New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره "يه حبه قند"

گرفتار در حصار سینمای ایرانی

:: 23 بهمن 1389  4:11:14 PM  ::

 

سی نت: 1 - "یه حبه قند" در يك سوم انتهايي‌اش از همان داستان هميشگي سينماي ايراني لطمه خورده است: تلاش فيلمساز براي بيان تصويري يك مفهوم پر آب و تاب. همان چيزي كه در ايران به سينماي معناگرا مشهور شده است. ميركريمي تمام سير باورپذير و جذاب و زنده روايت را متوقف مي‌ كند و براي تماشاگر نمايشي نمادين از برداشت شخصي‌اش را (كه اتفاقا چيز چندان پيچيده‌اي هم نيست) درباره چرخه مرگ و زندگي و عشق به تصويرمي كشد. اين نمادگرايي و تلاش براي بيان تصويري آن هم با اين حجم طمطراق را در سينماي امروز جهان كمتر مي‌بينيم. اين تلاش براي گفتن مفاهيم ابدي ازلي با استفاده از تصوير، تماشاگر را ياد فيلم "شرم" كيومرث پوراحمد مي‌اندازد آنجا كه مجيد در توضيح فيلم آماتوري كه ساخته مدام توضيح مي‌دهد: آقا اينجا منظور داشتيما!

2 - در يك سوم انتهايي "یه حبه قند"، ميركريمي تمام تلاش دلپذير و خوشايندش براي ترسيم سياليت زندگي يك خانواده پر جمعيت يزدي را با پناه بردن دوباره به همان فرمول مرسوم و متداول معناگرايي (آن هم در قاموس سينماي ايران) تلف مي‌كند. 70 دقيقه شيريني روايت و شخصيت پردازي و طنز، قرباني برداشت متكلفانه ميركريمي از مسئله مرگ و زندگي مي‌شود. كارگردان آن قدر شيفته اين برداشت دمده از مفهوم بيان تصويري است كه در دقايقي از فيلم، روايت را متوقف مي‌كند تا ما را با راديوي دايي مرحوم الفت ببخشد: نمايش علاقه دايي به اين راديو، خراب شدنش، تعمير توسط قاسم اما روشن نشدنش چون برق خانه قطع است و بالاخره به صدا درآمدنش در نيمه‌هاي شب پس از آمدن دوباره برق و پخش يك ترانه عارفانه. اين نوع معناگرايي و مثلا بيان تصويري براي فيلمسازي كه در بيشتر زمان فيلم قدرت خود را در نمايش جزييات زندگي اين خانواده پرجمعيت به رخ كشيده خيلي كم است. 23 سال پيش كيانوش عياري در "آنسوي آتش" استفاده مشابهي از يك پخش صوت قراضه انجام داده بود. آنجا هم براي آنكه بيان تصويري فيلمساز درست از آب در بيايد صحنه‌هايي از روايت فيلم به تلاش سيامك اطلسي براي تعمير دستگاه به هدر رفته بود. تا در فينال فيلم از ضبط قراضه نواي دانوب آبي به گوش برسد و تماشاگر را مثلا در مفهومي كه فيلمساز در ذهن دارد غوطه ور سازد.

3 - "یه حبه قند" نشان توانايي‌هاي آشكار ميركريمي به عنوان يك كارگردان مقتدر است اما در عين حال بيانگر كاستي‌هاي نگاه او به سينما نيز هست. ميركريمي نمي‌تواند خود را از جاذبه و كشش غم در سينماي ايران خلاص كند. او از نمايش مبالغه آميز سوگواري زنان و به رقت آوردن تماشاگران لذت مي‌برد. او هنر بازيگر فوق‌العاده‌اي مثل ريما رامين فر را در تلاش براي نمايش اندوهي كليشه‌اي و در روال مرسوم سريال‌هاي تلويزيوني و سردادن گريه‌اي مثلا واقعي هدر مي‌دهد. چرا؟ واقعا دليلي پيدا نمي‌كنم. او وجدان تماشاگر را مدام در يك سوم انتهايي فيلم مي‌آزارد و طراوت فيلم خود را فداي بيان چيزي مي‌كند كه لزومي به گفتن ندارد. ميركريمي در خلسه معنا و اخلاق، كاري مي‌كند تا نگار جواهريان كه سال پيش در "هيچ" و "طلا و مس" نمايشي شكوهمند از هنر بازيگري داشت با پسرفتي شگفت انگيز باز هم به قالب كليشه‌اي ترسيم دختر مثبت و بلاكش و كم اثر با لبخند‌هاي سوپر مليح فرو بغلتد.

4 - "یه حبه قند" در آستانه تبديل به يك اتفاق خوشايند در سينماي ايران متوقف شده است. ميركريمي حالا كارگردان برجسته‌اي است كه نياز دارد ديدگاه خود را وسعت بخشد و از ديوار تنگ مفاهيم قراردادي سينماي ايراني خلاص شود.

 

منبع: تهران امروز

4736 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت