New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "نارنجی پوش"

مهرجويي كجايي كه يادت بخير!

:: 30 فروردین 1391  11:50:30 PM  ::

 

سی نت: فكر كن جاي من باشي، عاشق " هامون" مهرجويي. فيلمي كه بي بهانه دوستش داري."مهمان مامان" بشود يكي از خاطره انگيزترين و دلنشين ترين فيلم هايي كه در عمرت ديدي. شبه شاهكار "سنتوري" را هم دوست داشته باشي،"اجاره نشين ها" را هم همينطور، آن وقت با ديدن "نارنجي پوش" چه حالي به تو دست مي دهد؟!
ساخته ي جديد مهرجويي بزرگ را فقط وقتي اسم اش را مي بيني روي تيتراژ باورت مي شود بله اين فيلم،فيلم مهرجويي است.

يك چيزي را تا يادم نرفته بگويم: دادن جايزه ي ويژه هيئت داوران به مهرجويي عزيز براي اين فيلمش، لطف نبود.كار درستي نبود فكر مي كنم حتي چيزي شبيه ظلم بود.با اين كارها ارزش هاي همان فيلم هاي خوب قبلي را هم از ياد مي بريم.مي شود به فيلم هاي بد بزرگانمان جايزه ندهيم اما احترامشان را حفظ كنيم. راستي فيلم مهرجويي چرا جايزه گرفت؟!

" نارنجي پوش" جديدترين ساخته ي مهرجويي پس از "طهران،تهران" – كه آغازگر دوران افت محسوس او در فيلمسازي است - و " آسمان محبوب" است.
اين فيلم برگرفته از كتاب " فنگ شو اي" است كه تاثيرات كتاب مذكور بر زندگي يك عكاس به نام حامد آبان با بازي بهداد را نشان مي دهد و مضمونش اهميت دادن به پاكي محيط زيست كه منشا پاكي جسم و روح آدمي است مي باشد.
غير از نشان دادن اهميت پاكي و سلامت محيط زيست و تاثير متقابل آن بر روح و روان انسان ها، پيام هاي اخلاقي! ديگري از جمله همان "شهر ما، خانه ما"،تاكيد بر روي با اهميت بودن و زيبا بودن شغل شريف رفتگري، رفتگر بودن در خاك مملكت خودت بهتر از استاد بودن در خاك مملكت غريب است، تبليغ و تاييد نگاه و تفكر " فنگ شو اي" و... در فيلم گنجانده شده است.

تفاوت فيلم سفارشي مهرجويي با ساخته ي تاسف بار فرزاد مؤتمن -"بيداري" – در اين است كه حداقل به نظر مي رسد مهرجويي حرف هايي كه مي زند را باور دارد حتي اگر اين باورها را نتواند به درستي و به دور از سطحي نگري به بيننده منتقل كند.
او پنج دهه است دارد فيلم مي سازد.نه ! طبيعي است كه ديگر از مهرجويي " نارنجي پوش" به اندازه ي مهرجويي زمان " گاو" انتظار نداشته باشم. هر چند كه اين طرز تفكر كه چون فيلمساز پا به سن گذاشته ديگر نبايد انتظار فيلم هاي با كيفيت از او داشت از ريشه غلط است اما به هر حال هر چند از فيلمساز مؤلف چند دهه ي پيش گرچه به اندازه ي قبل توقع نداريم اما هنوز انقدر كم توقع نشديم كه به " نارنجي پوش" قانع شويم.

ايده ي " نارنجي پوش" ايده ي محترم و با ارزشي است اما اين ايده، بد پرداخت مي شود.آنقدر بد كه اين همه حرف و حديث درباره ي پاكي روح و جسم و محيط زيست و... نقشي در وجه درام اثر ندارد .
وجه منطق درام مهرجويي لنگ مي زند. يك تغيير و تحول اساسي در قهرمان قصه مي بينيم بدون مقدمه چيني منطقي و كافي و حساب شده.معجزه اي اتفاق مي افتد و حامد آبان تنها با خواندن يك كتاب كه آن را هم به واسطه چند نما در كمتر از پنج دقيقه مي بينيم از اين رو به آن رو مي شود و اين قصه تا پايان ادامه دارد.
تحولي باور ناپذير از حامد مي بينيم به واسطه ي خواندن كتاب "فنگ شو اي" كه البته مهرجويي خيلي بهتر از اين ها مي توانست روي آن كتاب ِ هر چند خرافي مانور بدهد.اصلا جالبترين نكته براي من همين بود كه چطور مهرجويي آشنا به فلسفه مي تواند بيننده را نسبت به ارزش هاي! فنگ شو اي قانع كند كه ديدم نه! در اين فيلم مهرجويي خبري از قانع شدن مخاطب نيست.

مسئله ي ديگري كه آن هم دچار نقص منطقي است به طرز ناقص پرداخت شده ي نحوه ي متقاعد شدن نهال براي صرف نظر كردن از شرايط زندگي و كار خوب در خارج از كشور است .
اينكه سرآخر نهال نهاوندي هم جارو به دست وارد گود نارنجي پوش ها مي شود فقط يك نمايش است. باز هم تاكيد مي كنم اثري از درام حساب شده نيست. اين سير تحول شخصيت ها و عوض شدن فكر و طرز نگاهشان نه تنها جزئي از بافت درام " نارنجي پوش" را تشكيل نمي دهد بلكه اتفاقا به شكلي سطحي و غير حرفه اي جلو مي رود.تنها اگر مثل كاراكترهاي اينگونه فيلم هاي مهرجويي، زيادي سرخوش باشيد آن ها را هم زيادي باور مي كنيد!

جنس بازي بهداد به اين فيلم مهرجويي مي خورد.اصلا بهداد جوري بازي مي كند كه سينماي مهرجويي علي الخصوص در فيلم هاي اخير به آن نيازمند است .باز هم مي گويم يكي بايد حامد بهداد را كنترل كند.كاري كه صدرعاملي در " زندگي با چشمان بسته" كرد و البته خيلي هاي ديگر بلد نيستند. اين همه اغراق، واكنش هاي غيرطبيعي و اكت هاي عجيب و غريب بايد هدايت شود.اين جمله را از من يادگاري داشته باشيد: " توي فيلمي كه همه چي غيرطبيعيه، غيرطبيعي بازي كردن هم طبيعيه" جنس بازي اغراق آميز بهداد به گونه اي است كه با ريتم فيلم همخواني دارد.محمد جواد جعفرپور بارها ثابت كرده آينده درخشاني در بازيگري دارد البته اگر درگير انتخاب هاي عجولانه نشود.بازي خوب ليلا حاتمي در اين فيلم را اما دوست ندارم و البته بعد از مدت ها يك بازي خوب ديگر از ميترا حجار ديدم.
باز هم يك دوربين روي دست كه كاركرد ندارد.دوربين روي دستي كه مي آيد تا فضا بسازد اما سرگيجه مي سازد.دوربيني كه ذره اي ما را به شخصيت ها نزديك نمي كند.

در فيلمي با فرم و اجراي ضعيف مانند " نارنجي پوش" بياييم براي كمك به مهرجويي هم كه شده از برداشت هاي فرامتني صرف نظر كنيم. گفتن جملاتي همچون " مهرجويي همچنان استاد است"،" مهرجويي هيچوقت افت نكرده"،" مهرجويي هنوز جسور است" و... لااقل شان و ارزش خالق "هامون" را پايين نياوريم.
"نارنجي پوش" ديدني است اما فقط براي همان نيم ساعت اول و خوب است اما اگر نام مهرجويي را از تيتراژش برداريم.
دلم مي سوزد وقتي مي بينم مهرجويي هم دارد شديدا افت مي كند. به همان اندازه كه مي بينم هنوز كيميايي عزيز خواب قهرمان هايش را مي بيند. به همان اندازه كه مي بينم حاتمي كيا ديگر دلي فيلم نمي سازد، مؤتمن "شب هاي روشن" حالا ديگر فيلم خوب اش شده "پوپك و مش ماشالله"، افخمي "شوكران" ماقبل فيلم "فرزند صبح" را ساخته و...

پ.ن:
1- اجازه بدهيد قانع نشوم آقاي مهرجويي
2 - به هيچ عنوان، "نارنجي پوش" در تقابل با " جدايي نادر از سيمين" نيست.اين ها دو فيلم متفاوت هستند كه هر كدام حرف خودشان را مي زنند حالا اينكه كدامشان موفق به انتقال باور فيلمساز به بيننده مي شود و كدام نه، خودتان قضاوت كنيد.
3 - چه خوب بود اگر مهرجويي، مستند "نارنجي پوش" را مي ساخت. مي شد بهتر شود اين مجموعه تيزر تبليغاتي هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران !

 

منبع: سی نت

6851 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

نارنجی پوش - NarenjiPoosh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت