New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

اختصاصی سی نت (سینما شبکه)

ما از خانم یایا می‌ترسیم / یادداشت ایمان آیینه دار برای فیلم «خانم یایا»

:: 28 آبان 1397  8:08:26 PM  ::

حمید فرخ نژاد و رضا عطاران در نمایی از فیلم سینمایی

حمید فرخ نژاد و رضا عطاران در نمایی از فیلم سینمایی "ما شما را دوست داریم خانم یایا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی

 

سی نت: فیلم جدید عبدالرضا کاهانی با عنوان اولیه‌ی «ما شما را دوست داریم خانم یایا» که به‌تازگی و بدون مانع سانسور، بر پرده سینماهای ایران اکران شده، با محوریت قرار دادن شهر ساحلی پاتایا، یک کمدی ابزورد موفق است. شاید بتوان گفت «خانم یایا» به‌اندازه فیلم‌های قبلی کاهانی ازجمله «هیچ» و «اسب حیوان نجیبی است»، فیلم پر جزئیاتی نیست ولیکن همچنان سبک‌مند و تداوم‌بخش دغدغه‌های سازنده‌اش است و البته برخلاف فیلم‌های قبلی او، مشخصاً از سینمای رئالیستی فاصله گرفته؛ هم توانسته با تمرکز بر دو باجناق جدانشدنی، هم‌جواری «در انتظار گودو» وار شخصیت‌های اصلی قصه را فراهم کند و هم با نگاهی فرویدی، به دالان تنش‌های جنسی - روانی آن‌ها ورود کند. بدین منظور و از همان پیش‌پرده با یک سکانس افتتاحیه‌ی گویا و مؤثر، خانم تایلندی جذاب و مو بلند را به‌عنوان تجسم عقده‌های مهارشده این دو مرد متأهل ایرانی و البته معذب در روایت، قالب می‌بخشد که همیشه و در همه‌جا جلوی چشمان آن دو مرد است حتی وقتی در رختخواب دونفری دراز کشیده‌اند. از این منظر فیلم هم اروتیک است و هم روانکاوانه. از آن جنس فیلم‌هایی است که شاید مخاطب عام نسبت به آن گارد بگیرد چراکه اساساً سبک ابزورد بر مبنای هیچ بنا می‌شود؛ بدین معنا که نمی‌توان در این ساحت، به دنبال منطق و معنا بود. همه‌چیز جفنگ است و عبث. داستان قرار نیست پیش برود بلکه درست در همان‌جایی که آغازشده، به اتمام می‌رسد. ناصر (رضا عطاران) و مرتضی (حمید فرخ نژاد) که در سرتاسر فیلم شلوارک به پا و در صحنه‌های داخلی، رکابی به تن دارند و گویا عضو هیئت اصناف در ایران هستند، حالا و در تایلند ترس این را دارند که مبادا دور از چشم زنانشان غلطی بکنند و به خاطر این ترس، خود را در هتلی در پاتایا حبس کرده‌اند؛ ترسی پوچ.

فیلم‌ساز با تکیه بر میزانسن‌های بی‌پیرایه و ساده، به دنبال نمایش این پوچی است فارغ از اینکه با شکل دادن کاراکتر عظیم (امین حیایی) در هیبت یک تراکت پخش‌کن و بااندامی خالکوبی‌شده، نگاهی رندانه به مقوله اخذ مجوز در ایران و فرایند ممنوع الکار شدن آدم‌ها دارد و از این نظر تهدیدی برای سانسورچیان طرف خودِ کاهانی به‌عنوان کارگردانی که در این سال‌ها مدام تیغ سانسور و توقیفِ آن جماعت بر تن آثار او خورده، محسوب می‌شود. «خانم یایا» این قابلیت را دارد که مخاطب را به شکلی دیگرگونه بخنداند و در دل این خنده، خود را با خواهش‌های کنترل‌شده‌اش تنها ببیند؛ خواهش‌هایی که فیلم‌ساز نیشابوری سینمای ایران کوشیده به شکل عامدانه طفره‌آمیز، در دو موقعیت متوالی خلوت کردن و همراهیِ ناصر با خانم یایا و سپس مرتضی با خانم یایا، از آن پرده بردارد و ضمن آنکه مخاطب را به لحاظ عُلقه‌های جنسی حین تماشای فیلم تشنه نگه‌داشته، خاطرنشان سازد که نگاهی اروتیک، همیشه پورن نیست و برعکس، به‌سان یک مؤلفه سبک‌ساز، به قوام یافتن نگرش هنرمند کمک می‌کند. صحنه‌های مکرر اتاق‌خواب هتل، کنش‌ها و نگاه‌های خیره مردانه، تکرار تکه کلام «سؤال» از زبان ناصر، لوچ شدن چشم‌های مرتضی حین خوابیدن، تصاویر سوبژکیتو زیرآب، اتاق ماساژ و به پشت خوابیدن، آب پاشیدن‌های عجیب خیابانی با صداگذاری غریب، تردیدها برای رفتن و ماندن، گفتگوهای آزاد با زن تایلندی بدون حضور مترجم و با زبان فارسی، قاب‌های مؤکد برهنگی از زوایای مشخص، همه و همه «خانم یایا» را نه‌تنها به ورطه ابتذال نمی‌کشاند بلکه آن را یک فیلم ابزورد روان‌شناسانه و خوش‌ساخت جلوه می‌دهد حتی اگر مخاطب ناآشنا به این سبکِ کمتر کارشده در سینمای ایران، و همچنین برخی رسانه‌های برچسب‌زن، نتوانند تمایز ساختاری و لحنی آن با فیلم‌های به‌اصطلاح تجاری و بفروش را تشخیص دهند.

 

منبع: سی نت

3537 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

خانم یایا - Ms. Yaya        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت