New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

به مناسبت 5 دی سالروز تولد بهرام بیضایی

یک فیلم، یک کارگردان: سگ کشی و بهرام بیضایی

:: 11 دی 1390  2:14:43 AM  ::

 

سی نت: براي مخاطبان سينماي پس از انقلاب اسلامي، نام بهرام بيضايي همواره نشاني درستي براي ارزيابي کيفيت هنري فيلم هاي سينمايي است و همراهي مردم با آثار اين کارگردان نشان از برقراري يک ارتباط حسي ميان کارگردان مولف و مخاطب پيرو تاليف دارد؛ در واقع بهرام بيضايي اگرچه از لحاظ کمي کارنامه پرباري در سينماي پس از انقلاب ندارد اما هر خبر پيرامون توليد اثر وي موجي از شور را در علاقه‏مندان به هنر به وجود مي آورد و آنها براي تماشاي فيلم بيضايي لحظه شماري مي کنند که اين مساله بيش از هر چيز ناشي از نگاه ايراني غالب در فيلم هاي اين کارگردان است و در پرتو انسجام ساختار روايت داستاني، موقعيت پردازي بکر و شخصيت پردازي حرفه اي در نمونه هايي چون شايد وقتي ديگر، مسافران و سگ کشي است که فيلم نساختن اين کارگردان علامت سوالي را براي جامعه به وجود مي آورد، زيرا حتي فاصله يک دهه اي در راه ساخت فيلم هم، جامعه را از ديدن آثار بيضايي وا نداشته است و پرفروش شدن و استقبال مناسب تماشاگران از آثار وي خود گوياي علاقه مندي به سبک روايتي بيضايي است.

بر اين مبنا اگر حافظه ديداري مخاطب را در مسير تحليل سگ کشي ملاک قرار دهيم يکي از مفاهيم مستتر در درون اين فيلم نقد مناسبات کاسبکارانه اي بود که در پرتو ناکارآمدي مديران در فرهنگسازي ديني صورت گرفت و اينکه گفته شد فرهنگسازي ديني، به اين دليل است که تصاوير و ديالوگ هاي فيلم در نقد جامعه اي شکل مي گيرد که گرچه عنوان ديني دارد اما با نگاه قشري، ظاهرسازي و تلقين وجهه مطلوب از باطن نامطلوب در واقع روز به روز در گرداب وسوسه هاي دنيايي فرو مي رود و اين هوشياري بيضايي در انتقاد به رويکردهاي تصنعي گروهي به ظاهر ديندار و نمايش تهران فرو رفته در پرتگاه مادي گرايي، از درايت کارگردان مولف سينماي ايران در ارايه تصويري حقيقي از شهر و مناسبات شهري در قاب سينما حکايت دارد.

اما حکايت سينما و استاد مولف بهرام بيضايي از اين وجه داستان غريبي است. کارگردان آشنا به قواعد سينما به علت ظرافت هاي بياني و تصويري در نقد ناکارآمدي ها، گوشه نشين شده و امروزه در شرايطي که همگان در تکاپوي ايجاد تحول در ساختار فني و بصري سينماي ايران هستند و صحبت از بازگشت بزرگاني چون تقوايي و بيضايي است اما ديگر نه از آن شور و حرارت در اين دو کارگردان اثري هست و نه جامعه خوکرده به فيلم هاي سردستي و خنثي، ديگر با آن شور و حال به استقبال فيلم هاي داراي بار انتقادي و خوش ساخت از جنس سگ کشي مي روند.

در واقع سگ کشي فرزند مناسباتي بود که با گسترش فضا براي خلق سوژه سعي در ايجاد فرصت در راستاي توليد آثار شاخص هنري با بار اقتصادي مطلوب داشت که البته تداومي نيافت و از آنجا که همواره ثابت شده که پس از يک تجربه موفق، همگان به دنبال تقليد مي روند و توان خود را نه در خلق و ابداع که در بازسازي موبه موي سبک مولف و پردازش کليشه اي قواعد جواب پس داده معطوف مي دارند فيلم هايي از جنس سگ کشي که مي توانست دروازه اي جديد را به روي سينماي سياسي بگشايد در پرتو توليد شبه روايت هاي بازسازي شده از سينماي هاليوود و پهلوي، ديگر مجالي براي عرض اندام نيافت و سينماي ايران دل خوش روزي است که بيضايي نه از سر عصبيت بلکه با شور و شوق به فيلم سازي روي آورد تا روايت حرفه اي اش در وقتي همه خوابيم با عنوان روي آوردن به توليد فيلم از سر عصبيت تعبير نشود.

 

منبع: هفته نامه سی نت - شماره دوم

6028 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

گلاب آدینه        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت