New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در ستایش موتسارت سینما / نقد واپس روی در هنر گوش کردن به بهانه درگذشت انیو موریکونه

arrow  ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به شاخصه های کاری علیرضا داودنژاد

فیلمسازی دغدغه مند

:: 7 خرداد 1390  11:11:53 AM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): علیرضا داود نژاد را سال هاست که می شناسیم. فیلمساز صاحب سبکی که با "نازنین" کارش را آغاز و در سال های ابتدایی دهه 60 به "خانه عنکبوت" رسید تا یک دهه بعد با "نیاز" یکی از اوج های کارنامه سینمایی خود را عرضه کند. فیلمی تاثیرگذار با فیلمنامه ای حساب شده از علی اکبر قاضی نظام که در اجرا آنچنان موفق بود که بی درنگ سیمرغ بلورین بهترین فیلم دهمین دوره جشنواره بین المللی جشنواره فیلم فجر را نصیب کارگردانش کرد.

داودنژاد با "نیاز" نشان داد فیلمسازی دغدغه مند است که قصد دارد با توسل به زبان سینما، بخشی از مکنونات قلبی و تراوشات ذهنی خود را آنچنان واقعی تصویر کند که برای تماشاگر جذاب و باورپذیر باشد. گرچه داودنژاد با ساخت "عاشقانه" به عنوان یکی از پیش قراولان سینمای جوان پسند موسوم به دخترپسری محسوب شده و توانسته است در فتح گیشه ها نیز موفق جلوه کند، اما با "مصائب شیرین" بود که وی به زبانی جدید برای برقراری ارتباطی صمیمانه و خالصانه تر با مخاطبش دست یافت. او این بار با بهره جستن از روابط شخصی و خانوادگی اش، فیلمی به ظاهر کوچک و کم خرج را روانه پرده های سینما کرد که در لایه های زیرین حاوی پیام ها و نکات بنیادین اخلاقی و اجتماعی بود. فیلم آنچنان به مذاق منتقدان و خود فیلمساز خوش آمد که تصمیم گرفت این شیوه فیلمسازی را کماکان ادامه داده و فیلم هایی چون "بچه های بد"، "بهشت از آن تو" و حتی "هوو" را به کارنامه فیلمسازی اش اضافه کند. در هر سه این فیلم ها آن چه که بیش از هر چیز مدنظر فیلمساز قرار می گیرد، مناسبات اخلاقی و واکنش های طبیعی آدم هایی است که گاه مجبور می شوند در مقابل خانواده و اجتماع ایستاده تا شاید بتوانند حق و سهم واقعی خویش از زندگی را بگیرند. استفاده داودنژاد از برخی از اعضای خانواده اش در هرچه گرم تر ساختن فضای این فیلم ها بسیار مؤثر بوده بطوریکه وجهی مستندگونه به آن ها می بخشد.

در این میان اما فیلم هایی در کارنامه داودنژاد دیده می شوند که انگار چندان با نیات و دغدغه های درونی وی سازگاری نداشته و آن ها را می توان به علاقه وافر وی به آزمودن شیوه ها و فرم های جدید در فیلمسازی، نسبت داد. فیلم هایی چون "ملاقات با طوطی"، "هشت پا" و "تیغ زن" در این دسته جای می گیرند که هرکدام در دوره خود به نحوی اسباب ناامیدی و سرخوردگی مخاطبان خاص و عام سینمای ایران را فراهم کردند.

با این حال داودنژاد با ساخت "مرهم" یک بار دیگر به مسیر اصلی بازگشت و نشان داد که با توجه به شناخت قابل توجه اش از جامعه ایرانی و تسلط غبطه برانگیزش بر تکنیک های سینمایی، قادر است سینمای کوچک خانوادگی اش را آنچنان دلپذیر عرضه کند که حتی اگر مدیران جشنواره های داخلی سعی در نادیده انگاشته آن داشته باشند، فیلم در جشنواره های خارجی درخشیده تا نام کارگردانش یک بار دیگر بر سر زبان ها بیفتد.

"مرهم" قصه بخشی از یک نسل است. نسلی عاصی، سرخورده و ظاهراً بدون آرمان که سعی می کند با گریز از خانواده و حتی اجتماع، خود را بیش از گذشته شناخته و هدف های نه چندان روشنش را جستجو کند. چندان زمانی نمی برد تا دریابیم که این گریز از اجتماع، مصداق کامل ضرب المثل از چاله در چاه افتادن است. گرگ ها آنچنان دندان تیز کرده اند که به سهولت می توانند امنیت هر ساده دلی را به خطر اندازند.

"مرهم" نمونه بارز و مشخص دیدگاه اخلاق گرایانه داودنژاد است. در اینجا فیلمساز آنچنان دلسوزانه با موضوع اعتیاد جوانان طرف می شود که در هیچ کجای فیلم نشانی از شعار یا تحمیل یک عقیده خاص به چشم نمی آید. فیلمساز همچون مادربزرگ دوست داشتنی فیلم (کبری حسن زاده) به مثابه ناظری بی طرف، اتفاقات و حوادث فیلم را یکی پس از دیگری به تصویر کشیده و سعی می کند تا سر حد امکان با این نسل و آرمان هایش همذات پنداری کند.

در دوره زمانه ای که غالب فیلم های سینمای ایران یا نگاهی هجوآمیز به روابط میان آدم ها دارند یا از آن طرف بام افتاده اند و دیدگاه های شعار زده ای را مطرح می کنند، تماشای فیلمی چون "مرهم" با آن نگاه ساده ی انسانی، غنیمتی بس ارزشمند به حساب می آید. غنیمتی که عمق نگاه و دقت نظر فیلمسازی ارزشمند را متجلی می کند که در آستانه هفتمین دهه زندگی، همچنان از امیدهای سینمای ایران محسوب می شود.

 

منبع: مردم سالاری

2761 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت