New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به جايگاه ستاره ها در سينماي ايران

ستاره ها از ديروز تا امروز

:: 27 دی 1389  12:20:36 AM  ::

 

سی نت: ستاره گرچه طبق مناسبات هنري بين المللي به عنوان نماد و شناسه يک اثر و الگويي با هويت از يک سيستم فرهنگي ارزيابي مي شود اما تعريفي که در ايران از اين قطب مفهومي ارايه شده است، آن را در حد يک قلک پولساز تنزل داده و گيشه محوري سينماي امروز حاصل چنين نگاهي به شمار مي آيد. از وجهي ستاره در مقاطعي از اين سه دهه در قامت يک الگوي فرهنگي موثر، کاربردي درست براي هدايت جامعه به سالن هاي سينما داشته و چنانچه اين مفهوم را از منظري اقتصادي و اجتماعي ارزيابي کنيم، با بازيگراني روبه رو مي شويم که درنگرش عمومي، داراي احترام و کاريزماي خاصي گشته اند; احترامي که برخاسته از پيشينه، سابقه و اخلا ق حرفه اي آنها بود و البته در برخي از نمونه ها علا وه بر شخصيت فردي، چهره جذاب نيز مولفه اي مهم در جذب مخاطب به شمار مي رفت. در اين گذر تحليلي مروري کوتاه بر ستارگان ديروز و امروز سينمايي پس از انقلا ب داريم و کارنامه هنري آنها را از نظر مي گذرانيم:

1 - عزت ا... انتظامي:
در مواجهه با کارنامه هنري آقاي بازيگري سينماي ايران، نقش ماندگار وي درفيلم «گاو» نمونه اي مثالي براي تدريس فنون اجرا به شمار مي رود، زيرا وي در اين فيلم و در تقابل با حادثه تلخ مرگ گاو به حس درستي از افسردگي وجنون مي رسد و صحنه هايي که با نگاه خيره و مات در کالبد گاو فرو مي رود، مخاطب را درگير توان فني و حسي اين بازيگر مي کند; به واقع با ارزيابي کارنامه انتظامي متوجه مي شويم که مش حسن فيلم «گاو» پس از ملا قات با «اجاره نشين ها» و شنيدن گفتار «حاجي واشنگتن» به سمت «خانه خلوت» رفت تا در «روز فرشته» به دنبال «جايي براي زندگي» بگردد و از «خانه اي روي آب» دور شود تا براي اهداي «روسري آبي» به «ميناي شهر خاموش» به همراهي با «هامون» مجبور نشود و به سرنوشتي چون ملا حظه فيلم «ديوانه اي از قفس پريد» در «گراند سينما» و در «روز واقعه» مبتلا نگردد.

2 - محمدعلي کشاورز:
تصوير پويا و ماندگاري که نسل جوان را با هنر اجرايي نسل قديم بازيگري آشنا مي ساخت، قاب هنري آثارمرحوم علي حاتمي بود، زيرا مواجهه بزرگان عرصه بازيگري در آثاري چون «هزاردستان»، «مادر»، «دلشدگان»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «کميته مجازات» و «طهران روزگار نو» چنان جذاب و درخشان بود که هنوز هم در ديدارهاي مجدد، تحسين مخاطب رابه دنبال دارد. در اين ميان محمدعلي کشاورز با اجراي منحصر به فردي که در سينماي علي حاتمي و هنرنمايي در نقش هاي شعبان استخواني (هزار دستان)، اتابک اعظم (کمال الملک) و محمد ابراهيم (مادر) داشت، پرتره هنري خود را در قاب شاعرانه حاتمي پرورانيد و با اجراي درخشان کاراکتر اسدالله خان در «پدرسالا ر» به ماندگاري اجتماعي رسيد. به واقع نقشي که وي در مجموعه ماندگار اکبر خواجويي «پدرسالا ر» برعهده گرفت، با دارا بودن وجوه کاريزماتيک و اقتدار دروني بيش از ديگر هنرنمايي هايش در ياد و خاطره نسل معاصر ثبت شده و علت گوشه گيري فعلي و دوري اش از عرصه هنر در سينماي منحط کنوني قابل رهگيري است.

3 - علي نصيريان:
خلق شخصيت هاي دايي غفور (بوي پيراهن يوسف)، حاج يونس فتوحي (ميوه ممنوعه) و قاضي شارح (سربداران) گوشه هايي اندک از توان اجرايي بازيگري به شمار مي رود که بيش از هم نسلا ن خود در ايفاي نقش هاي داراي بار عاطفي موفق بوده و نمونه ماندگار اين گونه نقش ها را مي توان حاج يونس در «ميوه ممنوعه» دانست که به ويژه صحنه هاي تقابل عشق حقيقي و مجازي در تفکر حاجي يا تحليل جايگاه خدا و هستي در زندگي حاج يونس با سير روايتي مجموعه که با برباد رفتن هفتاد سال عبادت بدون عمق نظري را نشان داد، همخوان است و به خوبي مخاطب را برباد مفاهيم عرفاني و نمادهاي معنوي مستقر در فيلمنامه مجموعه و ارايه غيرمستقيم آموزه هاي ديني در لفافه پيام هاي اجتماعي همراه مي سازد و بازي ماندگار علي نصيريان بيشترين نقش را در اين تاثيرگذاري مجموعه بر تفکر اجتماعي داشته است.

4 - امين تارخ:
مربي بازيگري سينماي ايران، هرگاه در قالب نقش هايي با درونمايه معنوي قرار گرفته به اجرايي ماندگار رسيده و مخاطب را با تصويري از شخصيت هاي سينمايي و تلويزيوني مواجه مي کند که نه با تکيه براغراق نمايي و بزرگنمايي حسي بلکه مبتني بر تکنيک هاي مورد نياز براي پرورش نقش به اوج مي رسند، در اين ميان مي توان به نقش هايي چون حاج رضا در «سفر سبز» دکتر پژوهان در «اغما»، شوذب در «معصوميت از دسته رفته» و بزرگ در «جراحت» اشاره داشت که به کلا س درسي براي هنرجويان جوان تبديل شده و البته هنرنمايي اين بازيگر در نقش شوذب که به دريافت تنديس حافظ هفتمين جشن دنياي تصوير منجر شد، ازياد نرفتني است.

5 - فرهاد آئيش:
توجه به کارنامه بازيگري آئيش از تاثيرات مهم کاراکتر مکس بر اعتبار هنري اين بازيگر پرده برمي دارد; نقشي فانتزي و متکي بر اغراق نمايي در تمامي وجوه حسي و رفتاري که تصويري کاريکاتوري از هنرمندان خارج نشين به شمار مي رفت و به محبوبيت اجتماعي اين بازيگر انجاميد; البته آئيش با توجه به سابقه تئاتري خوبي که داشته به بسياري از نقش هاي سينمايي و تلويزيوني با تکيه بر حس هاي نمايشي معنا بخشيده و بر همين مبنا هنرنمايي هايش متکي بر مولفه هاي آشناي اجرا در تئاتر است.

6 - زنده ياد مهدي فتحي:
استاد مسلم ايفاي نقش هاي منفي و بهترين بازيگر نقش مکمل سينماي پس از انقلا ب با سه اثر و نقشآفريني ماندگار در ذهن مخاطب نقش بسته است; آقا مهدي فيلم «اعتراض»، چرچيل «آدم برفي» و عمر و عاص مجموعه «امام علي (ع)» از توانايي هاي بازيگري پرده برمي دارد که با روان شناسي نقش به کاراکتر نزديک مي شد و بر مبناي مختصات نقش و اثر به اجرايي درخور مي رسيد. از اين وجه ديالوگ ماندگار آقا مهدي درگلريزان ابتدايي فيلم «اعتراض» و نيز نحوه حرکت بدن که در نماي پشت به دوربين جلوه اي درست يافت و همچنين نوع راه رفتنش در حالي که کلا ه در دستانش قرار دارد به شيوه اي تماشايي گرايش اجتماعي و طبقه وي را نشان مي دهد. فتحي در «آدم برفي» نيز در نقش هتلدار منفعت طلب و چشم چران اجراي خوبي دارد و نحوه مواجهه اش با بازيگران فيلم، از توان فني وي در رسيدن به حس اجرايي درست در صحنه ها حکايت دارد; به ويژه مي توان به رويارويي هاي چرچيل با دنيا، درنا- عباسي، اسي در بدر و جواد کولي اشاره داشت که در اصل نحوه برقراري ارتباط با چهار نماد رفتاري از ويژگي هاي جامعه ايران را نمايش مي دهد و اين نمادها را مي توان نجابت، مهر، معرفت و غيرت برشمرد که در ساختار شخصيتي کاراکترهاي اثر قابل رهگيري است. فتحي در نقش عمر و عاص نيز به خوبي ويژگي هاي رفتاري و صفات دروني اين مکار تاريخ اسلا م را بازتاب مي دهد و جامعه را با تصويري درست از اين شخصيت و دلا يل همراهي اش با معاويه روبرو مي کند; از جمله مي توان به صحنه اي اشاره داشت که وي بر سجده است و از طريق اشاره اي نمادين به زنبور عسل نحوه خلا صي معاويه از مالک اشتر را به اين حاکم سياسي اموي نشان مي دهد و اگر تنها همين يک نقش را ملا ک ارزيابي کيفي اجراهايش قرار دهيم به درستي که شايسته صفت ستاره درخشان هنر هفتم خواهد بود.

7 - جمشيد هاشم پور:
هاشم پور که در ساليان اخير به دليل انتخاب درست نقش ها از قامت ستاره سينماي اکشن فاصله گرفته است، در سال هاي ابتدايي دهه 60 با اجراي تيپ کاراکتري چون زينال بندري به تضمين گيشه سينماي ايران در طول يک دهه کمک شايان توجهي کرد و تا مدت ها با ايفاي نقش در مجموعه فيلم هاي متکي برخلق حادثه و مبتني بر حرکات رزمي از جمله «افعي»، «نيش»و «تاراج» علت اصلي جذب مخاطب به شمار مي رفت; اما به تبع تغيير سياست گذاري هاي فرهنگي و افت مضموني و ساختاري سينماي اکشن، هاشم پور خانه نشين شد و فرصت هاي خوبي را براي اجراي نقش در آثار کيميايي از دست داد. با گذشت مدتي از اين در حاشيه بودن، نقش محوري حاج صفدر در «واکنش پنجم» و البته درخشش در «هيوا» و «آواز قو» توان ها و پتانسيل هاي نهفته اين بازيگر را به همگان نشان داد; چنانچه احمدرضا معتمدي اين بازيگر را براي نقش نامتعارف دو جنسي در فيلم «قاعده بازي» دعوت کرد و صداي نازک هاشم پور در نقش اقدس مرده بسياري را به حيرت فرو برد. به واقع هنر نمايي هاي هاشم پور در ساليان اخير باز هم اين مساله را نشان داد که رويکرد مثبت نشريات سينمايي و اعطاي عنوان ستاره دهه 70 به وي، برخاسته از موج اجتماعي تيپي چون زينال بندري نبوده است بلکه اخلا ق مداري و دوري اين بازيگر، از حاشيه عاملي در توفيق هنري و اجتماعي اش به شمار مي رود.

8 - اکبر عبدي:
ستاره کمدي سينماي ايران، در شرايطي با نقش عمو يارولي در فيلم «نان، عشق و موتور 1000 » به سطح اول سينما بازگشت که در ديگر نقشآفريني هايش در اواخر دهه 70، از آن کمدين سر حال فيلم هاي «مادر»، «هنرپيشه»، «روز فرشته»، «اجاره نشين ها»، «آدم برفي» و «آرزوي بزرگ» فاصله گرفته بود و اجراهايش در آثاري چون «بدلکاران»، «پنجه در خاک» و «تارزن و تارزان»» به دليل ساختار ضعيف اين آثار چندان جلوه اي نداشت و البته بديهي بود که بازيگر قدرتمند سينماي کمدي که در «جنگجوي پيروز» روزهاي خوب خود را در سينما بازسازي کرد، وقتي پس از چند سال حاشيه نشيني به نقش عمويارولي برسد، نتيجه اي درخشان به دنبال خواهد داشت.
به واقع ابوالحسن داودي با شناخت درستي که از ظرفيت هاي دروني عبدي داشت، نقش ويژه فيلم را به وي سپرد و عبدي نيز با قدرت تمام اين نقش را ايفا کرد تا ثمره اش را در کانديداتوري فجر و خانه سينما ببيند و البته پرکاري اين روزها و حضورهايي که در آثار ضعيفي چون «افراطي ها» دارد، ذره اي از محبوبيت اجتماعي اش نکاسته است; زيرا کمدين سينماي ايران هيچگاه اصالت اجتماعي و منطقه اي که در آن بزرگ شده، از ياد نبرده و قرار گرفتنش در قله سينماي ايران، او را از جامعه غافل نکرده است.

9 - زنده ياد خسروشکيبايي:
اجراي ابر نقش هامون، ماندگاري اجتماعي و نسلي بازيگري چون شکيبايي را نويد مي داد و به همين علت پذيرش نقشي تلويزيوني در اوج قدرتي که در سينما به دست آورده بود، ذهن مخاطب آن زمان را متمايل به تماشاي اثري کرد که همچنان به علت روح شاعرانه استقرار يافته در کالبد لحظه هاي هنريش يکي از انتخاب هاي هميشگي ام براي تماشاست. «خانه سبز» که صميميت بازيگرانش در جلوي دوربين، تابعي از مهر و دوستي عوامل پشت صحنه به شمار مي رفت، فرصتي پالا يش گون براي جدايي شکيبايي از قامت حميد هامون به شمار مي رفت و جان بخشي به کاراکتري لطيف و شاعري چون رضا صباحي، برآيندي از سرسبزي، طراوت و زلا لي دروني بازيگري است که با سحر کلا مش، نت عاشقانه و عارفانه وکيل مدافع عاشق و مهربان «خانه سبز» را به لحظاتي ماندگار از اين مجموعه شاخص بدل کرد و به همين علت مرگ ناگهاني خسرو شکيبايي، پايان هنرنمايي سيمرغي بود که با جادوي نقشآفريني هايش به پذيرش فراتر از محدوده هاي تعريف شده در ساحت نظري و عملي جامعه ايران رسيد.

10 - جمشيد مشايخي:
تنظيم لحن براي بازتاب حالت دروني کاراکتر، يکي از ويژگي هاي اصلي بازيگري به شمار مي رود که در «روز واقعه» و نقش فرعي شيخ قبيله، دلا يل شکل گيري واقعه کربلا را در قالب يک واگويه حماسي از فرياد امام حسين (ع) به مخاطب عرضه کرد.
سکانس رويارويي با عبدا... و بازخورد مفهومي آرمان کربلا در بيان حماسي شيخ قبيله و تاکيدي که بر انحطاط رفتاري جامعه و سبک زندگي مبتني بر ماديت در اين صحنه شد، مخاطب را از منظر فکري با واقعيت عظيمي چون عاشورانه بر مبناي آنچه تاکنون در کتب تاريخي با آن مواجه شده بود بلکه اين بار در قالب تصويري کارآمد از ويژگي هاي رفتاري و فکري جامعه آن زمان روبه رو ساخت و بي شک لحن گرم و شمرده مشايخي در سکانس طلا يي بيان مفاهيم کليدي جمله امام حسين (ع) نقشي مهم در ماندگاري پيام فيلم در ذهن جامعه داشت.

11 - فاطمه معتمدآريا:
قدرت بي نظير در بازتاب درست گفتار و رفتار يک زن ايراني، فاطمه معتمدآريا را در مقام ستاره زن شاخص سينماي پس از انقلا ب اسلا مي جلوه گر ساخته است و از اين رو وقتي اين بازيگر از تابع اجرايي قدرت به عنوان الماني در پرتو افکني نقش مدير عامل در فيلم «همسر» به يک اجراي ساده و همدل برانگيز در نقش نوبرکرداني در «روسري آبي» رسيد، توانايي فني اش بر همگان ثابت شد و در آخرين هنرنمايي اش در فيلم «صدسال به اين سالها» تصويري حقيقي از يک زن اصيل ايراني را به نمايش گذارد و صحنه هاي اندوه و غم فراوانش در فراق فرزند پسرش بي شک سکانسي طلا يي در سينماي بي حال امروز به شمار مي رود.

12 - پرويز پرستويي:
پرويز پرستويي که در نقش رزمنده فيلم «ديار عاشقان» نظر داوران فجر را به خود جلب کرد و اولين افتخار کارنامه ماندگارش را رقم زد، در شرايطي با نقش برجسته صادق مشکيني در«ليلي با من است» به سطح اول بازيگري درسينماي ايران رسيد که پيش از آن با نقش آفريني در آثاري چون «شکار»، «سازمان 4» و «رعنا» و نيز جان بخشي به کاراکتر محمدبن ابي بکر در مجموعه «امام علي (ع)» و جواد کولي در «آدم برفي» زمينه هاي مناسب براي رونمايي از توانايي هاي حسي و تکنيکي اش را در باروري نقش هاي گوناگون به وجود آورده بود و از اين رو درخشش خيره کننده در ابر نقش حاج کاظم در «آژانس شيشه اي» آغازي بر راه نوين و مسير درخشان بازيگري به شمار مي رفت که در نقش آفريني هاي خود در سينماي جنگ و در آثاري چون «روبان قرمز»، «موج مرده»، «به نام پدر»، «خاک سرخ» و «پاداش سکوت» متهم به کليشه آفريني حاج کاظم در قاب هنر شده اما ايفاي نقش کمدي دووجهي در قالب شخصيت هايي چون خسرو پذيرش و فرهاد جم در فيلم «مرد عوضي» از قابليت هاي والا يش در بازيگري حکايت دارد. پرستويي در نقش سروان قرباني فيلم «موميايي3» نيز از کمدي اندام به درستي بهره برد و به اجرايي استادانه در صحنه هاي کميک فيلم رسيد که به ويژه نمايش غلوآميز رفتار و گفتار جهت بازتابش صفت دروني کاراکتر به خوبي توسط پرستويي به مرحله خلق هنري رسيد و اينگونه بود که در مسير متداوم درخشش در بازيگري به خلق ماهرانه تيپ هايي چون قصاب، راننده تاکسي، ميوه فروش و بقال در اثر بحث انگيز «کتاب قانون» و ايفاي کاراکتر رحمان توانا در همين فيلم رسيد که هنر بي پايانش را در منظر ديد جامعه قرار داد.
به واقع پرستويي در کنار اجراهاي منحصر به فردي که در سينماي کمدي، اجتماعي و دفاع مقدس داشته، قدرت بازيگري اش در مثلث هنري صادق مشکيني- حاج کاظم و رضا مثقالي را در آثاري پرورانيده که با ساختار جسورانه از منظر جريان سازي و تاثيرگذاري بر تفکر مخاطب نمونه هايي مثالي در سينماي پس از انقلا ب اسلا مي به شمار مي روند.

13 - رضا کيانيان:
اگرچه انتخاب يک نقش خاص از ميان نقشآفريني هاي برجسته رضا کيانيان کاري مشکل است اما اين بازيگر تا پيش از آنکه با نقش سلحشور در «آژانس شيشه اي» بدرخشد، با ايفاي نقش جمشيد جعلي در مجموعه «شليک نهايي» به خاطره اي ماندگار در تفکر جامعه بدل شده بود و به ويژه تاثيرات تيپولوژي اين شخصيت بر رسم و مرام جامعه آن دوران که در شاخصه اي چون مدل موي جمشيدي قابل رهگيري است، از امور راهبردي در معيار سنجي ماندگاري نسلي يک کاراکتر به شمار مي رود و بر همين مبنا بود که ترديدها و سستي اراده جمشيد در مسير درام اثر با بازي قدرتمندانه کيانيان به دوام و پايداري ذهني اين شخصيت نمايشي منجر شد.

14 - فرامرز قريبيان:
همچنان در مواضع تحليلي سينمايي نويسان بر سر اين موضوع که ماندگاري کاراکتر سينمايي برآيند اجراي منطبق بر قواعد حسي و تکنيکي بازيگران است يا جاودانگي بازيگران را مي توان تابعي از مختصات نقش به شمار آورد، اختلا ف است و اين موضوع درخصوص کاراکتري برجسته چون قيس بن مسهر صيد اوي که در واقعه حماسه کربلا ، دومين سفير شهيد امام حسين (ع) در کوفه است، بيشتر نمود مي يابد، چرا که خود نقش ازوجوه بارزي در تاثيرگذاري بر تفکر اجتماعي برخوردار است و در تطبيق ذهني احساس تاريخي جامعه اسلا مي نسبت به واقعه جانسوز کربلا قرار مي گيرد و از نظر شناسه مندي بسيار موثر بر پرتره هنري بازيگرش است و برماندگاري او تاثيري مثبت دارد; به همين علت فرامرز قريبيان که در برهه زماني توليد فيلم «سفير» ستاره اي سينمايي به شمار مي رفت با بهره گيري از تکنيک هماهنگي اندام براي نمايش مهارت هاي رزمي اين کاراکتر چنان به توفيق دست يافت که مخاطب در لحظه جدا شدن سرمامور ابن زياد، حس حماسي متبلور در وجودش را از طريق کف و سوت به ظهور رساند و اين امر معلول توان اجرايي بازيگري بود که در نقش آفريني هاي اخيرش قدرت سابق را ندارد و گردپيري بر انتخاب هايش تاثيرگذار بوده است.

15 - بيژن امکانيان:
تحليل جريان ستارگي بازيگري چون بيژن امکانيان و کنار رفتن و محو شدنش از سينماي ايران از جمله سوالا ت مهم جامعه علا قه مند به سينما به شمار مي رود.
امکانيان که در مقام جوان اول سينماي دهه 60 و متاثر از صدا پيشگي خسروشاهي بر کاراکترهاي ايفايي او به محبوب سينما روهاي پس از انقلا ب تبديل شد، با فروکش کردن موج ملودرام سازي انقلا بي و تحت تاثير ظهور ستاره اي چون جمشيد هاشم پور به حاشيه رفت و در تلا ش هاي بازيگري خود در تلويزيون نيز به توفيقي نرسيد.
اما اتفاق ويژه «تقاطع» و بازي هنرمندانه اش در نقش آدمي شکست خورده که حتي در مقام پدر بودن نيز به توفيقي نمي رسد چنان غافلگير کننده بود که تنديس بازيگري جشن دنياي تصوير به او تعلق گرفت و البته تجربه آزمايي هاي وي در مجموعه «ولا يت عشق» بر اين رونمايي قدرتمندانه از توان بازيگري اش تاثير به سزايي گذاشت.

16 - ابوالفضل پورعرب:
جوان اول سينماي دهه 70 که با «عروس» شروعي اميدوار کننده داشت و به واسطه بازي در «مردي شبيه باران» به توفيق کسب سيمرغ بلورين نايل آمد، پس از چند اشتباه راهبردي در انتخاب نقش و حضور در آثار ضعيف سينماي اجتماعي فراموش شد و بازي گيرايش در فيلم هايي چون«چهره» و «نيش»، «تيک»، «دست هاي آلوده» و «غريبانه» تنها يادگارهايي از روزهاي خوش وي به شمار مي روند و در اين ميان حتي نقش آفريني موفق در «زيرزمين» و «پسران آجري» نيز منجر به کسب اعتبار مجدد نمي شود و اطمينان سابق براي سپردن نقش هاي متفاوت به وي وجود ندارد و ازاين رو امروز او را در شبه درام هاي توليدي رسانه هاي تصويري شبکه نمايشي خانگي مي بينيم.

17 - محمدرضا فروتن:
جوان اول سينماي کيميايي که با پرسوناي معترض و شمايل جوان عاشق، ايفاگر بهترين کاراکترهاي سينماي اجتماعي بود، اگرچه بخشي از اعتبار خود را مديون حضور موثر در فيلم هاي کيميايي است اما همچنان با آن تک گويي حيرتآور و قاعده آفريني مبتني بر مونولوگ و مستقر در يک لوکيش ثابت بدون حرکات و جابجايي هاي گسترده در فيلم «شب يلدا» به ياد مي آيد; نقشي که شمايلي هامون وار داشت و فروتن بيش از ديگر نقش آفريني ها براي آن انرژي گذاشت و نتيجه اش را دريافت تنديس خانه سينما ديد.
البته فروتن در ساليان اخير کمتر در نقشي همسان با توان فني خود ظاهر شده اما هر گاه در قالب چنين نقش هايي فرورفته، نتايج کار همچون «محاکمه در خيابان» درخشان بوده است.

18 - هديه تهراني:
اطلا ق عناوين صورت سنگي و ستاره يخي به اين هنر پيشه مقتدر سينماي اجتماعي از جنس اجرا و حالا ت چهره وي ناشي شده و به ويژه کاراکتر مشرقي در فيلم «قرمز» بر شمايل بازيگري تهراني تاثيري راهبردي داشته است.
اگرچه حضور موثر تهراني در سينماي ايران با فيلم «سلطان» آغاز شد و وي به نوعي از اجراهاي متکي بر گويش طبقات ساکن جنوب شهر تهران رسيد اما تصوير بازيگري او در سينماي اجتماعي با اجراي کاراکتر زنان طبقه متوسط و بالا نشين به هويتي تمام وجه رسيده و چهره آشناي اين بازيگر را در فيلم هاي «شوکران»، «خانه اي روي آب»، «چهارشنبه سوري»، «دنيا»، «دخترايروني» و «هفت دقيقه تا پاييز» در قالب چنين افرادي ديده ايم.

19 - مهناز افشار:
بازيگري که در ابتداي و رود به عرصه هنر هفتم و به واسطه شباهت هايي که با خواننده معروف داشت، مورد طعن و کنايه قرار مي گرفت و بازي هايش در آثاري چون «شور عشق» و «خاکستري» امتيازي برايش به حساب نمي آمد، هر چه زمان به جلوتر رفت با خوديابي و انتخاب درست نقش به جايگاهي ويژه در مناسبات گيشه و سينماي اجتماعي رسيد.
از اين حيث بازي در «سالا د فصل» و «آتش بس» گامي بلند براي تغيير زاويه ديد منتقدان نسبت به اين بازيگر به شمار مي رفت و هنرنمايي در «تسويه حساب» نيز نکته اي مثبت در کارنامه بازيگري وي به شمار مي رود و البته انتخاب هاي درست مي تواند وي را به عنوان هنرمندي توانا در ايفاي نقش هاي سخت جلوه گر سازد.

20 - ثريا قاسمي:
يادگار نادره بازيگري سينماي ايران علا وه بر توان بالا در ايفاي نقش زنان مذهبي، از قابليتي منحصر به فرد در اجراي کاراکتر زنان مرفه برخوردار بود و هنرنمايي وي در آثاري چون «مارال»، «شام آخر»، «دختر شيريني فروش»، «اين راهش نيست»، «شب دهم»، «جراحت» و «او يک فرشته بود» بر اين توانايي در ايفاي دو وجهي شخصيت زنان صحه گذاشته است. البته به تبع رويکرد سينماگران به قالبي نازل از سينماي کمدي، عرصه هنرنمايي براي بازيگران قديمي و اصيل تئاتر تنگ شد و ثريا قاسمي نيز از اين موج در امان نماند و نقش آفريني هاي اخيرش علا قه مندان به سينما را به فکر فرو مي برد که چه شد آن توان فني در آثاري چون «بله برون»و «ملودي» به هرز مي رود.

21) محمدرضا گلزار:
اگرچه گلزار شروع ستاره وار خود را از گروه موسيقي آريان آغاز کرد اما به تدريج و با نقش آفريني در فيلم هاي خوش ساختي چون «بوتيک» و «آتش بس» به جايگاهي تعريف شده در مناسبات گيشه رسيد و به ستاره اي پولساز در هنر هفتم تبديل شد. البته اين ستارگي ناشي از وجه موثر زيبايي شناسي تيپيک در شخصيت گلزار است و در وجه هنري از آنجا که اين بازيگر در هنگام نقش آفريني همچون رباتي بدون حس عمل مي کند و ري اکشن هاي حسي را براي شناساندن کاراکتر به مخاطب به درستي به کار نمي گيرد، از اين رو اتفاقي شاخص چون «بوتيک» حاصل توانايي هاي فني وي به شمار نمي رود و در مجموع اگر منصفانه بنگريم گلزار به سال مدلي تبليغاتي، فيلم را داراي بار اقتصادي مثبت مي کند که اين مساله در آشفته بازار امروز نکته اي قابل تامل است.

در برآيندي کلي و در مواجهه با مفهوم ستاره در سينماي امروز با جواناني روبرو مي شويم که وجه ستارگي خود را در منظر اول از چهره زيبا و تيپ مناسب وام گرفته اند و به دليل آن که بر پايداري اقتصادي سينما اثر گذار بوده اند در مرکز ديد و توجه قرار دارند اما از آنجا که اين گروه از بعد هنري داراي کمترين استعداد هستند در نقدهاي سينمايي از آنها تحت عناويني چون مانکن وعروسک ياد مي شود. به تبع حضور اين زيبا چهره ها در سينماي ايران، اين قاب رسانه اي از فرم و ساختار استاندارد خود جهت بازتابش ارزش هاي انساني دور شده و سينماي امروز تابلويي جهت به تصوير کشيدن ظاهر و تاکيد افراط گرانه برخي از سوداگران اقتصادي براي ارزش دادن به اين ستاره ها به شمار مي رود; با توجه به اين شرايط و منطبق بر مسلط شدن چنين رويکردي است که سينماي ايران پيشکسوتانش را به جرم فرتوتي از چرخه کار خارج کرده و با عروسک ها و مدل ها به ظاهرگرايي غالب بر جامعه، تاکيدي اغراق گون دارد.

 

منبع: روزنامه مردم سالاری

4193 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت