New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "شبکه"

داستان گویی به شیوه سنتی و کلاسیک

:: 29 اردیبهشت 1391  11:07:34 AM  ::

 

سی نت: «شبکه»، واپسین فیلمِ «ایرج قادری»، کم‌وبیش همۀ مؤلفه‌های موردِ علاقۀ مخاطبانِ آثارش را دارد و حداقل‌اش این است که می‌توان ادعا کرد از «محاکمه» و «پاتو زمین نذار»، قابلِ قبول‌تر است.
این فیلم، همانندِ بیش‌تر آثارِ این فیلم‌سازِ تازه از دنیا رفته، داستانی پُر اُفت‌و‌خیز را روایت می‌کند که در این روزگار- که آثارِ سینمای به‌اصطلاح گیشه‌پسندمان دیگر حتی از روایتِ دو خط داستانِ دراماتیزۀ ساده ناتوان‌اند- بی‌‌شک می‌تواند خیلی از مخاطبانِ گریزان از سالن‌های سینما را که دل‌بستۀ قصه‌شنیدن به شیوۀ سنتی و کلاسیک‌اش هستند، روی صندلی بنشاند و از این رو «شبکه» موفق عمل می کند.

این‌گونه داستان‌گویی که از ویژگی‌های همیشگیِ کارهای «قادری» است، با موقعیت‌ها و رویدادهایی پیاپی و تعلیق‌زا همراه است؛ البته در این میان گاه پیش می‌آید که منطقِ دراماتیک و عِلّی و معلولیِ رویدادهای فیلم‌نامه، فدای یک قصه‌گوییِ پُر فراز و نشیب- آن‌هم با هدفِ درگیر کردنِ هر چه بیش‌ترِ مخاطب- می‌شود.

در «شبکه»- همانند بیش‌تر فیلم‌های «ایرج قادری»- کم‌وبیش چیزی به نامِ شخصیت‌پردازی وجود ندارد و کاراکترهای فیلم‌نامه، به‌شکلی تیپیکال و کلیشه‌ای در دو جبهۀ خیر و شر دسته‌بندی می‌شوند تا بتوانند بر پایۀ تعریف‌شان در این جبهه‌بندیِ ساده و دمِ دستی، داستان را در مسیری قابل پیش‌بینی و البته پیروِ الگوهای رواییِ مخاطب‌پسند پیش ببرند.

با تکیه بر تعریف‌های ویژۀ «ایرج قادری» از ریزه‌کاری‌های بازیگری، هنرپیشگانِ «شبکه»- جز خودِ «قادری»- مجموعه‌ای از بازی‌های بد و دافعه‌انگیز را را رقم زده‌اند و در تمامِ مدتِ حضورشان بر پرده، گویی می‌خواهند خوب و بد بودنِ نقش‌های‌شان را بر سرِ تماشاگر فریاد بزنند.
با این وجود همانند برخی کارهای قابلِ قبولِ «ایرج قادری»، در «شبکه»، کارگردان دکوپاژها و میزانسن‌های آشنا و مورد علاقه‌اش را با دقت و وسواسی چشم‌گیر چیده و ترسیم کرده؛ و البته نباید تأثیرِ فیلم‌برداری و نورپردازیِ همیشه‌خوب و شُسته‌ورُفتۀ «فرج حیدری» را در شیک‌‌شدنِ پلان‌های فیلم فراموش کرد.

جدا از همۀ این‌ها، برای من- به‌عنوان کسی‌که زمانی «ایرج قادری» یکی از قهرمان‌های سینمایی‌اش بوده- چیزی که در «شبکه» بیش از هر چیزی نگاه‌ام را جلب کرد، تصویری بود که «قادری» از خودش در برابرِ دوربین ترسیم کرده بود. پس از ورودِ احتیاط‌آمیز و قابلِ قبولِ «قادری» به دنیای بازیگری با «آکواریوم»- او در «محاکمه» و «پاتو زمین نذار» تصمیم گرفت که شمایلِ خود در سینمای فارسیِ پیش از انقلاب را زنده کند؛ اما این هدف به شکستی همه‌جانبه انجامید.

اکنون در «شبکه»، ما با یک قهرمانِ خسته و بازنشسته روبه‌رو هستیم که گویی خودش نیز پذیرفته که دوره‌اش به‌سر آمده و باید نظاره‌گر مناسباتِ اجتماعی و فرهنگیِ نسل‌های پس از خود باشد. درست است که گره‌گشاییِ فیلم‌نامه- به‌شکلی قابل پیش‌بینی و البته از دیدگاهی دراماتیک نه‌چندان قابلِ قبول- به‌دستِ قهرمانِ پیر و خستۀ داستان رقم می‌خورد، اما «قادری» با حضورِی آرام و بدونِ پناه‌بُردن به شکوهِ گذشته‌اش در برابر دوربین می‌خواهد به مخاطبان و منتقدان‌اش بفهماند که جبرِ روزگار را پذیرفته و تنها می‌خواهد اشتیاقِ سیری‌ناپذیری‌اش به بازیگری را پاسخ دهد.

نمای پایانیِ «شبکه»، امضایی تلخ و البته سینمایی بر بیش از پنج دهه حضورِ «ایرج قادری» در سینمای ایران است. قهرمانِ بزن‌بهادُرِ و پیشینِ سینمای عامه‌‌پسندمان، خیلی آرام و سربه‌زیر و در حالی‌که می‌کوشد رنجِ بیماری‌اش را زیرِ چهرۀ شکسته و فرتوت‌اش پنهان کند، با کیفی در دست، در میان مردم پیش می‌رود و موسیقیِ مرثیه‌وارِ «ستار اورکی» نیز او را همراهی می‌کند. روح‌اش شاد...

 

منبع: سی نت

10297 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

شبکه - Shabakeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت