New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در پی بروز حواشی پیرامون اکران "گزارش یک جشن"

مرز میان اکران و توقیف کجاست؟

:: 22 شهریور 1390  1:04:57 PM  ::

 

سی نت: ممیزی فیلم در ایران از جمله مسایلی است که در یک حرکت بینابینی میان قانون گرایی و سلیقه گرایی قرار دارد و همین ویژگی چارچوبه های اعمال ممیزی در قبال یک اثر سینمایی را با تناقضات متعددی روبرو کرده است. بحث های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی نیزهریک دارای حد و مرزهای مشخصی هستند و البته گاه یک نگرش رادیکالیستی جانبی و بیرون از متن خانواده سینما می تواند تمامی زحمات یک گروه هنری را برباد دهد.

چه بسیار نمونه هایی که به علت برداشت نادرست و بدفهمی موضوع اثر از سوی نیروهای خارج از خانواده سینما به محاق رفتند و هیچگاه رنگ پرده را ندیدند و از وجه دیگر بسیاری از نمونه هایی که با گذشت چند سال مجوز اکران گرفتند و دیگر آن کارکرد فرهنگی مورد نظر را نداشتند.

مروری بر اسامی فیلم های توقیفی پس از انقلاب اسلامی این نکته را نمایانگر می کند که گاه ممیزی برآمده از سلایق بوده است و فیلم تنها به دلیل یک بدفهمی و نه به دلیل موانع قانونی فرصت اکران را از دست داده است. به واقع نگرش دینی نظام جمهوری اسلامی خطوط قرمز دینی و فرهنگی روشنی را فراروی هنرمندان قرار داد که در این باب مشکلات ایجاد شده برای بسیاری از فیلم های تولیدی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل القای مسلک مارکسیستی، نگاه لیبرالیستی به مناسبات اجتماعی و روابط انسانی زن و مرد، بی حجابی یا بدحجابی بازیگران زن، همسو نبودن ایدئولوژی درونی فیلم با آرمان و ارزش های مورد تائید نظام جمهوری اسلامی و مواردی از این دست طبیعی جلوه می کند. از اینرو در مطلب حاضر با یک تحلیل مقدماتی از معنای سینما به آثار برجسته توقیف شده در سینمای پس از انقلاب اسلامی و علت های بروز مشکل ممیزی برای فیلم های سینمایی اشاره کوتاهی خواهم داشت.

معناشناسی سینما
بحث معناشناسی سینما را با این سوال آغاز می کنم که سینما چیست؟ آیا صرفا یک رسانه دیداری در ثبت لحظه های زندگی جامعه است یا تلفیقی از رویاها و واقعیت هایی که در ذهن هر کدام از ما جاری است؟ کارکرد سینما چیست؟ آیا یک ابزار سرگرم ساز است که با آن بخشی از اوقات فراغتمان را می پوشانیم یا یک قالب پویاست که می توان با آن به اهداف فرهنگی و راهبردهای اعتقادی جامعه پرداخت و نوعی تبلیغ از اندیشه و آرای جامعه ایرانی به عرصه بین المللی ارائه کرد؟

معنای سینما در قالب تمامی سوالاتی که گفتیم قابل بررسی است اما ذات سینما به گونه ای است که نمی توان در یک ساحت تک بعدی یا نگاه ابزارگونه با آن رویارو شد. به واقع در سینما هم می توان رئالیته و واقع نگر بود و هم از طریق رویا پردازی و نگاه فانتزی، روح نشاط و امید را به جامعه تزریق کرد. در بستر سینما هم نقد و آسیب شناسی مطرح است و هم یک محدوده مشخص در انعکاس واقعیات برای آن تعریف شده است چنانکه می توان در کمال صداقت به بررسی معضلات در قابی واقع گرایانه اقدام کرد و تشویق شد یا با نمادگرایی و غلو نمایشی سعی در تحلیل کاستی ها داشت و به سیاه نمایی و اقدام علیه امنیت ملی و سلب امنیت روانی جامعه متهم شد.

مهم این است که بدانی در کجا هستی و برای کدام جامعه فیلم می سازی؟ آیا جامعه هدف، می تواند اشارت های هنری تو به یک ناهنجاری و نقصان اجتماعی را بپذیرد یا در پرتو بدفهمی نیت ذهنی ات از ساخت یک فیلم، تو را به حاشیه می راند و در مظان اتهام قرار می دهد.

سینما دقیقا در همین منظر است که یک پارادوکس مفهومی را در نوع برقراری رابطه میان سه ضلعی سینماگر، مدیر فرهنگی و جامعه ایجاد می کند. گاه انچه از دید جامعه یک جسارت رسانه ای در بازتاب ناکارآمدی ها دانسته می شود، لزوما همین معنا را به اندیشه مدیر فرهنگی انتقال نمی دهد و گاه آنچه مدیران فرهنگی را بر این می دارد تا با ابزار توقیف نسبت به یک فیلم روبرو شوند، واکنش همراهانه ای از سوی جامعه به دنبال ندارد.

گاه حتی آنچه سینماگر در پس تصاویر و دیالوگ ها به مخاطب انتقال می دهد، آنگونه که باید دارای مطلوبیت دراماتیک نیست و نوعی هدررفت بیت المال به شمار خواهد آمد. در این میان باید باز هم به سوال اول بازگشت که به راستی سینما چیست؟

سینما همانگونه که بارها گفته شده یک هنر صنعت وارداتی است و به نوعی دست پرورده فرهنگ غربی به شمار می آید. بسیاری از محدودیت های قانونی، عرفی و سلیقه ای حاکم بر سینمای ایران، در غرب وجود ندارد یا به این شدت نیست و اساسا نوع نگاه غرب به سینما با آنچه در ایران می گذرد متفاوت است. همین مسائل باعث شده تا انچه ما در تحلیل های خود نسبت به یک اثر به کار می بریم بیش از آنکه از نگرشی تخصصی برآمده باشد از نوعی تحلیل حسی و هیجانی بگذرد که همین فرآیند، برخی از آثار را در زمینه نمایش با بحران های شدیدی روبرو ساخته است.

مروری کوتاه بر ساز و کار ممیزی در سینمای پس از انقلاب
در زیر به تحول مساله ممیزی و ساز و کارهایش از 1358 تا به امروز می پردازیم:
1 - محمدعلی نجفی نخستین سرپرست اداره کل امور سینمایی در فروردین 1358 تاکید می کند که سانسور به هیچ وجه در سینما وجود نخواهد داشت و اعمال ممیزی در خصوص فیلم ها را منوط به عدم مطابقت با معیارهای اسلامی می کند.
2 - سیستم درجه بندی آثار سینمایی در اسفند 1361 به تصویب هیئت وزیران می رسد.
3 - در زمستان 1367 گفتگوهایی میان وزارت ارشاد و اهالی سینما و خبرنگاران در خصوص فهرست خاکستری صورت می پذیرد. این جلسات که دو سال ادامه دارد به رفع توقیف فیلم "جعفرخان از فرنگ برگشته" ساخته علی حاتمی می انجامد.
4 - دو فیلم "شب های زاینده رود" و "نوبت عاشقی" به دلیل عدم رعایت موازین شرعی در نمایش روابط میان زن و مرد توقیف می شود.
5 - در سال 1376 دو فیلم "آدم برفی" ساخته داود میرباقری و "دیدار" اثر محمدرضا هنرمند پس از 3 سال رفع توقیف می شوند.
6 - در مهر 1378 و با دستور مستقیم سیف الله داد (معاونت سینمایی وقت) فیلم "دایره" ساخته جعفر پناهی توقیف می شود.
7 - در بهمن 1382 و به دستور مستقیم وزارت اطلاعات فیلم "به رنگ ارغوان" ساخته ابراهیم حاتمی کیا توقیف می شود.
8 - در مرداد 1386 فیلم "سنتوری" با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف می شود.
9 - در دی 1388 و با دستور مستقیم سیدمحمد حسینی (وزیر ارشاد) فیلم "پاداش" ساخته کمال تبریزی به دلیل رعایت نکردن حریم مقدسات توقیف شد.
10 - در بهمن 1388 فیلم "به رنگ ارغوان" با دستور نهاد ریاست جمهوری رفع توقیف شد.
11 - در تابستان 1390 "گزارش یک جشن" به دلیل ممیزی سیاسی توقیف شد.

مهمترین فیلم های توقیفی سینمای پس از انقلاب
در اینجا تلاش نیست تا به بررسی جامع دلایل توقیف آثار سینمایی بپردازم بلکه تنها وجوهی از مشکلات ممیزی بررسی خواهد شد که چه به صورت مقطعی یا دائمی باعث منع نمایش فیلم شده است.
1 - "مرگ یزدگرد" ( بهرام بیضایی): تناقض ایدئولوژیک میان مفاهیم فیلم و ماهیت انقلاب اسلامی ایران (پرسشگری و طرح ابهام پیرامون نظام نوین سیاسی)
2 - "چریکه تارا" (بهرام بیضایی): به دلیل بی حجابی سوسن تسلیمی کمیته مبارزه با منکرات نمایش فیلم را مردود اعلام کرد.
3 - "خط قرمز" (مسعود کیمیایی): چپی بودن یکی از کاراکترها، ارائه تصویری خاکستری از یک مامور ساواک، حجاب بازیگران زن و مخالفت هاشمی رفسنجانی با این فیلم.
4 - "شب های زاینده رود": نگاه ساختارشکنانه به مقوله جنگ و جانبازان
5 - "نوبت عاشقی": نگاه لیبرالیستی به روابط زن و مرد
6 - "در مسلخ عشق" (کمال تبریزی): نمایش شکست رزمندگان ایرانی
7- "رای باز" (مهدی نوربخش): پایین بودن کیفیت تصاویر و بررسی موضوع قاچاق دختران و زنان ایرانی
8 - "برزخی ها" (ایرج قادری): تحریف مبارزات انقلابی مردم ایران، عدم مطابقت با معیارهای اسلامی، ضعف فاحش ساختاری، قهرمان سازی بر مبنای الگوهای غربی
9 - "خواب تلخ" (محسن امیریوسفی): شوخی با مساله مرگ و ملک الموت
10 - "سفر به هیدالو" (مجتبی راعی): پخش سی دی اتفاق شخصی زهرا امیر ابراهیمی این فیلم را به محاق برد.
11 - "سنتوری" (داریوش مهرجویی): سیاه نمایی و نوع شخصیت پردازی علی بلورچی
12 - "دایره" (جعفر پناهی): سیاه نمایی با بررسی موضوع دختران فراری
13 - "طلای سرخ" (جعفر پناهی): عدم موافقت کارگردان با حذف سه دقیقه از فیلم
14 - "آفساید" (جعفر پناهی): پرداختن به مساله حضور زنان در ورزشگاه
15 - "دایناسور" (پرویز شیخ طادی): انتقاد تند و آشکار از جریان های سیاسی کشور
16 - "صدسال به این سال ها" (سامان مقدم): برداشتی که کارگردان از انقلاب اسلامی و تحولات پس از آن دارد با نگاه رسمی در زاویه است.
17 - "گزارش یک جشن" (ابراهیم حاتمی کیا): نمادهای سیاسی به کاررفته در فیلم مورد تائید مدیران اجرایی نیست.

 

منبع: سی نت - مردم سالاری

4053 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت