New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

فرهادی و سینمای ایران

وصله ای جور بر قامتی ناجور

:: 2 اردیبهشت 1390  10:07:05 PM  ::

 

سی نت: در نگاه کلي به سينماي ايران و بحث کارگردانان مولف، به نام هايي چون "کيميايي " و "مهرجويي" در سال هاي قبل از انقلاب و " حاتمي کيا " و "مجيدي " در سال هاي بعد از انقلاب برمي خوريم، اما در دهه 80 با توجه به رويکردي که سينما را به بازتاب هنري رئاليسم جاري در جامعه ترغيب نمود ، افراد جديدي به سينماي ملي معرفي شدند که نه تنها نام "مولف " را يدک مي کشند بلکه مي توان ازآنان با عنوان پايه گذاران سينماي نوين اجتماعي در ايران ياد کرد. "اصغر فرهادي" از جمله اين افراد است که در دهه 80 سير صعودي خيره کننده اي را تجربه نمود. در ادامه به بررسي آثار اين هنرمند در دهه هشتاد خواهيم پرداخت.

اصغر فرهادي يکي از برترين چهره هاي کارگرداني در دهه 80 است که با نگاه کنجکاو و پرسشگر به جامعه معاصر و نوع روابط حاکم بر آن، تصويرگر آثاري در سينماي ايران شد که ارتباط خوبي با تماشاگر جوان اين دهه برقرار کرد. او در فيلم هايش انگشت بر قشر متوسط جامعه گذاشت و با شناخت خوبي که از طبقه تحصيل کرده متوسط جامعه داشت ،کاراکترهايي را بر پرده تصوير کرد که ما به ازاي بيروني آنها همدلي تماشاگري را که با آدم هاي اين چنيني زندگي کرده بود بر مي انگيخت . به واقع او با نگاه کلي خود به جامعه، تلاش کرد با انتخاب برشي از زندگي طبقه متوسط، اخلاقيات را در جامعه آرماني خود از نگاه دوربين کنجکاوش به تصوير بکشد.

فرهادي اولين فيلم مستقل خود را به نام "رقص در غبار" با فيلم نامه اي تاليفي در سال 81 بر پرده برد . او در اين فيلم به بررسي روابط ميان آدم ها، همچنين تفکرات و اعتقادات قشر ضعيف جامعه پرداخت; قشري که اسير سوء تفاهمات رايج در عرف هستند. قاب هنري اثر تصويرگر نوعي رويکرد مريد و مرادي در برقراري رابطه ميان مردجوان و مردپير در کل قصه است . دومين فيلم او "شهر زيبا " نام داشت که باز هم به روابط از هم گسيخته اي از لايه هاي اجتماعي طبقه ضعيف جامعه و شک و ترديد و روابط غير منطقي اين قشر پرداخت. پس از آن در سال 84 فرهادي با ساخت "چهارشنبه سوري " نويد ظهور سينماگري را داد که مي تواند سينماي اجتماعي جديدي را با نگاه تازه و نو خود ايجاد کند. سينمايي که مخاطب را به خوبي مي شناسد و با روايت داستاني از بطن اجتماع به تصوير متزلزل روابط آدم هايش خواهد پرداخت. او در چهارشنبه سوري پرده از روابط از هم گسيخته آدم هاي قشر متوسط بر مي دارد. زن و مرد قصه با اينکه در دريايي از سو» تفاهم و شک و ترديد دست و پا مي زنند، بازهم به روابط از هم گسيخته خود ادامه مي دهند.

او در سال 87 با ساختن "درباره الي" سينماي اجتماعي ايران را در سطح جهاني مطرح کرد. شاهکار فرهادي در اصل نگاهي روانکاوانه بر نسل جوان جامعه معاصربود و اخلاقيات موجود در بطن روابط به ظاهر زيبايي که بين آنها جريان داشت را به تصوير کشيد. او در اين فيلم با درگير کردن تماشاگر در داستان و رويکردي که در پايان باز فيلم داشت ذهن مخاطب را همراه داستان کرد و همين امر به ماندگاري اين اثر کمک زيادي کرد. دوربين فرهادي در اين فيلم مانند يک شخص سوم بي طرف عمل کرد و همين امر روح تماشاگر را بيشتر درگير اين شاهکار سينمايي کرد و تماشاگري که تا قبل از "درباره الي "به ديدن فيلم هاي سر راست با نشانه هاي دم دستي عادت داشت ، حال با سينماي پرسشگري روبرو بود که نه تنها به راحتي به او اطلاعات نمي داد بلکه او را به سمت قضاوت کردن تشويق مي کرد. در سينماي اجتماعي ايران کم هستند فيلم هايي که آينه تمام نماي نسل خود باشند و روح زمانه شان را بر پرده تصوير کنند ، شايد تنها مثال ممکن بعد از "درباره الي" فيلم "هامون" مهرجويي باشد که توانست انعکاس نسل زمان خود باشد . فرهادي با "درباره الي " آدم هاي نسل خودش را بر پرده ترسيم مي کند، نسلي که بيشتر عادت کرده است براي رهايي خود از تهمت ها، ديگران را محاکمه کند; محاکمه اي به قيمت شرافت و آبرو. در نهايت فرهادي دهه هشتاد را با "جدايي نادر از سيمين " به پايان برد. او در آخرين ساخته اش به بررسي روابط بين آدم هاي قشر ضعيف و غني مي پردازد و نوع روابط علت و معلولي موجود در برخوردهاي اين دو قشر از جامعه را به تصوير مي کشد; روابطي که در نهايت زندگي دو سر ماجرا را به جهنمي عجيب تبديل مي کند. او با اين فيلم افتخارات زيادي را براي سينماي ايران به دست آورد . با نگاه کلي به آثار فرهادي علي الخصوص سه فيلم آخر او، مي توان آثار اين کارگردان را در قاب سينماي اجتماعي جاي داد که بر پايه درام سعي دارد به واقعيت زندگي طبقه متوسط بپردازد و اخلاقيات موجود در رابطه ها را به نمايش بگذارد. او با رئاليسم و تصويرسازي عجيبي که در آثارش لحاظ مي کند، همذات پنداري تماشاگري که به دنبال واقع گرايي است را بر مي انگيزد. سينماي فرهادي همانقدر که از لحاظ فيلم نامه کامل و پردازش شده است، از منظر تکنيک نيز قابل تامل است. او با کارگرداني " درباره الي " و " جدايي نادر از سيمين " نشان داد که نه تنها به ابزار سينما تسلط کامل دارد و با فضا سازي و دکوپاژهاي سخت مشکلي ندارد بلکه ريتم را به خوبي مي شناسد. نکته اي که دراکثر فيلم هاي حال حاضر به دست فراموشي سپرده مي شود ، اينکه با رعايت همه قواعد حاکم بر فيلم سازي ، داستان فيلم را با هنرمندي براي بيننده تصوير کرد. با اين تفاسير، سينماي فرهادي سينماي شريفي است که مي تواند دهه 90 را براي سينماي ايران خاطره انگيزتر نمايد.

 

منبع: مردم سالاری

4805 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اصغر فرهادی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت