New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم های سیاسی اجتماعی نيمه اول دهه 80

جامعه و زندگي سياسي بر پرده نقره‌اي

:: 27 شهریور 1390  1:34:11 PM  ::

 

سی نت: مؤلفه سیاست به دلیل اهمیت والایی که در مناسبات امروز جامعه ایرانی دارد همواره در زاویه دید فیلمسازان قرار داشته و تلاش‌های روشنی جهت نمایش برخی تحولات مهم سیاسی و اجتماعی در متن تصویری آثار قابل رهگیری است. در متن حاضر به نمونه‌هایی از آثار مهم دهه 80 می پردازیم که رهیافت‌های سیاسی و اجتماعی در بطن آنها به خوبی مشهود است.

آخر بازي (همایون اسعدیان، 1379)
همايون اسعديان در كارنامه كارگرداني خود علاقه‌مندی به موضوعات اجتماعي را نشان داده است. آخر بازي ساخته وی، يكي از فيلم‌هاي خوب اكران شده در سال 80 بود كه دغدغه جوانان را داشت و در آن سال‌ها كه بحث روز بيشتر حول محور جوانان مي‌گذشت، نگاه اسعديان به جوانان دانشجو، از ديد ديگري بود و این کارگردان در فیلم خود روابط نسل جديدي كه مقدرات، سرنوشت شومي‌را برايشان رقم زده است بررسي می‌کند. اسعديان با اين فيلم حامد بهداد را به سينماي ايران معرفي كرد و بازي قابل قبول بهداد او را به عنوان چهره جوان مطرح كرد؛ چهره‌اي كه بعدها در بسياري از فيلم‌هاي مهم اين دهه نقش جوان عاصي و سركش را بازي كرد.

نيمه پنهان (تهمینه میلانی، 1379)
تهمينه ميلاني از اواسط دهه 70 تا اواسط دهه 80 فيلم هاي خوبي در باب زنان و مشكلاتشان ساخت. آثاري كه گاهي اوقات نگاه جديدي به مقوله زنان و نگاه جامعه به آنها داشت. پرداختن به موضوع فيلم نيمه پنهان در آن سال‌ها جسارت خاصي مي‌طلبيد. بررسي روابط و اتفاقاتي كه در زمان انقلاب فرهنگي در دانشگاه رخ داد و در كنار آن زندگي زني به نام فرشته كه اين موضوع همه زندگي او را تحت تأثير قرار مي‌دهد. از بعدي ديگر مي‌توان نيمه پنهان را فيلمي ‌در رساي قضاوت‌ها دانست؛ قضاوت‌هايي كه عشق‌هاي بسياري را به نفرت بدل مي‌كنند. نيمه پنهان نگاهي دارد به بازخورد اين قضاوت ها در بستر سياست و تأثير آن در روابط بين آدم‌ها.

آواز قو (سعید اسدی، 1379)
اين فيلم مهمترين اثر كارنامه كاري اسدي به حساب مي‌آيد و این کارگردان با استفاده از فيلمنامه پيمان معادي داستان عصيان نسل جوان را بر پرده ترسيم كرده است. نسلي كه تنها خواسته بر حق‌شان زندگي در آرامش بود. آواز قو سعي داشت در زمان خودش ديد تازه‌اي به زندگي جوانان معاصر داشته باشد. نگاهي كه روح خسته و تنهايي اين نسل را عيان كرد و اين فيلم را به اثر خاصي مبدل ساخت. بهرام رادان در ايفاي نقش بسيار موفق بود و توانست با اتكا بر بازي بيروني‌اش كاراكتر قابل قبولي را بر پرده تصوير كند.

زير نور ماه (رضا میرکریمی، 1379)
رضا ميركريمي‌يكي از كارگردان‌هاي مهم دهه 80 به حساب مي‌آيد. او با ساخت فيلم‌هاي اجتماعي به زندگي آدم‌هايي از جامعه مي‌پردازد كه در لايه‌هاي زيرين جامعه ديده نمي‌شوند و يا به خاطر شغل خاص آنها حيطه كاري حساسي دارند. در«زير نور ماه» كريمي ‌به زندگي يك روحاني جوان پرداخته است. او با ساخت اين فيلم بيننده را وارد زندگي و دنياي طلبه‌اي جوان مي‌كند. دنيايی كه قبل از ساخت اين فيلم يك حريم ممنوعه بود. فيلمي‌خوش ساخت و يكدست كه به مدد فيلمنامه كاملي كه دارد توانسته از پس پرداخت اين موضوع جسورانه بر آيد. طلبه جوان هنگام پایان تحصیل و ملبس شدن به لباس روحانیت، دچار شک و تردید شده و می‌ترسد که علمش خالص و برای خدا نباشد وكارگردان به زيبايي سير و سلوك عارفانه طلبه را در مواجهه او با آدم هاي حاشيه شهر به نمايش مي‌گذارد. كريمي‌ با انتخاب يك طلبه جوان و ترديد او در ملبس شدن، درواقع همان مناظره قديمي‌عقل و عشق را مطرح كرده است. بحث جبر و اختيار و اينكه آيا اين آدم‌ها بايد چنين سرنوشتي داشته باشند يا خود اينگونه انتخاب كرده اند. زير نور ماه فيلم تحسين شده جشنواره نوزدهم بود و جايزه ويژه هيأت داوران را دريافت كرد.

شام آخر (فریدون جیرانی، 1380)
فريدون جيراني با سابقه‌اي كه در نقدنويسي دارد نشان داده به سينماي قصه‌گوي عامه پسند علاقه‌مند است. او كه با ساختن قرمز مسير تازه اي در ساخت ملودرام را در پيش گرفته بود، با شام آخر نشان داد كه علاقه‌اش به داستان‌هايي كه تا آن زمان اجازه ساخت نداشتند به قدري است كه از اعتبار حرفه‌اي‌اش خرج كند. كاراكتر زن در فيلم هاي اخير او زناني هستند كه پيش تر در سينماي بعد از انقلاب تصوير نشده بود. آنها رفتارهايي دارند كه منعكس كننده نوعي فرديت است. فرديتي كه گاه خودخواهي مطلق جلوه مي‌كند. مهين مشرقي استاد دانشگاهي است كه به دليل عشق نامتعارفش خانواده را ترك مي‌كند و روي احساس مادري اش پا مي‌گذارد؛ عملي كه از سوي جامعه بشدت نكوهش شده و در نهايت نيز نويسنده اين كاراكتر را مستحق مرگ مي‌بيند. فيلم در زمان خود ملودرامي ‌خوش ساخت به حساب مي‌آمد.

سگ کشی (بهرام بیضایی، 1379)
سگ كشي يكي از فيلم هاي برتر دهه 80 به شمار مي‌آيد . فيلم با نمادها سعي دارد همه تضادهاي ظاهري و باطني قصه را به نوعي به مخاطب عرضه كند و بيضايي اين تضاد را حتي در انتخاب اسامي‌نيز به كار برده است. ناصر معاصر كه در اصل نماد دروغگويي و فريبكاري است و در مقابل او همسرش گلرخ كمالي شخصيت ايده ال جامعه معاصر است. بهرام بيضايي به زيبايي عناصر بد و خوب جامعه را در مقابل يكديگر نشان داده است. اينكه دروغ و ريا كاري تا چه حد اعتماد را دربين آدم‌ها از بين برده است و همگي به شرايطي رسيدند كه ارزش ها به ضد ارزش تبديل شده ، در حالي كه همه سختي ها بر گردن كساني است كه راضي به تظاهر نيستند. با اين حال در سكانس پاياني نگاه اميدوار كننده بيضايي با قرار دادن ناصر معاصر در جمع كساني كه بازي داده ، اميد را در دل بيننده بر مي‌انگيزد.

 

منبع: روزنامه ایران

4957 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سگ کشی - Killing Rabids        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت