New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به "زنان ونوسی، مردان مریخی"

وقتی سعید عزیز می‌شود

:: 27 شهریور 1390  1:30:04 PM  ::

 

سی نت: این بار می‌خواهم یک بررسی سکانسی درباره فیلم اخیر کاظم راست‌گفتار داشته باشم. فیلم از پیج مهندس سعید دل‌انگیز در کارخانه شروع می‌شود و ما از طریق ارتباط‌گیری با این صحنه با ویژگی‌های سعید و همسرش سیمین آشنا می‌شویم. سعید یک تیپ امربر و مطیع را نشان می‌دهد که هرچه خوشایند سیمین باشد، به انجام می‌رساند و به واقع مردانگی خود را تحت‌الشعاع علاقه وافر به همسرش قرار داده است. چنین مردی حتی برای سفر تفریحی همسرش، حاضر می‌شود تا زیر بار قرض 10 میلیونی برود اما زنش خوشحال باشد. سیمین نیز یک کاراکتر مرده است که شناخت درستی از موقعیت یک زن در زندگی زناشویی ندارد و به دلیل ارتباط با دوستان مجردش، وظایف زناشویی خود را فراموش کرده و با بهره‌گیری از علاقه مفرط سعید نسبت به خود، یک زندگی رها و آزاد را برای خود ساخته است. البته وی نیز به سعید علاقه‌مند است و با چک کردن گاه و بیگاه وی یا حساسیتی که به ارتباطات سعید نشان می‌دهد، این محبت را منعکس می‌کند.

آنچه در پی مي‌آید، بررسی سکانس‌هایی از فیلم است که قواعد سینما - سرگرمی تا حدودی در آن رعایت شده است.

1- سکانس آسانسور: ميهمانی زنانه تمام شده و وقت خداحافظی است اما درست آنجایی که مخاطب در فکر این موضوع است که در سکانس بعدی چه اتفاقاتی قرار است بیفتد، ما با ادامه سکانس روبه‌رو مي‌شویم. سیمین و دوستانش بحث طولانی جدیدی را در جلوی درب آسانسور آغاز مي‌کنند و این همان بازتاب سینمایی خصایص زنانه است.

2- سکانس غذاخوری کارخانه و ورود دختر مدیر: سعید (امین حیایی) و دوستش (امیرحسین رستمی) مشغول غذاخوردن هستند که ناگهان توجه سعید به مرجان، مسیر بحث را عوض مي‌کند. نکته مهم این سکانس در کلام دلنشین دوست سعید قابل درک است. وی با اشاره بجا به کتاب روانشناسی که در دستان مرجان است، مي‌گوید آخی مثل این که پنیرش را هم جا‌به جا کرده‌اند و از طریق همان کتاب روانشناسی که در دستان مرجان است، سعی دارد تا گرایش وی به مسائل روان شناختی را بازتاب دهد که این مسئله کمی گنگ و مبهم صورت مي‌پذیرد.

3- سکانس دیدار سیمین و دوستانش با تور لیدر: رقابت ظریف زنانه برای جلب نظر تور لیدر مرد با بازی سپند امیر سلیمانی آنجایی به وضوح قابل لمس مي‌شود که هرکدام مطلبی را عنوان و سپس نظر خود را عوض مي‌کنند. مثل جایی که الیکا عبدالرزاقی پرسید که تور لیدر زن دارند و وقتی با پاسخ مثبت امیر سلیمانی روبه‌رو شد، با یک بیان عجولانه گفت نه تور لیدر مرد بهتره.

4- سکانس کوه آلپ: نکته قابل تأمل این سکانس را مي‌توان در ترکیب درست موسیقی ضربی و ریتمی با حس و حال صحنه‌ها دانست. شاید این سکانس را بتوان حساب شده‌ترین و بهترین تصویر فیلم راست‌گفتار دانست. جلوه‌های ویژه بسیار به درآمدن این صحنه کمک کرده است.

5- سکانس فرودگاه: بازگشت دوستان سیمین از خارج به ایران و صورت‌های برنزه‌ای که تأثیرات تابش مستقیم آفتاب در قله کوه را انعکاس مي‌دهد، خیلی سردستانه پرداخت شده است.

6- سکانس تغییر چهره مرجان: مرجان در سه شب متوالی تغییرات ظاهری گسترده‌ای را هم در شکل منزل و هم در میمیک و تیپ خود ایجاد مي‌کند و توجیهش این است که مي‌خواهم جذابیت و تازگی برایت داشته باشم.

7- سکانس شادی پس از گل: سعید اگرچه فکر مي‌کرد که با داشتن دو زن در کنار هم مي‌تواند کمبودهای گذشته‌اش را جبران کند اما در گرداب تنهایی فرو مي‌رود و به خانه دوستش پناه مي‌برد. در آنجا مشغول تماشای فوتبال هستند و تیمشان دو گل عقب است که ناگهان گلی زده مي‌شود و شادی جذابی از سوی سعید و دوستش صورت مي‌گیرد.

8- سکانس فرار سعید: سعید در یک نمایش ساختگی به گونه‌ای نشان مي‌دهد که نمی‌تواند کنترلی بر سرعت خود در روی برف داشته باشد و ناگهان سقوط مي‌کند. سیمین و مرجان و شاید مخاطب فکر مي‌کند که سعید مرده است اما لحظاتی بعد سعید را مي‌بینیم که به سوی خودروی دوستش مي‌رود

 

منبع: روزنامه ایران

5035 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

زنان ونوسی، مردان مریخی - Zanan-e Venoosi, Mardane Merrikhi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت