New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "خصوصی"

ضد فیلم

:: 12 فروردین 1391  10:35:54 PM  ::

 

سی نت: در هر مقطعي از زمان، چيزي در سينماي ما مُد مي شود كه اصولا پرداختن به آن كلاس دارد. اين روزها ظاهرا خيانت سوژه ي باكلاس فيلمسازهاي ما شده. سوژه اي كه اگر قرار باشد پرداختن به آن با همين شكل و همين كثرت ادامه پيدا كند بسيار نگران كننده است.

وقتي مي خواهم فيلم هر كارگرداني را ببينم معمولا قبلش سؤال هايي ذهنم را درگير مي كند. در مورد فرح بخش هم هميشه دوست دارم حدس بزنم اين بار از روي چه فيلمي كپي كرده است؟!
نگاهي به كارنامه حسين فرح بخش در مقام تهيه كننده نشان مي دهد او استاد اين كار است از "شارلاتان" كه از فيلمفارسي هاي قبل از انقلاب كپي شده گرفته تا كپي از فيلم "همسفر" در "عروس فراري" و ... كه در گيشه فروش خوبي داشتند، اما اشكال كارش اين است كه هميشه كپي هايش برابر اصل در نمي آيد.

"خصوصي" با نام سابق "زندگي خصوصي" گرچه بي شباهت به Match Point وودي آلن نيست و حتي شباهت هايي هم به "شوكران" بهروز افخمي و " تكيه بر باد" دارد اما به نظر مي رسد اين بار آقاي كپي " تيك" اسماعيل فلاح پور را نشانه رفته است.

فيلم با يك برچسب سياسي قصد دارد روايتگر تغييرات شخصيتي يك روزنامه نگار سياسي (با بازي فرهاد اصلاني) نسبت به دوران قبل از انقلاب باشد. سوژه اي كه فرح بخش در "خصوصي" به كار برده علاوه بر تكراري بودن به شكلي بسيار سطحي پرداخته شده است.

شخصيت اصلي فيلم شخصي است كه براي رسيدن به تمام اهداف و خواسته هايش از سرپوش اسلام استفاده مي كند.

فيلمنامه ي ضعيف "خصوصي" عملا هيچ حرفي براي گفتن ندارد و همان حرف هايي هم كه ميخواهد بزند انگار بر تن اين فيلم زار مي زند! مسئله اينجاست كه وقتي "تيك"، " خصوصي" مي شود بايد حرف هايش هم متناسب با ادبيات فرح بخش آداپته شود.

شخصيت پردازي در "خصوصي" دقيقا مشابه كتاب قصه هاي رده ي سني ب است، دو دسته آدم افراطي. يكي كاملا خوب يكي كاملا بد. يكي كاملا سپيد يكي كاملا سياه. اين افراط ها را حتي مي توان در روابط بين شخصيت هاي فيلم با هم و حتي خود ديالوگ ها جستجو كرد كه آن ها را شعار زده كرده است. به همين دليل مي گويم "خصوصي" حرف نمي زند فقط يك سري شعار بي منطق مي دهد.

به نظرم هيچكدام از شخصيت هاي فيلم فرح بخش را نمي توان شناخت. نكات گنگ مبهمي در فيلمنامه وجود دارد كه شايد مهمترينش همين مشخص نبودن علت اصرار دختر جوان براي ماندن با ابراهيم باشد مسئله اي كه با توجه به اينكه دختر هيچ كمبود و مسئله اي در زندگي اش ندارد و تنها به دليل علاقه به نوشته هاي ابراهيم قابل توجيه نيست.

فيلم از نداشتن يك خط روايي مشخص كه بيننده را از آغاز تا پايان مجذوب وجه درام اش كند رنج مي برد.

"خصوصي" شايد در ابتدا يك فيلم سياسي به نظر بيايد مخصوصا به واسطه ي سكانس هاي آغازينش اما در كل اثري از سياست در اين فيلم وجود ندارد و تنها باورها و نگرش يك آدم سياسي به ظاهر مسلمان درباره مسائل مختلف نمايش داده مي شود. انگار فرح بخش زياد عجله داشته چون تمام حرف هايش را در همان نيم ساعت اول فيلم مي زند به گونه اي كه شما اگر تقريبا دو سوم پاياني فيلم را از دست بدهيد هم چيزي از دست نداديد چون حرفي براي گفتن نمانده است.

فرح بخش ظاهرا هم علاقه زيادي به كلوزآپ دارد و هم ميزانسن هاي يكنواخت و تكراري.
در مورد بازي ها فقط فكر مي كنم اگر فرهاد اصلاني شايسته سيمرغ بود قطعا به خاطر بازي در "خرس" بوده نه اين فيلم ضمن اينكه هانيه توسلي دارد در قالب يك تيپ تكراري ظاهر مي شود ديگر اين بازي ها از او تكراري شده و لعيا زنگنه اي كه با توجه به كاراكتر بي شناسنامه اش اصلا نمي توانم درباره بازي اش قضاوت كنم.

نكته مهمي كه نبايد به سادگي از كنارش گذشت نگاه فرح بخش در "خصوصي" به جامعه زنان است. نگاهي بسيار سطحي و غيرعقلاني كه در آغاز فيلم با خوار و ذليل شدن شخصيت هاي زن به عنوان شخصيت هاي مقابل نقش اصلي، شروع مي شود سپس به يك زن خيانت مي شود، از ديگري هم كه فقط استفاده ابزاري مي شود و وقتي ديگر به درد نخورد بايد با يك گلوله از صحنه حذف شود.

ببينيد حتي زن مثبت فيلم چه خوب با همه چيز كنار مي آيد. مهم نيست كه شوهرش خيانت كرده خب اشتباه كرده و قابل بخشش است و قابل تحمل!

عملا هيچ چيزي درباره شخصيت زن هاي فيلم فرح بخش نمي فهميم. نه دليل دلبستگي شان نه سكوت نه تحمل و ...
تصوير يك زن ايراني در " خصوصي" اينچنين است: يكي آويزان است و ديگري توسري خور.

نميخواهم از آب گل آلود ماهي بگيرم و اين يادداشت را به رضا كاهاني ربط دهم اما همين حد مي دانم كه آقاي سجادپور براي همين چند روز اكران "خصوصي" بايد جوابگوي خيلي ها در مورد سيستم سانسور و توقيف كردن ها باشد. اينكه چرا "بيخود و بي جهت" بيخود و بي جهت بايد توقيف شود و "خصوصي" نه؟! اينكه چرا اگر نوع خاصي از شوخي در "بيخود و بي جهت" باشد بايد قيچي شود ولي اگر در "خصوصي" بود ايرادي ندارد؟
راستي آن هايي كه مي گفتند فرهادي در فيلم اخيرش شخصيت زن ايراني را به طرز بدي نمايش داده و زن هاي فيلمش ايراني نيستند و اين پر از سياه نمايي است "خصوصي" را از دست ندهند.
من در " خصوصي" خيانت را ديدم. خيانت بزرگي بود، خيانت فيلمساز به شعور مخاطب اش.

پ.ن:
فلاش بك بزنيم به چند دهه پيش و به خاطر آوريم سخنان امام را در بهشت زهرا درباره سينما. مي ترسم به لطف بعضي دوستان دوباره اين سينما تبديل شود به همان ...

 

منبع: سی نت

5077 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خصوصی - Khosousi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت