New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  پرویز پورحسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

arrow  «جورج کلونی»: تشویق مردم برای رفتن به سینما نیرنگ‌بازانه است

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

  «ناگهان درخت» اکران آنلاین می‌شود

  آغاز اکران آنلاین «سراسر شب» از امروز دوشنبه سوم آذرماه

  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

  چنگیز جلیلوند دوبلور معروف سینمای ایران درگذشت

  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به بازی حامد بهداد در فیلم "آدمکش"

طنز ناخواسته در بازیگری حامد بهداد

:: 6 بهمن 1389  11:45:26 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): پیش از هر نکته ای باید بگویم که من بازی حامد بهداد را دوست دارم و این علاقه شاید بر ساخته یک تحلیل سلیقه ای باشد. البته سلیقه در نقد هنری همیشه بی منطق نیست و از آنجا که اساسا هنر یک ساحت زیباشناختی است سلیقه نیز به عنوان مصداقی از این معنا،منطقی به نظر می رسد. واقعیت این است که حامد بهداد از آن دست بازیگرانی است که اراده می کند بازی اش دیده شود. او هرگز سعی نمی کند تا بازی نکند چنانچه برخی از بازیگران معتقدند که نباید حس و شمایل بازیگری خیلی رو باشد و تماشاگرنباید احساس کند که بازیگر در حال نقش بازی کردن است. اما جنس بازی حامد بهداد برخلاف این تحلیل بوده و مخاطب بازی کردن او را احساس می کند. این ملموس بودن البته به معنای بد بازی کردن یا تصنعی بودن بازی او نیست هرچند یک نوع اغراق شدگی در ری اکشن ها و کنشمندی های عاطفی – احساسی او به چشم می خورد که شاید در برخی مواقع باورپذیری آن سخت باشد اما قدرت اثرگذاری آن کم نیست. به همین دلیل جنس بازی بهداد بیشتر به تیپ سازی نزدیک است تا شخصیت پروری.
یکی از نتایج این جنس بازیگری که در عملکرد حامد بهداد مشهود است و به ویژه در فیلم "آدمکش" بیشترخود را نشان داده است یک نوع طنز ناخواسته در بازی اوست. او در این فیلم نقش یک شخصیت جدی را بازی می کند و اصلا ژانر فیلم، کمدی و طنز نیست اما زمانی که او در صحنه ای حضور می یابد و دیالوگی می گوید تماشاگر می خندد. نوع حرف زدن او و دیالوگ گویی اش یا رفتارهای حرکتی و غیر کلامی اش فارغ از نسبت دراماتیکی آن با قصه و کاراکتر، به یک نوع طنز در شمایل بازی او دامن می زند که شاید خود بهداد چنین قصدی نداشته است. اما شیوه بازی او نیز در ایجاد این طنز ناخواسته بی تاثیر نیست.

میمیک صورت، نوع نگاه و نوسان صدا و ری اکشن هایش در برابر بازیگر مقابلش، به این ذهنیت دامن می زند که او هم بدش نمی آید که تماشاگر نسبت به رفتارهایش واکنش نشان دهد حتی اگر بخندد. بهداد دوست دارد که حضورش در یک پلان به شکل برجسته ای دیده شود و تلاش می کند به گونه ای بازی کند که نگاه تماشاگر بیش از عوامل و عناصر دیگر صحنه متوجه او شود. در واقع جنس بازی او خیلی بیرونی و فرافکنانه است و حتی در قالب شخصیت های که وجوه درونگرایانه نیز دارد بازی وی خیلی بیرونی و پراکشن است. واقعیت این است که بهداد بخشی از بیقراری، هیجان و هیاهوی شخصیتی خود را در کالبد نقش تزریق می کند. هاله شخصیتی وی همیشه پیرامون نقش های او حضور پررنگی دارد و این مساله در درک مخاطب از بازی وی بی تاثیر نیست. در واقع مخاطب با دیدن او بر پرده سینما و نقشی که بازی می کند صرفا کاراکتر و شخصیت نمایشی را نمی بیند، حامد بهداد را با همه ویژگیهای شخصیتی اش در شمایل نقش می بیند و احساس می کند. برای همین است که بیش از نام شخصیت هایی که بازی کرده در ذهن بماند نام حامد بهداد به عنوان بازیگر آن نقش در ذهن مخاطب متبادرشده و برجسته می شود.

مساله جالب در این است که حضور او در نقش های جدی هم واجد رگه های از طنز است این سویه کمیک فاقد منطق دراماتیک بوده که نه نسبتی ساختاری با لحن و جنس قصه و روایت آن دارد و نه بازیگر اراده کرده تا شخصیت طنازی را به نمایش بگذارد. اما یک نوع طنازی نهفته در جنس بازی او وجود دارد که در ایفای شخصیت های غیرکمیک نیز ملموس و برجسته می شود. وگرنه حامد بهداد تا کنون در هیچ فیلم طنز و کمدی بازی نکرده است. در واقع این ویژگی بیش از آنکه برآمده از کاراکتر و یا حتی شخصیت نمایشی وی باشد ناشی از شخصیت حقیقی اوست. این وجوه کمیک در نشست های مطبوعاتی و محافل سینمایی نیز در حامد بهداد قابل ردیابی است. یک نوع بامزه گی و شیرینی در رفتارشناسی وی وجود دارد که فارغ از نوع بازیگریش برای مخاطب جذاب بوده و همین بانمکی در کسوت بازیگریش نیز جلوه گری کرده و جاری می شود. اما به نظر می رسد که بهداد باید کنترل بیشتری بر این وجوه شخصیتی و البته بازیگریش داشته باشد تا سایه طنز ناخواسته بر بازی اش سلطه پیدا نکند آنگاه تماشاگر او را در کسوت شخصیت هایی که بازی می کند باور نکرده و جدی نمی گیرد. نه فقط در "آدمکش" بلکه در "هفت دقیقه تا تاپیز" که قصه ای تراژدیک تر هم داشت نیز این ویژگی، برجسته است. همین مساله را در فیلم "کسی از گربه های ایرانی خبر نداره" نیز می توان ردیابی کرد.

حامد بهداد بازیگر خوبی است و باید قدر خود را بداند اما علاقه به متفاوت بودن، دیده شدن و برخی ادا و اطوارهای هنرمندانه موجب می شود تا قابلیت های بازیگری وی در پشت طنزی ناخواسته پنهان شود. حیف است که واکنش تماشاگر در مقابل بازیهایش به جای حیرت و لذت، خنده و تفنن باشد.

 

منبع: خبرگزاری سینمای ایران

3289 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آدمکش - Adamkosh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت