New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

بی رویا (آرین وزیر دفتری)

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان

Cinema

مصائب شیرین ۲ (علیرضا داوودنژاد)

بازیگران: رضا داوودنژاد ترلان پروانه مونا داوودنژاد زهرا داوودنژاد همایون کاظمی سارا لوئیس کاظمی علی داوودنژاد محمدرضا داوودنژاد

Cinema

طلاخون ( ابراهیم شیبانی)

بازیگران: شهاب حسینی حسام منظور زری خوشکام ترنم کرمانیان بهار قاسمی

Cinema

آهو ( هوشنگ گلمکانی)

بازیگران: علی مصفا سپیده آرمان حامد کمیلی سهیلا رضوی رضا یزدانی رضا کیانیان

Cinema

عروسی مردم (مجید توکلی)

بازیگران: احترام برومند زهرا داوودنژاد خسرو بامداد نازنین بیاتی شکیب شجره افسانه تهرانچی سجاد تابش محمد امامی سارا محمدی ایمان صدیق

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

بازخوانی یادداشتی در دفاع از ایرج قادری

يك حريف جدي در نوعي از سينما

:: 20 اردیبهشت 1391  5:35:55 PM  ::

 

سی نت: کارگردان کهنه کار و کاربلد سینمای ایران حالش اصلا خوب نیست ...
همزمان با اکران "سام و نرگس" در مهرماه سال 1381 یادداشتی نوشتم در دفاع از ایرج قادری. بی مناسبت نیست بازخوانی آن برای این روزهای سینمای ایران که حال و احوال خوشی ندارد:

"- يك ملودرام گيرا و محكم و پاكيزه، با شخصيتهاي قالبي و قراردادي (در واقع بدون شخصيت پردازي)،‌ بي اعتنا به زمينه ها و حواشي، با تمركز بر دو بخش محوري صحنه هاي دادگاه و شب اعدام، كه هر دو، خوب از كار درآمده اند. 25 دقيقه پاياني فيلم از حيث ايجاد تعليق، با يك كارگرداني و زمان بندي سنجيده، اگر نگوييم كه در سينماي ايران بي سابقه است، لااقل كم سابقه است. (هوشنگ گلمکانی)
- ... گمان نمي كنم كسي توقع بيش از اين مثلا نبوغ و نوآوري و اين جور حرفها هم داشته باشد. خيلي از سينماگرهاي امروزي همين تجربه را هم ندارد. پس تجربه و استفاده از تجارب ديگران غنيمت است ... اگر روال كار به همين وضع پيش برود، در نوع بخصوصي از سينما،‌ ايرج قادري يك حريف جدي است. (محمد شکیبی)
- ... قادري كه به زعم عده اي به دليل عدم ساخت فيلمهاي ماندگار در سينماي ايران، فيلمساز مهمي به شمار نمي رود، كارش را خوب مي شناسد و فيلمسازي را بلد است و همين مهمترين ركن كارش به حساب مي آيد. (محمد محمدیان)
- ... مي خواهم زنده بمانم هم از نظر ساخت و هم از نظر مضمون كاملا همان گونه است كه از سازنده اش انتظار مي رفت. از نظر ساخت او جاي هيچ حرفي را باقي نمي گذارد و از نظر مضمون نيز با همان عناصر و جزيياتي سروكار دارد كه بايد سروكار مي داشت ... و بالاخره همان برخورد امثال من كه مي دانند همه آن حرفها و كارها الكي است اما با لذت كامل فيلم را تا آخر مي بينند. (مسعود پورمحمد)"

مطالب بالا مربوط به يادداشتهاي جشنواره اي فيلم مي خواهم زنده بمانم است كه در ماهنامه فيلم شماره 171 نوروز سال 1374 منتشر شد. نويسندگان فوق مي دانستند كه "مي خواهم زنده بمانم" تمام و كمال متعلق به ايرج قادري نيست و خيلي خوب مي دانستند كه دوستان و آشنايان ايرج قادري همه در ساخت اين فيلم او را ياري كرده اند. اما هيچكدام از فيلم بد ننوشتند. "مي خواهم زنده بمانم" بدجوري روي اين منتقدان تاثير گذاشته بود. يك فيلمفارسي بسيار خوش ساخت. يك فيلم سرگرم كننده تمام عيار. اما حالا و پس از 8 سال، فيلمي از ايرج قادري بر پرده سينماهاست به نام "سام و نرگس". اكثر منتقدان مطبوعات در رابطه با فيلم سكوت اختيار كردند و منتقدان اينترنتي هم از هيچ چيزي كم نگذاشته اند. هرچه دلشان خواسته با قيافه حق به جانب نثار ايرج قادري و فيلمش كرده اند. بهرحال فرصت مناسبي است براي عرض اندام عزلت نشينان در حسرت ديده شدن.

من نمي دانم اين به اصطلاح منتقدان از جان ايرج قادري چه مي خواهند. نمي دانم چه چيزي در كارنامه ايرج قادري ديده اند كه بار ديگر همان را طلب مي كنند. نمي دانم چرا اين دوستان گرامي به فيلمهاي بسيار ضعيف كارگرداناني كه روزگاري فيلم درخور ساخته بودند، كاري ندارند. اين كارگردانان بسيارند و كساني هستند كه روزگاري براي ساخت حتي يك فيلم در محافل و جشنواره هاي سينمايي تقدير شده اند ...

"سام و نرگس" بهترين فيلم ايرج قادري اين سالهاست. "سام و نرگس" تمام و كمال به ايرج قادري تعلق دارد. فيلمي با مشخصات بارز سينماي فيلمفارسي خوش ساخت:
قطع هاي سربزنگاه، تحول شخصيت ها در عرض 1 ثانيه، اسلوموشن هاي به موقع، تعليقهاي حساب شده، عشق، تعصب و رفاقت آتشين و ...
همه اين ويژگيها در "سام و نرگس" در خدمت سرگرم كردن تماشاچي است. و وقتي همه حاضران در سالن نمايش براي زنده ماندن سام ناخودآگاه كف زدند و بي اختيار اشك ريختند، بايد به ايرج قادري تبريك گفت. تماشاچي مي داند كه سرانجام داستان چيست اما با اشتياق فيلم را تا انتها مي بيند و كيف مي كند و وقتي از سالن سينما وارد جهان واقعي شد همه چيز از يادش مي رود. همين كه او دو ساعت را بي دغدغه سرگرم شده كافي است.

همانطور كه دوستان سكوت كرده اي كه 8 سال پيش نوشته هاي بالا را نوشته بودند اذعان داشتند، ايرج قادري در نوعي از سينما يك حرفه اي تمام عيار است. او خيلي خوب مي داند كه تك تك لحظات داستانش را چگونه به تصوير بكشد تا بهترين تاثير را بگذارد. خيلي از فيلمسازان امروزي ما حتي از اجراي يك تعليق ساده عاجزند. همچنان در سينماي بدنه اي ما كارگردانان در تعريف يك داستان ساده هزاران بار به لكنت مي افتند.
... نبض تماشاگر مشكل پسند امروزي مثل موم در دستان ايرج قادري است. آقايان نويسنده، رحم كنيد!!!

 

منبع: سی نت

6832 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

ایرج قادری        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت