New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به تفاوت هاي ملاقلي پور و حاتمي کيا

نبوغ حسي و اعجاز تکنيکي

:: 6 مهر 1390  1:40:13 PM  ::

 

سی نت: ژانر دفاع مقدس در سينماي ايران همواره با دو نام بزرگ عجين شده است; رسول ملاقلي پور و ابراهيم حاتمي کيا. اين دو کارگردان شهير سينماي جنگ، با ساخته هاي خوب و گه گاه متوسط خود، توانستند گام هاي تازه اي در زمينه شناساندن تمام ابعاد اين جنگ هشت ساله و حتي تبعات بعدي آن به مخاطب داشته باشند. ملاقلي پور جسارت منحصر به فرد خود را صراحتا به خورد مخاطب مي داد و حاتمي کيا دغدغه هايش را در قالب ديالوگ هاي کاراکترهايش به مخاطب منتقل مي نمود. حال در اين روزگاري که ملاقلي پور را از دست داده ايم و با حاتمي کيايي مواجهيم که بنا به شرايط روز فيلم مي سازد، اين آسيب شناسي مي تواند جنبه اي علمي به خود بگيرد و طرح اين سوال که نقش هر يک از اين دو کارگردان بزرگ در بهتر شناساندن ابعاد جنگ به مردم به چه ميزان بوده است، بيشتر از هميشه احساس مي شود. اما براي پاسخ دادن به اين پرسش بايد به تحليل دو بعد زمينه هاي تکنيکي و بعد احساسي ساخته ها بپردازيم.

الف) شگرد تکنيکي فيلمسازي
ملاقلي پور زودتر از حاتمي کيا وارد دنياي فيلمسازي شد ولي تحصيلات آکادميک او بسيار پائين تر از حاتمي کيا بود. شايد شروع کار هر دو کارگردان را فيلم هايي مشابه به لحاظ ساختار تشکيل مي داد اما اين ملاقلي پور بود که خيلي زود هنر خود را به مردم و حتي منتقدان شناساند. تکيه ملاقلي پور ديگر منتهي به فيلمنامه نبود. او فضا را به خوبي مي شناخت و برباورپذير بودن اتفاقات داستان هايش اصرار قابل اعتنايي داشت. کاراکترهاي داستان هاي ملاقلي پور، شخصيت هايي ملموس براي مخاطب خود بودند. عنصر بسيار تاثيرگذاري که حاتمي کيا نتوانست تا مدت ها بدان دسترسي داشته باشد. اين اتفاق بزرگ براي حاتمي کيا به صورت تدريجي در"آژانس شيشه اي" رقم خورد و در "بوي پيراهن يوسف" تکميل شد. با لحاظ شدن اين پارامتر در سينماي حاتمي کيا، او توانست پازل تکنيکي سبک خود را تعالي بخشيده و به کارگرداني شش دانگ در اين عرصه تبديل شود اما جنس نگاه او به آدم ها و اتفاقات حول محور آنها، بسيار عام تر از دنياي ملاقلي پور بود. حوادث در داستان هاي ملاقلي پور خاص تر بود و بالطبع از عمق معنايي ثقيل تري نيز برخوردارتر بودند; اين مسلم بود که مخاطب با سينماي حاتمي کيا ارتباط بهتري برقرار کند همينطور هم شد. حاتمي کيا و فيلم هاي تکان دهنده اش در آن سال ها، با تکيه بر سوژه هاي داستاني عام و البته موسيقي قابل توجه، محبوبيتي چشمگير براي خود دست و پا کرد و به چهره اي شناخته شده در سينماي دفاع مقدس تبديل شد اما حتي بهترين طرفدار وي نيز مي دانست که او به لحاظ چارچوب بندي ساختار فيلم هايش هنوز پائين تر از ملاقلي پور قرار دارد. نخستين وجه مشترک دو فيلمساز را بايد در مولف بودن آنها دانست. همين وجه اشتراک ميان اين دو نفر،به نوعي وجه افتراق آنها نيز به حساب ميآيد. دنياي نوشتاري حاتمي کيا خيلي دقيق و موشکافانه به تحليل فضاهايي مي پردازد که خيلي آني در فيلم رقم مي خورند و به نوعي پوشاننده حوادث حوالي همان سکانس هستند اما دنياي نوشتاري ملاقلي پور گسترده تر از يک سکانس است. ملاقلي پور مي خواهد آرمانش را در ديالوگ ديالوگ فيلمش به مخاطب تزريق کند و همين عامل سبب مي شود تا گستره دنياي نوشتاري وي، بسيار چشمگيرتر از دنياي نوشتاري حاتمي کيا باشد. اين طبيعي است که دنياي بزرگ آدم هاي بيشتري مي خواهد و آدم هاي بيشتر هم اخلاقيات خاص خود را مي خواهند. وسواس ملاقلي پور در نشان دادن غير ملموس اين اخلاقيات سبب مي شد تا مخاطب نتواند به راحتي با اين فيلم ها ارتباط درخور توجهي برقرار نمايد. فضاهايي که دو کارگردان براي نشان دادن دغدغه هاي خود نشان مي دادند نيز با يکديگر تقاوت بسياري دارد. فضاي فيلم هاي حاتمي کيا دنج و تعريف شده اند. از برج ديده باني "ديده بان" و آژانس مسافرتي "آژانس شيشه اي" بگيريد تا خانه کوچک "به رنگ ارغوان" و موسسه فرهنگي "گزارش يک جشن". در تمام آثار حاتمي کيا ما با اين فضاي دنج مواجهيم، فضايي که براي همه ما دوست داشتني است. فضايي که قرار است در آن بسياري از لحظات حساس و تاثيرگذار فيلم اتفاق بيفتد اما اين فضا در آثار ملاقلي پور به هيچ عنوان دنج نبوده و برعکس«، گسترده و لايتناهي است. از "نينوا" بگيريد تا "ميم مثل مادر" و حتي "مزرعه پدري" که بنا برنامش، گمان فضايي خاص برده مي شود، اما کارگردان با نقب هاي قابل تامل خود کل ايران را به مثابه مزرعه اي مي داند که اين حوادث مي توانند براي آن عموميت داشته وتاثيرگذار باشند. مقايسه اي ديگر:شما دو فيلم اپيزوديک اين دو کارگردان را در نظر بگيريد که از قضا هيچ يک از اين فيلم ها با موضوع دفاع مقدس ارتباط تنگاتنگي ندارند و فيلم هايي اجتماعي به حساب مي آيند. "نسل سوخته" يکي از شاهکارهاي ملاقلي پور است و "دعوت"يکي از ضعيف ترين ساخته هاي حاتمي کيا. ملاقلي پور اين انعطاف را در ساخت ابعاد مختلف فيلمسازي در خود مي ديد و حقيقتا هم تا جايي که مي توانست در هر يک از آنها وارد شد اما حاتمي کيا اگر از سبک هميشگي خود تبعيت نکند نمي تواند موفقيت هاي قبلي خود را تکرار نمايد. رسول ملاقلي پور در نشان دادن سينماي تکنيکي خود نمي تواند حد و مرزي را براي خود قائل شود. او اگر به منتهاي ساختار نيز برسد باز به مانند شخصيتش عاصي است و راضي نيست; اما سينماي حاتمي کيا از روي فرمول نوشته شده کارگردان به خورد مخاطب داده مي شود. المان هاي سينماي حاتمي کيا به قدري خاص و منحصر به خودش است که يک مخاطب بي آنکه از قبل سکانسي از فيلم هاي او را ديده باشد، مي تواند به تشخيص درستي از نام کارگردان برسد. حاتمي کيا با محدوديت هايي که براي خود تعريف کرده، سينمايي مستقل و خاص را براي خود به وجود آورده که در پهناي همين محدوديت توانسته به عنوان کارگردان شاخص سينماي دفاع مقدس ايران معرفي شود.

ب) شاکله هاي احساسي
بحث در مورد رعايت اصول احساسي در آثار اين دو فيلمساز شايد کمي واضح به نظر برسد. ملاقلي پور استاد بلامنازع خلق صحنه هاي احساسي در فيلم هايش بود که مشهودترين نوع آن را به وضوح در فيلم تحسين شده "هيوا" به رخ کشاند. هر چند سينماي ملاقلي پور سرشار از اين شاعرانگي هاست، اما سينماي حاتمي کيا از شاعرانگي تهي است. ما اين صحنه ها را با توجه به مفهوم عمقي آنها در اولين آثار ملاقلي پور تا به انتها مشاهده مي کنيم، اما "از کرخه تا راين" که به نوعي مي توان آنرا احساسي ترين فيلم حاتمي کيا به حساب آورد، نمي تواند به اندازه تک سکانس کور کردن چشم شاهزاده در "نسل سوخته"ما را تکان دهد و متاثر نمايد.
در همين زمينه، نقش موسيقي بسيار براي ملاقلي پور حائز اهميت بود تا جايي که وي برخلاف نظر موسيقي دانان، براي فيلم "ميم مثل مادر" بر روي استفاده از ويولن اصرار بيش از حدي داشت درحالي که ما در آثار حاتمي کيا به جز ساخته هاي "مجيد انتظامي"، نمي توانيم به يک توفيق زنجيره وار برسيم. نقش موسيقي در فيلم هاي حاتمي کيا، به ميزان بسياري به شانس باز مي گردد. به زعم بسياري از منتقدان، موسيقي هاي بسياري از فيلم هاي حاتمي کيا در قواره ساخته هاي فيلم نيست. سينماي دفاع مقدس ايران با وجود اين دو چهره سرشناس، رشد قابل توجهي را به لحاظ پرداختن به مضامين کيفي در خود مشاهده کرد. چهره هايي که عليرغم تفاوت هاي سبکي، توانستند گوشه هايي از انسانيت را به تصوير بکشند و حال ما بايد غبطه خوران به روزهايي چشم بدوزيم که ديگر نه رسول ملاقلي پور را داريم و نه آن حاتمي کيايي که براي سينماي جنگ فيلم مي ساخت.

 

منبع: مردم سالاری

4215 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت