New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "مرهم"

کاش همه پرسش ها پاسخ هایی به این خوبی داشتند

:: 12 اردیبهشت 1390  12:22:16 AM  ::

 

سی نت: علیرضا داوودنژاد فیلم ساز عجیبی است. کارنامه او سرشار هستند از هذیان هایی سینمایی چون "ملاقات با طوطی" و "هشت پا" و "تیغ زن" و فیلم های متوسط الحالی چون "عاشقانه" و "هوو" که ویژگی متفاوتشان این است که حداقل هذیانی نیستند. اما عجیب و غریب بودن داوودنژاد در این است که هر ده سال یک فیلم عالی می سازد که از کارگردان آن فیلم های هذیانی یا متوسط، بعید به نظر می رسند! "نیاز" در اوایل دهه ی 70، "مصایب شیرین" در اواسط نیمه دوم دهه ی 70 و "مرهم" در اواخر دهه ی 80 همین اعجاب فیلم سازی از نوع داوودنژادی را می رسانند. انگار تمام فیلم های هر دهه ای که این کارگردان می سازد، سیاه مشق ها و دست گرمی هایی هستند برای رسیدن به تنها یک نقطه اوج و آن هم تنها در یک فیلم برای هر دهه.

مهم ترین ویژگی فیلم "مرهم" این است که با وجود اینکه دغدغه ای اجتماعی درباره نسل جوان جدید دارد، این دغدغه خود را تبدیل به یک بیانیه غیرهنری نمی کند. فیلم تلاش می کند به اعماق واقعیت زندگی این جوانان، آن گونه که واقعاً هست، نقب بزند و دردها و رنج های این نسل را همان گونه که هست، نشان دهد. اگر هم که مرهمی برای این دردها و رنج ها تصویر می کند، این مرهم جایی بیرون از این واقعیت سینمایی / اجتماعی قرار ندارد و از درون همان واقعیت تلخ و زشت و خشن زاده می شود. مادربزرگ مهربان دختر جوان سرگشته در گرداب بحران هویت فیلم "مرهم" همان مرهمی است که از درون واقعیت داستانی / اجتماعی فیلم زاده می شود. مادربزرگی که تمام تلاش خود را می کند تا فاصله اش را هرقدر که می تواند با نوه متعلق به نسل جدیدش کم و کوتاه کند و از این راه یار و همراه و غمخوار وی باشد. به همین خاطر است که این دختر جوان از همه جا رانده و مانده که از جایی، دیگر نمی تواند با هیچ یک از اجزای جامعه پیرامونش ارتباط برقرار کند دوباره به آغوش مادربزرگ خویش بازمی گردد و در این آغوش پرمهر و عطوفت آرام می گیرد. به این ترتیب، درد دختر جوان این فیلم تبدیل به درد مشترک یک نسل می شود و مادربزرگ، همان ریشه های اصیل فرهنگی مشترک، که تنها با پناه جستن در سایه امن آن است که می توان دوباره آرامش یافت و هویت از دست رفته یا طوفان زده را بازیافت.

نکته خوب دیگر فیلم "مرهم" نگاه منصفانه ای است که او به این نسل جدید دارد. این نسل شاید دقیقاً قایل به رعایت همان اخلاقیات نسل قدیم نیست، اما همچنان معصومیت عاطفی عمیقی در رگ و پی اش ریشه دارد که در چنان کوران هایی از هویت باختگی می تواند به یاری اش بیاید. به همین خاطر است که این دختر جوان حتی وقتی به شدت نیاز به مصرف مواد دارد تا به شکلی توهمی و در دنیای پوشالی خیال انگیزش، مرهمی بر رنج های خود بگذارد، از آلوده شدن به اعماق منجلاب فساد اخلاقی می پرهیزد. از سوی دیگر، فیلم به ساختارهای خانوادگی نیز، به خاطر این هویت های سردرگم انتقاد می کند. دختر جوان فیلم در خانه و درون خانواده اش پناهگاه آرامشی نمی یابد. در خانه اش دوستی یکدل و مهربان یافت نمی شود تا عاطفه و احساسش را پاس بدارد و برای آن قدر و قیمت و منزلتی قایل شود. همه چیز در خانواده در پدرسالاری مردی خلاصه می شود که خود دچار درد فقر و ناداری و خستگی از کار طاقت فرسای روزمره است و حوصله و آگاهی ای برای یاری دختر جوانش در خود نمی بیند. دختر جوانی که تمام وجودش را انرژی ای فراگرفته که اگر در راه درست مصرف نشود، حاصلش بیراهه است و بیهودگی. همان که دختر، ناگزیر در مسیر آن قرار می گیرد اما بر لبه پرتگاه بالاخره جایی را پیدا می کند که دستش را به آن گیر دهد و حداقل برای مدتی دیگر به اعماق تاریکی ها پرتاب نشود. اما وقتی دختر، ترس زده و خسته، نیمه شب خود را در آغوش مادربزرگ رها می کند، دوربین که خود از سرگردانی های هویتی دختر، سرگیجه گرفته است، راهی خالی را به نمایش می گذارد که تا بینهایت ادامه دارد. فیلم، یادمان می آورد که این آغوش گرم و مطمئن و آرامش بخش، موقتی خواهد بود. دختر هنوز معتاد است و مادربزرگش، پیر. آیا دختر اعتیادش را ترک می کند؟ آیا مادربزرگ با تمام پیری و خستگی اش، بعدها باز هم می تواند این همه مراقب نوه اش باشد؟ آیا بخت و تصادف دوباره با دختر همراهی می کند تا همچنان از در افتادن به اعماق ظلمت فساد اخلاقی دوری گزیند؟ آیا او تا همیشه ریشه های عاطفی و انسانی و اخلاقی اش را حفظ خواهد کرد؟ فیلم پاسخی به این پرسش ها نمی دهد و این جاده ی پایان فیلم هم دو طرفه است. ما می مانیم و تمام آن پرسش های بی پاسخ. کاش طوری شود که تمام آن پاسخ ها "بله" باشند و انتهای جاده نیز خانه باشد.

 

منبع: سی نت

4220 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

مرهم - Marham        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت