New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به شاخصه هاي کارگرداني داود مير باقري در مختار نامه

تصويرسازي يک قهرمان بي بديل

:: 13 مرداد 1390  2:41:02 PM  ::

 

سی نت: داود ميرباقري در ميان مجموعه سازان تلويزيون نامي ممتاز و صاحب اعتبار به شمار مي رود و با ساخت مجموعه هاي تاريخي- اسلامي نام خود را پر آوازه کرده است . کارنامه بيست ساله او گواهي بر اين مدعاست. او با مجموعه هاي موفق امام علي(ع) و معصوميت از دست رفته، که هر دو به نوعي با مذهب در ارتباط بودند، نشان داده است که علاقه خاصي به تصوير سازي زندگي سياسي و اجتماعي اعراب در تقابل با حضور اسلام در جامعه عربي آن دوره دارد.

مجموعه عظيم و خوش ساخت"مختار نامه" هم در راستاي اين حماسه سازي به شمار مي رود. ميرباقري در اوايل دهه 1380 توانايي و تسلطش بر مديوم سينما و به تبع آن تلويزيون را اثبات کرد و با توجه به اشراف قابل توجهي که به تاريخ اسلام دارد تحليل هاي نزديک به واقعيتش از حوادث و وقايع تاريخ اسلام مورد تاييد مديران صدا و سيما قرار مي گيرد و با اين فرصت و با استفاده از بودجه کلان، ايده هاي بکر خود را در قالب مجموعه"مختار نامه"پياده مي کند. مختار نامه در حالي به پخش رسيد که پيشينه هفت سال تلاش او، کاري آبرومند و پر مخاطب را خلق کرده است. در اين ميان ساخت مجموعه هاي عظيم تاريخي او را به عنوان يکي از برترين نام هاي صاحب سبک در اين عرصه مطرح کرده است .سبک منحصر به فرد کارگرداني مير باقري که يکي از شاخصه هاي مهم آثار او به حساب مي آيد، شخصيت پردازي عميق و معقول کاراکترهايش است. اين موضوع در تاثيرپذيري و بسط کاراکترهاي منفي آثارش بازخورد استثنايي سبک کارگرداني او به حساب مي آيد و همين امر مهمترين جاذبه آثار اوست ، مشاهده کاراکترهاي با باردراماتيکي درخور توجه، به ويژه در تقابل قطب هاي منفي و مثبت.

يکي ديگر از نکات بارز آثار او استفاده از ديالوگ نويسي خاص و منحصر به فرد کاراکترهاي قصه هاي تاريخي است که در نهايت نقش مهمي در مرزبندي شخصيت هاي حق و باطل ايجاد کرده است. اين موضوع را تعميم بدهيد به عظمت کارهاي چهره پردازي و صحنه آرائي که در نهايت منجر به خلق آثاري مي شود که تاويل جديد و مدرني از داستان هاي کهنه و قديمي است که در اذهان مردم به نوع ديگري ماندگار شده اند . همه اين نکات ياد شده در اين مجموعه به کاملترين شکل گرد هم آمده و به درجه اعلاي کيفيت (در استانداردهاي سريال سازي تلويزيوني در ايران) رسيده اند.

گويي مير باقري همه ايده ها و تصويرهاي ذهني خود را با بهره مندي از امکانات و زمان کافي پرورانده است .
اما شايد مهم ترين ويژگي مختارنامه نگاه منحصربه فرد داوود ميرباقري به تاريخ و علوم اجتماعي باشد و همين امر باعث شده است اين سريال با سريال هاي هم رديف خودش تفاوت زيادي داشته باشد.

ميرباقري در مختارنامه کيفيت بصري ويژه اي ايجاد کرده که نمونه اش در سريال موفق امام علي هم ديده شده بود. فيلمبرداري به شيوه 35 ميلي متري در خدمت فضاسازي است و ميدان عمل مناسبي را به کارگردان داده است. علي الخصوص در صحنه هاي جنگ و چينش نيروهاي خير وشر استفاده از اين شيوه فيلمبرداري و نماهاي لانگ شات تداعي کننده صحنه هاي عظيم فيلم هاي حماسه اي تاريخ سينماست. استفاده از نماهاي بديع و حرکت هاي ساده دوربين بر روي شخصيت ها و محيط هايي مثل بازسازي شهر کوفه و مکه تاثيرپذيري زيادي در تصوير ذهني بيننده ايجاد کرده است که در نتيجه باعث روايت تاريخ با ارائه تصويري واقع گرايانه از يک دوره تاريخي خاص است.

مختارنامه در سکانس هاي زيادي اين حس را ايجاد مي کند که تصويرش از شهرها، آدم ها، ساختمان ها و محيط هاي جغرافيايي به واقعيت هاي مستند نزديک است، مثلا مي توان کوفه را آن طور تصور کرد که در اين سريال مي بينيم.

اين موضوع برگ برنده اي در شاخصه کارگرداني ميرباقري به شمار مي آيد. ميرباقري درک درستي از جامعه عربي دارد و مي داند که روايت تاريخي فقط در صورتي مي تواند ادراک تاريخي را منتقل کند که حس و حال زمانه و جغرافياي مورد نظر را بدرستي بازتاب دهد.

تاثير اين نگاه فقط در فضاسازي و حال و هواي بصري منحصر نمي شود، بلکه نحوه شخصيت پردازي و طراحي مناسبات اجتماعي آن دوران هم با اتکا به همين درک تاريخي انجام شده است. مثلا تصويري که از شخصيت شمر ارائه مي شود بسيار عميق تر از نوآوري در گريم و طراحي لباس است. همين امر نيز در تصويرسازي شخصيت اصلي داستان تاثير به سزايي دارد .مير باقري در بازسازي شخصيت مختار ثقفي نگاه ويژ ه اي به نکات مهم اين کاراکتر داشته است. مختار تنها شخصيت و قهرمان بالفطره نيست. مير باقري با تصويرسازي شخصيت خاکستري از مختار او را به قهرمان بي بديلي تبديل مي کند که نه تنها ذاتا فرشته نيست بلکه در بسياري از لحظات لغزش هايش مانعي بر سر راه او به حساب مي آيد. اما در مجموع قهرمان اصلي کل مجموعه مورد اقبال مخاطب قرار گرفته است. او با تاويلي که از شخصيت واقعي مختار داشته است، نکات اخلاقي مناسبات او را برجسته تر کرده است، که در نهايت منجر به همدلي مخاطب با شخصيت شده است.

در نگاهي کلي به مجموعه عظيم مختار نامه مي توان به قدرت کارگرداني ميرباقري پي برد. هدايت و دقت نظر در جزئيات بسيار زياد اين داستان تاريخي شامل نکات بارزي از مقوله کارگرداني خاص اوست.

پروراندن شخصيت هاي بسيار زيادي که هر کدام به تنهايي توانايي اين را دارند که قهرمان يک فيلم يا سريال باشند و هماهنگي آنها در همسويي با قطب اصلي ماجرا، مختار ثقفي حاکي از ذوق ويژه کارگرداني است.

پرداخت درست او از آدمهاي قصه اي که ماجراي حقيقي را در پس زمينه دارد و به نوعي با فرهنگ شيعه عجين شده است کار آساني نيست. علي الخصوص که در قسمت هايي از سريال فلاش بک به واقعه کربلا بيننده را با بازسازي تصويرهاي ذهني اش، درگير مي کند. مير باقري با ساخت مختارنامه نام خود را در مقوله سريال سازي تاريخي جاودانه کرد. تنها نکته اي که مي توان نقطه ضعف پروژه عظيم او دانست . پرداخت نه چندان کامل او از واقعه عاشوراست.شايد ميرباقري قصد نداشته است با بازسازي لحظه به لحظه روز عاشورا پس زمينه ذهني جامعه را تغيير دهد.

نکته اي که اگر ميرباقري در صد آزمون و خطايي آن را در نظر مي گرفت مي توانست مختارنامه را براي ساليان متمادي محبوب مردم ايران زمين کند.

هر چند که شايد حذف ماجراي حضرت عباس از اين مجمو عه، عاملي براي اين ضعف باشد.

 

منبع: مردم سالاری

4896 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مختارنامه - Mokhtarnameh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت