New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سینمای مسعود کیمیایی به بهانه اکران "جرم"

شیفتگان ناموس و چاقو

:: 23 شهریور 1390  1:03:58 PM  ::

 

سی نت: سینمای مسعود کیمیایی دوست داشتنی ترین سینمای 40 سال اخیر میان طرفداران سینمایی بخصوص (عام) بوده است. حتی مهرجویی که در فیلمهایش مماس با زمان پیش می رود و مثل بنجامین باتن مدام جوانتر و به روزتر میشود و طرفداران پروپا قرصی در میان منتقدان دارد جایگاه مردمی مسعود کیمیایی را ندارد.

کیمیایی بیشتر تبدیل به خاطره ای شده که از 4 دهه پیش با قیصر و گوزنها در ذهن طرفداران خود مانده است و این جایگاه دلیل بر این بوده که کیمیایی یکی از پایگاه های مردمی زمان قدیم را بسیار نزدیک با توده مردم لمس کرده و می شناسد. پایگاهی از اجتماع که اثیر کمتر دیده شدن و سو تفاهمات اجتماعی هستند. به طوری که این حس و دید را دارند که ضربه مهلکی که از طبقه بالاتر به آنها وارد می شود و غمی که در سینه دارند هیچ راه حلی جز چاقو عیان نمی شود. بحث مراقبت از ناموس و آدمهایی که با ترازوی خودشان وقایع را می سنجند و نیاز به هیچ محکمه و دادگاهی ندارند. به طوری که در این جهانک ذهنی که کیمیایی دارد همه آنها سیاه و سفیدند. کلاه مخملی بر سر دارند. چاقویشان در دستانشان باز است. و هر آن ترس این را دارند که کسی به ناموس آنها تعرض کند. کیمیایی در گوزنها بسیار عالی بلبشوی آن زمان را که از در و دیوارش سیاهی، نکبت، اعتیاد، خطا، اجتماعی درب و داغان، خانه های گلی که از هر کدام از آنها هزاران جوان راست قامت و لوطی پیر و خموده بیرون می آیند نشان داد. الحق کیمیایی خوب آن زمانها را می شناخت. دیدگاه هایش راجع به جامعه پیشین روشنفکرانه بود. به خصوص زیر لایه های سیاسی که بیان می کرد. اما همین مسعود کیمیایی که اتفاقا زمان رشد یافتن خود را خوب شناخته بود در گذر زمان با جامعه جدید ایران پیش نرفت. تا حدودی در دندان مار و سرب خوب توانست دیدگاه های آن روزهایش را بدون لکنت بیان کند. کادر، قاب بندی، فیلمنامه های تاریخ مصرف گذشته اش به زمان مردمی که گام به دنیای مدرنتری گذاشته بودند نمی خورد. یک نوع عقب ماندگی در تک تک پلانهایی که می ساخت دیده می شد. تو گذر زمان را در فیلمهایش حس نمی کردی. هنوز هم همه چیز سیاه و سفید بود و آفتاب در نمی آمد. این حرکت رو به زوال او آنچنان با سرعت ادامه داشت که بعد ها سر از هذیانات بی سر وتهی همچون "حکم" و "رییس" در آمد. اما به طرز شگرفی کیمیایی و سینمایش هنوز طرفداران سرسختی داشت که با او هم پیمان شده بودند که گویی هرچه آقا مسعود می گوید درست است. او و سینمایش در بهترین روزهایی که "سرب" و "دندان مار" را روی پرده داشت توسط داوران ما دیده نمی شدند و حال در افتضاح ترین فیلمش که در تک تک پلانهایش هیچ منطق روایی وجود ندارد و قله هذیان است و بیشتر وقایعش مثل خیال می ماند تقدیر می شود و سیمرغ می گیرد.

از جشنواره ای که "یه حبه قند"ش مورد قهر آقایان واقع می شود و اتفاقا همان دوستان برای به اسکار فرستادنش سر و دست می شکنند چیز دیگری توقع نمی رود. در این جشنواره آقایان انگار همه چیز به نوبت است. و یک اثر فوق العاده می تواند نوبتش نباشد! مسعود کیمیایی فیلمساز ضعیفی است چون مماس با زمان پیش نمی رود و همان روشنفکر 4 دهه قبل حالا در انتهای کار خودش است. مسعود کیمیایی در دنیای خودش و خواب خودش غرق است و یکی باید آب بریزد روی سرش و از خواب بیدارش کند. هر چند شاید نخواهد در این سن و سال از خواب شیرینش برخیزد.

با احترام به استاد مسلم فیلمسازی مسعود کیمیایی

 

منبع: سی نت

4675 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت