New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

یادداشتی بر فیلم "فرزند صبح"

فاقد هویت تاریخی

:: 19 بهمن 1389  12:43:00 PM  ::

 

سی نت: تاكنون دو فيلم در سينماي ايران به عنوان بيوگرافي تصويري امام خميني (ره) تحت عناوين "صنوبر" (مجتبي راعي) و "فرزند صبح" (بهروز افخمي) در سينماي ايران ساخته شده كه هيچ‌كدام تجربه‌هاي موفقي نبوده‌اند.

"فرزند صبح" (بهروز افخمي) فيلم بسيار ضعيفي از آب در آمده است. فيلم مشخصاً دوپاره است. نيمه اول به دوران خردسالي امام (ره) اختصاص دارد. كاراكترهاي اصلي اين نيمه امام (ره) و دايه‌ ايشان هستند كه نقش دايه را "هديه تهراني" ايفا نموده است.

در نيمه دوم هم دوران كودكي امام (ره) در سنين بالاتر تصوير شده كه كاراكترهاي اصلي اين نيمه امام (ره) و مادر ايشان هستند. در نيمه اول "هديه تهراني" حضور پروزني دارد و بهروز افخمي بسيار به او آزادي عمل داده است بگونه‌اي كه در برخي صحنه‌ها انگار اين "هديه تهراني" بوده كه صحنه‌گرداني كرده و عملا نظر نهابي را او داده است!؟

در نيمه اول فيلم شاهد شيطنت‌ها و بازيگوشي‌هايي كودك خردسالي هستيم كه مي‌تواند هر كس ديگري غير از امام (ره) هم باشد، به ديگر بيان هيچ نشانه مشخص و ويژه‌اي در رخدادها و اتفاقات يافت نمي‌شود كه بتوان آن‌ها را به امام (ره) منسوب كرد و به ديگران نتوان! قايم باشك‌بازي‌هاي نيمه اول را خود ما هم در دوران كودكي به كرات تجربه كرده‌ايم.

در يك بيوگرافي تصويري يك شخص معين بيشتر به نكات و موضوعاتي پرداخت مي‌شود كه جنبه خاصي براي آن شخص دارند نه جنبه عام كه اگر غير اين باشد آن بيوگرافي ديگر بيوگرافي نيست بلكه شرح وقايع روزمره و معمول زندگي است.

نيمه دوم فيلم آكنده است از صحنه‌هاي قدم زدن امام (ره) كه كاركرد دراماتيك ندارند و بسيار زائد و قابل حذفند. اين نيمه بشدت يادآور فيلم‌ها و سريال‌هاي انقلابي‌نماي دهه شصت است كه آكنده بودند از كاراكترهاي كودك و نوجواني كه با مشاهده صحنه دستگيري، شكنجه و آزار ديدن اعضاء خانواد‌ه‌شان به دست عوامل حكومتي به مبارزه با رژيم منحوس پهلوي، خان‌ها و ساواكي‌ها ترغيب مي‌شدند.

در اين صحنه‌ها نيز نشانه‌هايي كه خاص زندگي امام (ره) باشند وجود ندارد و عملاً مي‌توان همه اين رخدادها را عين به عين به مبارزين ديگر هم منتسب كرد!

صحنه شليك مامور امنيتي به امام (ره) در آستانه تبعيد به تركيه نيز از همين جنس است و بجز پلان‌هاي درخشان و بشدت تصويري تيمم هيچ نكته تازه و خاصي مشهود و قابل دريافت نيست.

خلاصه آنكه فيلم فاقد هويت تاريخي است. بيش از سه چهارم "فرزند صبح" مي‌تواند بيوگرافي فرد ديگري غير از امام هم باشد! فيلم پر است از نماهاي قابل حذف، مثل سكانس‌هاي مربوط به دوران جواني امام (ره) اصلاً كاركرد داستاني ندارند و مي‌توان از كنارشان گذاشت!

تدوينگر حتي از خير راش‌ها هم نگذشته و هر چه فيلمبردار گرفته را پشت سر هم چيده و چسبانده است. منطق انتخاب برخي رخدادها مثل ملاقات "حاج علي‌اكبر معلم دامغاني" با امام (ره) و عدم گزينش برخي ديگر از اتفاقات سرنوشت‌ساز و واجد بار دراماتيك زياد زندگي امام (ره) كه كاملاً در اين فيلم جاي كار داشتند، مشخص نيست!

كاراكترهاي "فرزند صبح" پرداخت نشده‌اند حتي در حد تيپ هم نيستند!؟

شخصيت‌هاي فيلم آنقدر خنثي، گنگ و ناشناخته‌اند كه كمتر بيننده‌اي ممكن است نام شان را به خاطر سپارد و يا پي جوي سرنوشت‌شان گردد.

طراحي گريم، لباس و صحنه "فرزند صبح" از فيلم‌هاي پارس فيلم و فيلم‌هاي روستايي دهه شصت سينماي ايران فراتر نمي‌رود. لهجه‌ها در حد گويش كاراكترهاي "برره" (مهران مديري) است.

در سينماي رسانه‌ها وقتي "هديه تهراني" شروع كرد به قصه گفتن با اداي جمله "يكي بيد يكي نبيد" سالن از خنده منفجر شد. حيف اين همه هزينه و سرمايه كه صرف توليد "فرزند صبح" شده است. ارائه اين فيلم به فستيوال‌هاي خارجي آبروي سينماي ايران را مي‌برد.

 

منبع: فارس

4667 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

فرزند صبح - Farzand-e Sobh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت