New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  پرویز پورحسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

arrow  «جورج کلونی»: تشویق مردم برای رفتن به سینما نیرنگ‌بازانه است

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

  «ناگهان درخت» اکران آنلاین می‌شود

  آغاز اکران آنلاین «سراسر شب» از امروز دوشنبه سوم آذرماه

  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

  چنگیز جلیلوند دوبلور معروف سینمای ایران درگذشت

  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

مروري بر فيلمنامه هاي کارهاي تلويزيوني رضا عطاران

سوار بر سليقه روز عامه تماشاگران

:: 24 اردیبهشت 1390  12:17:34 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): در اوج يکه تازي و نوآوري جوانان طناز و خوش آتيه گروه "ساعت خوش" در فاصله سالهاي 1373 و 1374 يکي از چهره هايي که نگاه مثبت بسياري از تماشاگران و منتقدان را به سوي خود جلب کرد، رضا عطاران بود. عطاران با تيپ هاي ويژه اي که پديد مي آورد و نيز با بر عهده گرفتن کار نگارش متن برخي آيتم هاي نمايشي "ساعت خوش" و حتي "سال خوش" (برنامه ويژه نوروزي همان گروه)، سهم غير قابل انکاري در موفقيت خيره کننده و حتي جريان سازي آن مجموعه داشت. عطاران پس از گذراندن چند سال دوري اجباري از تلويزيون که گريبان بسياري از ستاره هاي "ساعت خوش" را هم گرفت، در نيمه دوم دهه هفتاد خورشيدي با مجموعه هاي "سيب خنده" (1376)، "مجيد دلبندم" (1377)، "ستاره ها" (1378) و "قطار ابدي" (1379) به طبع آزمايي در زمينه کارگرداني هنر ي دست زد و البته نتوانست موفقيت "ساعت خوش" را براي خود دست و پا کند. هرچند که اين مجموعه ها کم و بيش سکوي پرشي مناسب براي عطاران در مديوم تلويزيون بودند.

با قسمت نخست از مجموعه "زير آسمان شهر" (1380) بود که بار ديگر نام رضا عطاران به عنوان نويسنده موفق مجموعه هاي کمدي بر سر زبان ها افتاد. ترسيم فضايي بومي و ملموس، استفاده از مولفه هاي آشنا و امتحان پس داده کمدي کلام و حتي بازي با تکيه کلام هاي تيپ/ کاراکترهاي محبوب آن مجموعه در موقعيت هاي نمايشي گوناگون و گاه متناقض، بخشي از ويژگي هاي اصلي متنهايي بود که عطاران براي مهران غفوريان، کارگردان "زير آسمان شهر"، و بازيگران آن مجموعه مي نوشت. شايد در چارچوب مجموعه هاي کمدي تلويزيوني متنهاي اپيزودهاي "زير آسمان شهر" قابل قبول به نظر ميرسيد، اما نمي توان از ديد بار دراماتيک آنها را کامل و بدون ايراد دانست. حتي پايان هاي خوش هر قسمت که همراه با خود پيام هاي اخلاقي مرسوم در تلويزيون را نيز داشت، پس از گذشت مدتي از زمان پخش مجموعه و با وجود موفقيت چشمگير آن در سطح جامعه کمي دافعه انگيز جلوه مي کرد.

کوچه اقاقيا (1382) مجموعه اي بود که رضا عطاران را به عنوان يکي از گزينه هاي بااستعداد براي کارگرداني مجموعه کمدي نودشبي معرفي کرد. با اينکه عطاران فيلمنامه اپيزودهاي "کوچه اقاقيا" را نمي نوشت، اما مي شد ردپاي نگاه دقيق او به مولفه هاي آشناي کمدي کلام و حتي کمدي موقعيت و نيز اشتياق اش براي تيپ سازي هاي ويژه و محبوب را در جاي جاي اين مجموعه پيدا کرد. اما با "خانه به دوش" (1383) به گونه اي جريان "عطارانيسم" در تلويزيون شکل گرفت که متاسفانه بعدها به بيراهه رفت. "خانه به دوش" که نتيجه هوشمندي عطاران براي فاصله گرفتن از جريان مجموعه هاي نودشبي بود (جرياني که پرچمدار موفق آن هنوز هم مهران مديري است)، به جز چند قسمت پاياني اش که افت روايي محسوسي داشت و گرفتار تم ها و شعارهاي اخلاقي تلويزيون پسند مي شد، داستان خود را خيلي روان روايت مي کرد. البته ويژگي روايي اصلي اين مجموعه را مي شد در ترسيم درست فضايي رئاليستي و تلفيق آن با مايه هاي کميک تلويزيوني جست وجو کرد. تيپ/ کاراکترهاي اين مجموعه خوب و ملموس پرداخت شده بودند و فقري که آدم هاي آن گرفتارش بودند، نه عريان و آزارنده بود و نه شيک و با فاصله از منطق جهان واقعي. همين ويژگي سبب شد که بسياري از مخاطبان، از هر طبقه و قشر فرهنگي و اقتصادي، با "خانه به دوش" پيوند ذهني خوبي برقرار کنند.

"متهم گريخت" (1384) و "ترش و شيرين" (1386) مجموعه هايي ديگر بودند که عطاران را به گزينه نخست براي مجموعه هاي کمدي تلويزيوني در ميانه هاي دهه هشتاد خورشيدي تبديل کردند. اين دو مجموعه با اينکه باز هم در جذب گسترده مخاطبان تلويزيون موفق بودند، اما پيشرفتي در کارنامه عطاران به شمار نمي آمدند.
هم "متهم گريخت" و هم "ترش و شيرين" بيشتر از آنکه مديون يک داستان پردازي قدرتمند و يا شخصيت پردازي هاي ويژه اي در فيلمنامه باشند، بر توانايي بازيگرانشان در ارائه همان تيپ هاي موفقي تکيه کرده بودند که نمونه هاي موفق ترش را در همان "خانه به دوش" ديده بوديم. با اين وجود عطاران حواس اش بود که با مايه هايي بسيار کهنه و نخ نما همانند تقابل فقير و ثروتمند و يا موضوع مهاجرت به پايتخت، در جزييات صحنه هايش به گونه اي بازي کند که باز هم براي مخاطب تازگي هايي داشته باشد. "بزنگاه" (1387) واپسين کار تلويزيوني عطاران در دهه هشتاد خورشيدي بود که موفقيتي همپاي "خانه به دوش" را براي او به همراه داشت. فيلمنامه اين مجموعه با شوخي هايي تابوشکن درباره موضوع هايي همانند مرگ و مير و اعتياد مي کوشيد که به الگويي موفق در زمينه کمدي کلام و گاه حتي کمدي موقعيت نزديک شود. اما رويکرد چندباره عطاران به تيپ سازي هاي بومي و مخاطب پسند و همان بازي آشنا با تکيه کلام هاي شخصيت ها، "بزنگاه" را در رديف سه کار پيشين او قرار داد.

عطاران در سال هاي پاياني دهه گذشته به علت هايي فرامتني از جريان مجموعه سازي در تلويزيون کنار گذاشته شد. اما تاثير او بر مجموعه هاي کمدي که اين سالها به مناسبت فرا رسيدن نوروز باستاني يا ماه رمضان و يا حتي بي مناسبت پخش شده اند، به خوبي آشکار است. مجموعه "سه در چهار" (مجيد صالحي، 1387) و کارهايي که سعيد آقاخاني در اين سالها جلوي دوربين برده، همانند "زن بابا" و "خوش نشين ها" و حتي مجموعه "چهار ديواري" (سيروس مقدم، 1388) که اتفاقا فيلمنامه اش همانند برخي ساخته هاي عطاران کار سعيد آقاخاني است، نمونه هايي آشکار براي اين ادعا هستند.

جرياني که عطاران در تلويزيون پديد آورد، جدا از ويژگي هاي مثبت و منفي هنري و دراماتيک اش، اين خوبي را داشت که براساس سليقه روز عامه مخاطبان جامعه جلو مي رفت. اما مجموعه هايي که پيشتر نامشان برده شد، اگر نگوييم اين جريان را به بيراهه کشاندند، اما مي شود ادعا کرد که آن را لوث کردند. استفاده سازندگان و نويسندگان اين مجموعه ها از همان تيپها و بازيگران کارهاي عطاران بدون هيچ نوآوري ويژه اي و نيز عدم توجه شان به نقش مهم داستان گويي در بالا بردن سطح کيفي کار، جرياني که عطاران در تلويزيون پديد آورده بود را به کليشه هايي ريز و درشت تبديل کرد که بدون ترديد هنوز هم مخاطب ويژه خود را دارند; اما متاسفانه چيزي جز يک تکرار ساده و خشک و خالي به نظر نمي رسند. شايد اگر عطاران نيز بتواند روزي به تلويزيون بازگردد، رويکرد خود را به شيوه داستان گويي و شخصيت پردازي در اين ژانر تلويزيوني تغيير دهد.

 

منبع: مردم سالاری

3218 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رضا عطاران        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت