New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "یه حبه قند"

مرگ بر نماد، زنده‌باد داستان، زنده‌ باد انسان

:: 23 بهمن 1389  4:24:16 PM  ::

 

سی نت: تا امروز و در کنار "آلزایمر" احمدرضا معتمدی، بعد از "فرزند صبح"، بهترین فیلم جشنواره است. عیب‌اش را بعدا می‌گویم. فعلا این که نیمه اول "یه حبه قند"، یک قوم نگاری کامل است. تصویری که رضا میرکریمی از زندگی چند روزه آن خانواده در شرایط شادی و غم می‌دهد، به شکل غریبی کامل است. نمونه‌اش را در سینمای ایران نداشته‌ایم. میزانسن‌های پیچیده قرار نیست تماشاگر را مرعوب کند و بازیگران، از جمله رضا کیانیان، بهترین کارشان را روی پرده ارائه داده‌اند. ریما رامین‌فر که حیرت‌انگیز است. جزئیات لحظه‌های این زندگی را میرکریمی به کمال بازآفرینی کرده است. این که با هم چطور حرف می‌زنند. چطور می‌خندند. چه قدر شوخی می‌کنند. چطور و چه وقت خانم‌ها چادرشان را روی صورت می‌کشند یا روی شانه‌شان می‌اندازند. چطور و به چه ترتیب گرد سفره می‌نشینند. چطور و به چه ترتیب بعد از غذا می‌خوابند. خانم‌ها چه جوری دور هم جمع می‌شوند و آقایان چه جوری. بچه‌ها کی می‌روند توی حیاط و چه بازی می‌کنند. چه قدر به هم متلک می‌گویند و چه قدر قربان صدقه همدیگر می‌روند. اصلا چطور نفس می‌کشند. هیچ ندیده بودم کارگردانی زندگی روزمره قشری از این مملکت را به این دقت و با جزئیات بازآفرینی کند. واقع‌نمایی به کمال است. میرکریمی در ضمن میزانسن می‌شناسد و ریتم درون قاب را می‌داند. می‌تواند از پروداکشن عظیم تولید برای رسیدن به یک لحظه خلوت خاص روزانه، بی هیچ ادایی استفاده کند. ضمن این که فضا و ایده و چالش‌های داستان‌های مدرن را می‌تواند به میان یک زندگی سنتی ببرد. تجربه‌ای که امسال فیلمسازان دیگری از طبقه‌های مختلف در جشنواره امسال فجر از سر گذرانده‌اند.

مشکل اما در نیمه دوم فیلم بروز می‌کند. وقتی میرکریمی نمی‌تواند نمادها و نشانه‌های معنایی مورد نظرش را در مسیر داستان‌اش بنا کند. مشکلی که به جز "خیلی دور خیلی نزدیک"، در باقی فیلم‌هایش، از "زیر نور ماه" گرفته تا "به همین سادگی"، دامن‌گیرش بوده و همین باعث شده تا نتواند با طیف وسیعی از مخاطب‌ها در تمام این سال‌ها ارتباط برقرار کند. فکرش را بکنید "یه حبه قند"، فیلمی است که فضایی را که خلق کرده با مجموعه‌ای از نمادهای پیش پا افتاده، به پایان می‌رساند: مثل همین کاربرد حقیر یک نشانه و نماد، یعنی رادیو، برای پایان دادن به یک داستان. نمادگرایی، یک تمهید پیش پا افتاده در سینماست. مگر این که بتواند خودش را با عناصر اصلی قصه (حالا چه کلاسیک مثل آلزایمر، یا مدرن مثل فرزند صبح) همراه کند. ولی وقتی کل فیلم به این سمت می‌رود، آن وقت همه چیز به هم می‌ریزد. درک محدود میرکریمی از تزریق معنا به داستان، همه چیز را به هم می‌ریزد. او مسیر حرکت شخصیت‌ها را متوقف می‌کند تا به نشانه‌پردازی در زمینه ورود تمدن مدرن به دل خانواده سنتی و تفاوت دو نوع ورود به این فضا از سوی داماد و سرباز بپردازد و دختری که وقتی خوشحال می‌شود که نیرویی از دل کشور، عضوی از همین خانواده، پیشرفت را به جامعه بیاورد. بحث جالبی است. اما این که برای ما سینما نمی‌شود. این فیلم میرکریمی هم با تمام ارزش‌هایش، امکان ارتباط با قشر وسیعی از تماشاگران را از دست خواهد داد و این برای فیلمسازی با قابلیت‌های میرکریمی حیف است. بعدا سر فرصت درباره گرایش‌های روشنفکری قشر خاصی از نیروهای سینما در جشنواره امسال خواهم نوشت. این بحث اصلی جشنواره امسال است.

 

منبع: تهران امروز

5029 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت