New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

جریان شناسی نزول عبدی

بازیگری که طلای هنرش مس شد

:: 2 اردیبهشت 1390  10:15:55 PM  ::

 

سی نت: در دهه 60 سينما اصلي ترين رسانه مردمي به شمار مي رفت و حجم آثار متنوع و با کيفيت بر شکل گيري صف هاي طويل جهت تماشاي فيلم ها اثرات غيرقابل انکاري داشت; از اينرو جلوه گري ناب مرد خاطرات کمدي در تلويزيون به آن شيوه منحصر به فرد و مثال زدني از اجراي هنرمندانه نقش کودکان و بستر شيريني که براي ماندگاري کاراکترها در بيان و رفتارش مستقر مي ساخت و نيز نحوه اداي خاطره ساز وي، چنان جاذب و پايدار بود که مجموعه هايي چون "محله بروبيا"، "محله بهداشت"، "مثل آباد" و "بازم مدرسم دير شد" را به يک خاطره نسلي براي کودکان پس از انقلاب بدل ساخت و تلويزيون را در رقابت با سينماي پرقدرت آن روز سرپا نگه داشت.

به ياد بياوريد آن صحنه هايي را که کمدين دوست داشتني در حالي که در واقع 26 سال داشت، در قالب پسري 13 ساله فرو مي رفت و چنان با نقش همگام مي شد که گويي واقعا 13 ساله است; به واقع اکبر عبدي در مقام شاخص ترين کمدين تاريخ سينما و تلويزيون ايران، چنان در قالب نقش هاي نامتعارف فرو مي رفت و به شيوه اي هنرمندانه، صفات دروني اين تيپ و کاراکترها را بازتاب مي داد که انگار از ابتدا براي خلق اين نقش ها آفريده شده است و به همين علت بازي هاي ماندگار وي در نقش هايي چون "گنجو" در "دزد عروسک ها" و "دکتر کمالي" در "سفر جادويي" هنوز هم جذاب ترين سکانس هاي سينماي کودک را در اذهان يادآور مي شود.

به ويژه مي توان به صحنه تاپ خوردن گنجو و زمزمه آهنگين "آهاي ننه من گشنمه" اشاره داشت که به عنوان يک برش ماندگار از سينماي کودک در ذهن نسل ما باقي مانده و بر همين مبناست که عبدي خالق لحظه هاي خاطره انگيز دوران کودکي نسل جوان امروز محسوب مي شود و طنين صداي خاطره سازش، يادآور شاهکارهاي ژانر کودک مي باشد.

از بعدي ديگر توجه به طيف اجرايي وي بيانگر اين مساله است که عبدي در متد و روش نقش آفريني هايش، تمثالي حقيقي از طبقات اجتماعي را برگرفته و از اين رو بازي در آثار ضعيف نيز از قدر و منزلت کار وي نمي کاهد و حتي کليشه آفريني هاي اين بازيگر بر پايه لهجه اقوام، داراي ظرايفي آوايي و فراگويشي است که اين مدل بياني را از ورطه تکرار و در دام کليشه صرف افتادن مي رهاند و به همين علت بازتابش نقدهايي که بر عبدي وارد آمده، بيشتر در ساحتي وجه قابل قبولي به خود گرفته که مرتبط با شاخص کيفي هنر وي و عدم تطابق فيلم هاي ساليان اخيرش با اين هنر ناب اجرايي است; زيرا عبدي به همان ميزان که در دهه 60 و70 صلابت و قدرت يک ستاره سينمايي را در پرده نقره اي بازآفريني مي کرد اما در دهه 80 به جز تک جرقه هايي چون "عمو يارولي"، "بايرام لودر" و "حبيب" در باقي آثارش از موج ساختار نازل فيلم هايي از جنس "چشمک" و "افراطي ها" درامان نبوده و نکته مهم اينکه حتي در اينگونه آثار ضعيف نيز، اجراي عبدي داراي باري مثبت است اما از آنجا که مقياس تابش هنري عبدي در فرآيند زماني دهه 60 و 70 با آنچه در دهه 80 از اين بازيگر ديده ايم داراي تفاوتي چشمگير از منظر هنرنمايي در فيلم هاي شاخص است، به همين علت آن عبدي ششدانگ جذاب را مدت هاست که بر پرده سينماها نديده ايم.

از وجه دیگر باید اذعان داشت که اگرچه این بازیگر روزگاري به دليل همکاري با کارگردانان برجسته و انتخاب هوشمندانه نقش هاي سينمايي و تلويزيوني، در قامت يک ستاره معتبر و داراي شان والاي هنري عرض اندام مي کرد، اما اين روزها در شرايطي به تاراج اعتبار هنري خود اقدام کرده که ديگر از آن شور و حال و تسلط بر نقش و زواياي اجراي آن در تيپ کاراکترهاي خلق شده توسط وي خبري نيست و از بد روزگار کمدين برجسته سينما و تلويزيون بدون توجه به جايگاه هنري خود در سينماي پس از انقلاب اسلامي و صرفا براي گذران زندگي به پيشنهادهاي وسوسه کننده تهيه کنندگان فيلم هاي تجاري جواب مثبت مي دهد و کاش اين قبول نقش براي فيلم هايي صورت مي گرفت که ارزش هنري داشتند اما بازيگر فيلم سينمايي «مادر» چنان در سراشيبي هنري قرار دارد که گويي بايد باور کرد نقش هاي ماندگار وي در فيلم هايي چون «اجاره نشين ها»، «مادر»، «هنرپيشه»، «آرزوي بزرگ» و «آدم برفي» برآيندي از تسلط مديريتي کارگردان هاي اين آثار بر شخصيت هنري عبدي بوده است. البته بر اين موضوع که عبدي بازيگري توانمند و باهوش است، همگان تاکيد مي کنند اما زماني که به مسير کاريش نظر مي افکنيم يک مولفه نقشي تعيين کننده در سقوط و نزول وي داشته است; از اين بعد عدم درايت در امر سياست گذاري فرهنگي و ناتواني در کنترل موج هاي هنري به عنوان شاخص اصلي در ارزيابي وضعيت کنوني سينما، وقتي با شرايط بحراني اقتصادي و واقعيت هاي موجود در روابط پشت پرده سينماگران همراه مي شود، بازيگران مطرح و موفق گذشته را به تکاپو مي اندازد تا براي حفظ جايگاه خود دست به کار شوند و در اين راه براي پايدارماندن در سينما تمامي تلاش خود را به کار مي گيرند تا از ذهن جامعه بيرون نروند اما وقتي اين ديده شدن و به قولي درزاويه ديد مخاطب قرار داشتن به بهاي حضور در کارهاي نازل به وجود آيد ديگر نه از حرمت و اعتبار آن بازيگر در خانواده سينما اثري باقي مي ماند و نه جامعه به نقش آفريني هايش با توجه وعلاقه مي نگرد; معضلي که عبدي دچار آن شده و هرچند دراين ميان حضورهاي خوبي را در برخي از فيلم هاي قابل قبول و جريان ساز داشته اما اين معدود درخشش ها وقتي در پشت کوهي از کمدي هاي نازل قرار مي گيرد، گويي اتفاق هنري خاصي براي عبدي نيفتاده و مخاطب نيز مساله اي که همواره در ساليان اخير از سوي سينمايي نويسان به عبدي نسبت داده شده يعني تکرار خود رامي پذيرد، تداوم تکرار در اجرا شايد تا حدودي به انتخاب هاي بازيگر مرتبط باشد اما وقتي در سطحي کلان اين موضوع را مورد سنجش تحليلي قرار دهيم به اين نتيجه مي رسيم که فرد بيمار حاصل يک مديريت درماني ناکارآمد است و از اين زاويه فروکاهش اعتبار هنري عبدي برآيندي از سياست گذاريهاي بدون افق ديد و با بار جواب دهي کوتاه است و وقتي ژانرها تنها اسامي و مفاهيمي دهان پرکن و ويتريني براي پوشاندن کاستي ها باشند و با ديدي تحليلي به وجوه کارکردي و کاربردي آنها ازجنبه راهبردي نگريسته نشود، بازيگران شاخص سينما نيز در اين بستر نامساعد، روزبه روز نحيف تر و پريشان تر مي شوند و نابغه هايي چون عبدي که نمونه اي مثالي در ژانرکمدي به شمار مي رود، در پرتوهمين نگاه سطحي تجارت مابانه و سود محورانه تنها در بعد لهجه و يکسري از قواعد کليشه اي آشنا محدود مي شوند و ديگر شاهد در اوج رفتنشان نخواهيم بود; به واقع سينماي بدون افق، بازيگران را در روزمرگي ناشي از معضلا ت فرو مي برد و چنين است که کمدين مطرح سينما و تلويزيون جذاب و برجسته نيست و حضورهاي سينمايي و تلويزيوني اش حتي در نمونه هاي موفق نيز استقبال کمي را به دنبال دارد.

 

منبع: همشهری

4386 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

اکبر عبدی        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت