New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به سریال "پایتخت"

از جنس زندگی

:: 15 فروردین 1390  12:17:28 PM  ::

 

سی نت: از همان قسمت اول و با توجه به بینش معماگون سیروس مقدم در چینش شرایط و اتفاقات بر سر راه خانواده نقی معمولی، ذهن بیننده آماده رویارویی با یک اثر درگیر کننده و تفکر برانگیز بود و تم چالش های مهاجرت از علی آباد به کلان شهر تهران نیز به خوبی در قالب گیر و گرفت های نقی و خانواده اش به تصویر درآمد.

قصه از یک خط منتظم روایی و انسجام درون متنی بهره مند بود و همین مساله پذیرش حوادث و وقایع غیر قابل پیش بینی را آسانتر ساخته بود. به واقع بینندگان با یک ترکیب ژانری برجسته در بطن رویدادها و متن تصاویر اثر روبرو می شدند که نه تنها در پس مضامین خود بزرگ نمایی یا سیاه نمایی را نداشت بلکه تصویری عینی و حقیقی از تفاوت های سبک زندگی روستایی و آداب شهرنشینی ارایه می نمود.

سادگی، مهر، ایثار، صداقت و رفاقت به عنوان مولفه های گم شده در زندگی شهری، بازتابی درست در رفتارهای نقی و خانواده اش یافته و فیلمنامه درخشان محسن تنابنده به زیبایی و بدون هرگونه قضاوت و یا تلاش در اندرزگویی، اخلاق اسلامی ایرانی و شمایل اصیل یک خانواده مذهبی ایرانی را به تصویر می کشد.

به واقع اخلاق گرایی به عنوان یکی دیگر از چارچوبه های مضمونی اثر، بازتابی درست در نوع مناسبات آدم های قصه یافته و کاراکترهای ماندگاری را در ذهن مخاطب به ودیعه می نهد که در پس بازی دیدنی محسن تنابنده، ریما رامین فر، احمد مهرانفر و علیرضا خمسه جلوه ای تماشایی پیدا کردند.

از سویی اگرچه پایتخت به عنوان مجموعه ای نوروزی، بالذات دارای تنیدگی های موقعیت کمیک در ظرفی ملموس از تلخی های زندگی است اما به وضوح موقعیت هایی ترکیبی از کمدی موقعیت و کلام،درام موقعیت و شاید هم تا حدودی چارچوب معنایی ملودرام را در بطن مضامین محوری و فرعی خود متداعی است و در این میان کامیون به عنوان یک لوکیشن سیار و حتی در مقام یک کاراکتر محوری و نقطه ثقل تحولات مضمونی، نقش مهمی را در پیشبرد روایت داشته و نوع کارگردانی سیروس مقدم در سر و شکل بخشیدن منطقی به اتفاقات پیش آمده برای خانواده نقی، مخاطب را به دیدن این مجموعه ترغیب کرد.

نکته فنی برجسته اثر را که از فیلمنامه ای منسجم و اجرا و پردازشی درست بهره برد باید در بازیگیری سیروس مقدم از بازیگران اثر جستجو نمود؛ آنجایی که احمد مهرانفر در یک بازی تماشایی و همدل برانگیز در نقش ارسطو، ظرفیت های درونی خود برای ایفای نقش های مکمل طلایی را نشان داد و البته نباید از بازی تماشایی محسن تنابنده و ریما رامین فر نیز غافل شد که با درک درست موقعیت نقش، پارتنری موفق را تشکیل دادند.

بحث بازیگری در این مجموعه با یک اتفاقات ویژه دیگر نیز همراه بود و علیرضا خمسه این بار در نقش بابا پنجعلی خوش درخشید، اگرچه شاید در ابتدا این تصور وجود داشت که درک قدرت اجرایی علیرضا خمسه برای درآوردن چنین نقشی در پرتو گریم برجسته نقش و به نوعی زیر سنگینی این چهره آرایی دیده نشود اما خمسه با تمهیداتی چون کمدی لفظ و ارایه تصویری درست از رفتار و گفتار یک پیرمرد دچار حواس پرتی لحظات شیرینی را برای مخاطب به وجود آورد و بار دیگر بر شایستگی های خود مهر تائید زد.

از بعد دیگر پایتخت با نگاه درستی که به تفاوت آداب زندگی در روستا و شهر داشته، به جای بهره گیری از نت آوایی لهجه ها در شناسه مندی کاراکترها، به تعریف بی کم و کاست موقعیت ها و لحظه های فراروی شخصیت های قصه در قالبی ملموس اقدام کرده و با تاکید بر غیر قابل پیش بینی بودن زندگی، بازنمایی دقیقی از شرایط کنونی زندگی در کلان شهرها و چالش های آن داشته است.

 

منبع: سی نت

4867 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت