New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نقدی بر سریال "سه دونگ ، سه دونگ"

سریالی که شخصیتهایش را نمی شناسد !

:: 10 شهریور 1390  12:53:55 PM  ::

 

سی نت: سریال "سه دونگ ، سه دونگ " از آن دست آثاری است که می خواهد مخاطب خود را با شیوه های ساده و ابتدایی بخنداند.این ساده بودن را نباید به مفهوم لودگی گرفت بلکه مراد ما،آن بی آلایشی محضی است که نویسنده، در تعاملات یک خانواده با مختصات و روحیاتی خاص، گنجانده است و سعی می کند از این مناسبات، نهایت استفاده را برای خنداندن مخاطب خود به عمل آورد.نویسنده تلاش کرده برای اینکه به اثر خود رنگ کمدی ببخشد،به دنبال معادلات پیچیده نرود و همه چیز را در چند رابطه بخصوص خلاصه نماید.

یکبار شخصیت ها و ماجراهای کلیدی سریال "سه دونگ،سه دونگ" را مرور کنید:"یک خانواده شش نفره،سه پسر و یک دختر که یک پسر و یک دختر آن،نامزد دارند.دوست قدیمی این خانواده از ایتالیا به خانه آنها می آیند و مرد می خواهد سهم نانوایی خود را بفروشد."در این ماجرا دو جریان رخ می دهد:مرد در تلاش است که با تهیه پول،سهم شریکش را بخرد و از سوئی خانواده پذیرای مهمان،در تردید میان رفتن و ماندن به ایتالیا هستند.

تمام ماجرهای کمدی سریال بر همین پارامترهایی که ذکر شد می چرخند.نویسنده تلاش کرده به جای تعدد جریان سازی،به تکثر کاراکتر بیندیشد و با قرار دادن روحیات بخصوصی برای هر یک از آنها،موقعیتهای جدیدی را بوجود آورد که برای مخاطب جالب و گیرا باشد.

البته باید عنوان کنیم که جنس کمدی این سریال تیپ گرا نیست بلکه ما با یک کمدی موقعیت مواجهیم که شخصیتهایش به دلیل عدم پرداخت و گاه ناهمگونی ای که با یکدیگر دارند، نمی توانند بعنوان یک تیپ مطرح شوند و این همان مشکل بزرگی است که بیشتر سریالهای کمدی ما با آن دست و پنجه نرم می کنند.بر اساس این قضییه،نمی توانیم از شخصیتهای داستانمان انتظار عکس العملهای معقول و بجایی را داشته باشیم،بنابراین باید بنا را بر ایجابی استوار نمائیم که بر خط سیر اصلی داستان حکمفرمایی می کند.این خود از شدت منطقی بودن داستان می کاهد.

در تعاملات خانواده های سریال دقت کنید.مثلا دو مراسم خواستگاری رفتن و خواستگار آمدن در یک شب را لحاظ کنید.در این دو سکانس،روال داستان وارد لودگی نمی شود اما اتفاقهایی که می بینیم به هیچ عنوان وجاهتی منطقی و درست ندارند و ممکن نیست این حوادث برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد؛همین عامل سبب می شود مخاطب به طور ناآگاهانه بپذیرد که با اثری غیر واقعی مواجه است و بدین ترتیب به این اثر به دید سریالی برای سرگرم شدن می نگرد و از این رو نگاه جدی مخاطب از این سریال سلب می شود و این دقیقا همان ضربه بزرگی است که می تواند یه یک اثر تصویری وارد شود.البته همانگونه که اشاره کردیم این غیرواقعی بودن به مرز لودگی نمی رسد و بیشتر متوجه عدم آنالیز کاراکترهای داستان است در حالی که به راحتی می شد با چند تغییر کوچک در روحیات "انسی" و دو پسر مجرد سریال،از این کار،اثری درخور توجه و خوب در آورد.

پرواضح است که تلاش کارگردان و نویسنده در مرحله اجرا،مهار کردن تیک های خودسرانه "مرجانه گلچین" است که خیلی زود کلیشه ای شده و از کار افتاده است.متاسفانه این مهار کردن، خیلی واضح انجام شده و ملموس است.گلچین بزرگترین انتخاب بد عوامل سریال برای این کار بود.عصبانیتهای پسر خانواده هم بیش از حد تصنعی و بی دلیل است.

در ادامه ناکامی های سریال،باید به بحث در نیامدن تکیه کلام ها نیز اشاره کرد.مثلا نمی شود به تکرار گوجه فرنگی کیلویی سه هزار تومان عادت کرد.همچنان که نمی توان به تکیه کلام های جولی خانم خندید و با آن ارتباط برقرار کرد.

"سه دونگ،سه دونگ" برخلاف ظاهر شلخته اش،داستان شسته و رفته ای دارد که اصل آن اضافاتی ندارد اما در شکل پرداخت، با حشوی مواجهیم که به خیال ببینده فقط برای پر کردن زمان برنامه به کار گرفته شده است.مثلا شما داستان گم شدن چمدان مهمانان در فرودگاه را به یاد بیاورید.اصل این واقعه بر چه اساسی در دل داستان تعبیه شده است؟فقط برای اینکه دیگران بی صبرانه منتظر گرفتن سوغاتی هایشان هستند و بر این کار به شیوه ای غیر مستقیم اصرار می کنند و در آخر متوجه می شوند که چمدان سوغاتی ها گم شده است؟! اگر اینگونه باشد که همین حس، قبل از آنها در ماجرای سوغاتی دادن دائی رخ داده بود پس عملا تکرار این جریان نمی تواند جالب توجه باشد ضمن اینکه می بینیم پرداختن به این موضوع بیش از نیمی از ماجرای یک قسمت را به خود اختصاص می دهد پس نمی توانیم این جریانها را منتسب به استخوان بندی اصلی سریال بدانیم.گویا نویسنده، طرح کلی داستان خود را به طور جزء نوشته ولی در پرداختن به جزئیات دچار کلی گویی و حشو شده است.

اما سومین عامل ناکامی سریال به سوژه آن باز می گردد که به شدت تکراری و ناکارآمد است.در حالی که نویسنده می توانست به جای اضافات سریال،برای پسرهای مجرد داستان خود،موقعیتهایی را خلق کند که بیننده، بسیار طالب دیدن آنهاست.این مشکل به همان عدم پرداخت و آناتومی شخصیتها برمی گردد که فقط یک لایه سطحی از هر یک از آنها به بیننده معرفی شده و هیچ پیچیدگی های رفتاری برای کاراکترها اندیشیده نمی شود.بازیگران گویی بر مدار بازی های قبلی خود می چرخند و فقط نام شخصیت آنها در این سریال تغییر پیدا کرده است.

اما تلاش داستان برای خلق صحنه های کمیک، با توجه به اصل بی آلایشی داستان، قابل تقدیر است.بیننده در این سریال به رفلکسها و جریاناتی می خندد که با سادگی هر چه تمامتر به وقوع می پیوندند و دچار هیچگونه پیچیدگی و اغراق مفرطی نیستند.نوشته این سریال جای کار خیلی بیشتری داشت و می توانست جامع تر از آن چیزی که مشاهده کردیم به رشته تحریر در آید.

با این حال سریال "سه دونگ،سه دونگ" همانگونه که از نامش پیداست،اثری است تاریخ مصرف دار که با توجه به عدم شناختی که از کاراکترهای خود دارد،خیلی زود به ورطه فراموشی سپرده می شود.

 

منبع: سی نت

4218 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت