق است.

كاراكتر "عزيز" با بازي جذاب و دور از انتظار" كبري حسن زاده" يك آلترناتيو به تمام معناست. او با آن نگاههاي به نم نشسته اش نماينده نسل گذشته است. اما داودنژاد با زيركي چهره جديدي از مادربزرگان سنتي ارائه داده است. شخصيت عزيز با همه تعصبي كه در حفظ سنتهايش دارد به طرز شگفت انگيزي به روز است و در خاستگاه فرديش به جاي نفي نسل جوان با او همقدم ميشود. عزيز با كلان نگري به موضوع اعتياد نگاه مي كند و همانند يك روانشناس به دنبال ريشه مشكلات است. او در حالي كه به شدت از نصيحت مادربزرگوار مريم چشم پوشي مي كند هنوز خود را نيازمند نصيحت شدن مي داند. داودنژاد با تصوير همراهي مادربزرگ و نوه جهت تهيه مواد مخدر نه تنها شيوه برخورد نسل گذشته را زير سوال مي برد بلكه در پي نشان دادن راهكار رفع مشكل شكاف بين نسلهاست. ديدگاهي كه كمترين اثرش تلنگري كوچك بر خانواده هايي است كه تنها راه برخورد با جوانان كنجكاو اين زمانه را در طرد شدن مي دانند و لحظه اي براي درك و همراهي آنها تلاشي نمي كنند.

بازي طناز طباطبائي در خور توجه است. او با نشان دادن ترس و اضطراب مداومي كه در صورت و نگاهش جاري است از پس استيصال مريم برآمده است. رضا داودنژاد با آن چهره آرام و منطقي تصوير جديدي از خود نشان داده است. تصويري كه تا به حال در پشت كاراكترهاي طنز و كليشه پنهان شده بود.

دوربين كنجكاو داودنژاد در بيشتر سكانس ها با لرزش هايش اضطراب جاري در فيلم را بيشتر به بيننده منتقل كرده است، همين امر و فيلم نامه خوب اثر ريتم فيلم را در بيشتر سكانس ها حفظ كرده است.

فيلم در حالي روايت گر داستان تقابل سنت و مدرنيته است كه به شدت سعي دارد شكاف بين نسل قديم و جديد را زير سوال ببرد . شكافي كه گاهي تا فروپاشي نسل گذشته و حال پيش رفته است. كارگردان با انتخاب جسورانه لوكيشن هايش نه تنها در حاشيه به نحوه مصرف كردن شيشه پرداخته است بلكه با هوشياري از معضلاتي كه در زير پوست اين شهر جاري است، پرده برداشته است. تصوير انتخابي او از رپرهاي معتاد و بيكار در حالي كه بر بام تهران عمرشان را به بطالت مي گذرانند، مي تواند زنگ خطري باشد براي خانواده هايي كه آزادي عمل كنترل نشده اي را به جوانانشان در زير نام آزادي عطا مي كنند. و همچنين تذكر مهم كه سكوت در برابر اين مشكلات نسل جوان نه تنها دردي را دوا نمي كند بلكه هر روز خيل بيشتري از جوانان را به سمت اعتياد سوق خواهد داد.

داودنژاد در حالي فيلم را به پايان مي برد كه مريم زخم خورده و تنها در حالي كه به بلوغ فكري رسيده است به آغوش امن مادربزرگ پناه مي برد. رجعتي زيبا و عبرت انگيز به سمت ريشه ها. يادآوري اين نكته كه درخت زندگي تنها با داشتن ريشه هايش مي تواند به بار بنشيند و اگرخانواده ها با پايبندي بر همه ارزش ها درك درستي از دنياي جوانان امروز پيدا كنند و اعتماد و همدلي جوانان را كسب كنند شكاف بين نسل ها با قبول ديدگا ههاي جديد و منطقي نسل فعلي از بين خواهد رفت. زيرا:
هر كسي كو دور ماند از اصل خويش ، باز جويد روزگار وصل خويش.

 

منبع: سی نت

4721 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت