New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "پذیرایی ساده"

همه چیز مشکوک است

:: 16 بهمن 1390  1:15:12 PM  ::

 

سی نت: "پذیرایی ساده" جریانی سیال دارد و از فضایی بی پیرایه برخوردار است. آدم های داستان هم از این سادگی، بی نصیب نمانده اند.همه چیز در این فیلم، راحت روایت می شود و این یکدستی، تا پایان فیلم، هم در شکل اجرا و هم در مفهوم نگارشی داستان حفظ می گردد. اما چه چیزی سبب می شود تا "پذیرایی ساده" در زمره فیلم های مهم این دوره از جشنواره قرار بگیرد؟

بی شک یک دست بودن داستان، چه در سکانس هایی که لیلا و کاوه با یکدیگر تنها هستند و بی شیله پیله حرف های خود را می زنند و چه در صحنه هایی که شخصیت هایی به صورت کلاسه بندی شده وارد داستان شده و مقهور فیلم بازی کردن این زوج می شوند، همه و همه، هم دیالوگ هایی یکدست دارد و هم فضاهایش به شدت متاثر از این یکنواختی است. اما آیا این یکنواختی همان گونه که به تعریف و پیشبرد مفهومی داستان کمک کرده،می تواند از شخصیت های فیلم،عناصری تاثیرگذار بسازد؟به عبارت دیگر،آیا می توان شخصیت های کسانی که پول به آنها می رسد را کاراکترهایی تعیین کننده به شمار آورد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت:نه،چراکه هیچ تمهیدی برای نمادسازی از این شخصیت ها صورت نگرفته است. این شخصیت ها در عین گمنامی،هیچ تصویر خارجی ای از خود بروز نمی دهند و نمی توانند به صورت آگاهانه، نماینده ای از شخصیت بیرونی خود باشند.این عامل در شرایطی به معضلی برای فیلم تبدیل نمی شود که دریابیم فیلم نمی خواهد هیچ اطلاعاتی از هیچ چیز به ما بدهد.نه از نیت و غرض واقعی کسی که این پول ها را در اختیار کاوه و لیلا قرار داده و نه حتی از نسبت و رابطه این دو نفر.همه چیز در این فیلم به گونه ای مشکوک است اما نه شکی که ما را دچار ابهام کند چون این ابهام هیچگاه از سوی فیلم به عنوان دغدغه مطرح نمی شود و اصلا الزامی نیست که مخاطب بخواهد پاسخ این سوالهایش را بداند.هدف،رساندن پول به مردمان ناحیه ای از کردستان است که کاوه و لیلا این کار را به گونه های مختلفی به انجام می رسانند.بنابراین شاید اگر در مورد طعمه ها به گونه ای نمادسازی صورت می گرفت،فیلم نمی توانست شانیت ساده خود را حفظ نموده و به فیلمی جریان ساز در این زمینه تبدیل شود.

یکنواختی داستان هم در حفظ نرم متعادل آن خلاصه می شود؛حتما دقت کرده اید که فیلم، بدون هیچ فراز یا نقطه عطفی،خیلی سرگرم کننده پیش رفته و مخاطبش را کلافه نمی کند.تعریفی هم که داستان از کاراکترهایش می دهد،شخصیت هایی ساده است که نه پیچیدگی رفتاری دارند و نه از ذاتی غامض برخوردارند.روابط میان آنها با خود و دیگران نیز ساده است؛تنها نکته ای که در این بین برای مخاطب سوال برانگیز بوده و وجودش در فیلمنامه بسیار عجیب می نماید، کارهایی است که کاوه و لیلا به هنگام بخشیدن پول به شخصیت ها انجام می دهند؛شاید آن ادا درآوردن ها برای شخصیتی چون پیرمرد کپرنشین باورپذیر باشد اما اقدام کاوه در مواجهه با کودکان،مرد کارگر،مرد فرزند مرده و یا آن دو برادر چه چیزی می تواند باشد؟کاش این اصرارها به گونه ای دیگر در فیلم دیده می شد چون در این قاموس سادگی،عدم رعایت این نکات،بسیار چشمگیر و تامل برانگیز است.

ماجرای به یغما رفتن ناگهانی پول ها و تجمع آن همه آدم هم از جمله فضاهایی است که نه باورپذیر می نمود و نه در قد و قواره سادگی فیلم، قابل تعریف بود.همچنین ماجرای دستگیری کاوه و لیلا و همچنین نحوه آزادی آنها هم حساب شده نبود.به عبارتی دیگر،فیلم در پایان بندی خود،با زبانی دیگر،همه داشته های ساده اما ارزشمند خود را قربانی می کند.سکانس پایانی فیلم که با کشتن آن قاطر همراه است،نمی تواند به قیمت پیدایش این سوال که این قاطر در اواسط فیلم چگونه غیب شد،اثر گذار و دوست داشتنی باشد.برای "پذیرایی ساده" به راحتی می شد بیشتر از ده پایان بندی مهم و دارای اعتبار اتود زد.

نکته مهم دیگر فیلم، بازی ملموس و لطیف ترانه علیدوستی است.این بازی ترانه،برای نخستین بار بود که از او دیده می شد.او توانست همراه با سادگی مضمون فیلم،ارتباط دوسویه ای را با سادگی لحن و چهره خود برقرار نموده، بدون آنکه بخواهد بازی زیرپوستی خود را با رفلکس های اکتیو و پرجنب و جوش جار بزند.
پذیرایی ساده فیلمی است که فکر دارد اما نتوانسته فکرش را به تمام بخش های خود تسری ببخشد.

فیلمنامه "پذیرایی ساده" جای کار بسیاری داشت،موقعیت ها خوب خلق شدند اما قدرت پردازش بیشتری داشتند،می شد انقلاب دوست داشتنی دیگری را در فیلم رقم زد که بتوان از برکت آن،انگ یک فیلم فلسفی پررنگ را هم به آن زد اما مانی حقیقی ترجیح داد همه چیز ساده و آرام صورت پذیرد درست مانند همان سادگی های پایان فیلم لیلا در مواجهه با سوالات بچگانه مرد غارتگر.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

4671 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

پذیرایی ساده - Paziraee Sadeh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت