New Page 1

سی نت | سینما شبکه

پرونده ویژه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   پیشخوان نشریات (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  در ستایش موتسارت سینما / نقد واپس روی در هنر گوش کردن به بهانه درگذشت انیو موریکونه

arrow  ماجرای یک استعدادیاب بازیگری / یادداشت حسن حق حقیقی برای سروش صحت

arrow  این دنیا یه شاهی هم نمی ارزه! / یادداشت نیما بهدادی مهر برای تلاش های ماندگار سیروس گرجستانی در سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت وی

arrow  فیلمبرداری مستند «ضریب هوشیاری ۳» به نیمه رسید

arrow  نمایشگاه عکس فیلم «درخت گردو» در خانه هنرمندان برپا می شود / به مناسبت سالروز بمباران سردشت

arrow  چهارمین یار قدیمی هم رفت / محمدعلی کشاورز به جمع داود رشیدی، عزت الله انتظامی و جمشید مشایخی پیوست

arrow  رفع انحصار فروش بلیط با همکاری سینماداران میسر می‌شود

arrow  یک آمار امیدوارکننده و یک حسرت؛ فروش ۴میلیاردی ۲ فیلم پیشتاز اکران آنلاین/ خبری از آمار شفاف نیست!

arrow  سینما فقط نوید محمدزاده و عطاران نیست/ «سمفا» مصداق دخالت دولت است

arrow  معمولی‌های فریبا/ یادداشت سیدرضا صائمی برای سریال «پایتخت ۶»

 

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

>> جدول کامل  -  فروش سال 1398

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم جوزی ولز یاغی به بهانه پخش از شبکه سوم سیما

سوار نامدار

:: 27 شهریور 1390  5:31:50 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): کلینت ایستوود در جایی گفته است: "در کل، بازیگری اصلاً هنر روشنفکرانه ای نیست. کاملاً حیوانی ست. از بخش حیوانی مغز سرچشمه می گیرد." شاید اعتقاد عمیق به همین باور کم و بیش عجیب و غریب بوده که موجب شده است کلینت ایستوود غرق در شهرت بازیگری،خیلی زود به جرگه کارگردانان سینما بپیوندد.

هنرپیشه مشهور سینمای وسترن که در میانه های دهه 60 میلادی با سه گانه معروف سرجو لئونه (به خاطر یک مشت دلار،به خاطر چند دلار بیشتر و البته خوب،بد،زشت) به شهرتی خیره کننده دست یافت،در سال 1973 با آواره ی دشت های مرتفع نخستین وسترن خود را کارگردانی نمود تا نشان دهد در سینما،دستیابی به اهدافی به مراتب رفیع تر را در سر می پروراند. با این همه آواره ی دشت های مرتفع توفیق چندانی برایش به ارمغان نیاورد. منتقدان فیلم را به مثابه بازآفرینی ملال آوری از وسترن های لئونه (معروف به وسترن اسپاگتی) ارزیابی کردند و از این رو سوار بدون نام سینمای وسترن،درصدد فرصتی برآمد که یک بار دیگر در مقام کارگردان،خودی نشان دهد.

سه سال بعد در سال 1976 کلینت ایستوود با ساخت جوزی ولز یاغی این فرصت را به دست آورد تا همچون بازیگری،در عرصه کارگردانی نیز برای خود نامی دست و پا کند. فیلمی به ظاهر خشن، که ایستوود سعی کرده است با افزودن بن مایه های عاطفی،خشونت موجود در فیلم های پیشین را به نوعی تلطیف کند.

فیلم قصه جوزی ولز (مزرعه دار اهل میسوری) است که به دنبال نابودی خانه و خانواده اش به دست سربازان شمالی طی جنگ های داخلی آمریکا، در شمایل یک قهرمان شکست ناپذیر که این بار نامی بزرگ بر پیشانی دارد، در صدد انتقام برمی آید و در این راه ماجراهای هیجان انگیز بسیاری را پشت سر می گذارد.

ایستوود هوشمندانه سعی کرده است همه عناصر سینمای وسترن را در حد اعلاء خود به خدمت گرفته و چندان از قواعد ژانر تخطی نکند. یکی از اصلی ترین ارکان سینمای وسترن،حضور قهرمانی شجاع و دست نیافتنی است که از وظیفه شناسی و شرافت بی نظیری برخوردار بوده و به واسطه این حس انسانی می تواند تبهکاران را یکی پس از دیگری ناکام کند. ایفاگر شمایل این قهرمان اسطوره ای کسی نیست جز خود کلینت ایستوود که در آن زمان و حتی تا اکنون به عنوان یکی از نمادهای ویژه و منحصربفرد سینمای وسترن شناخته می شود.

سرجو لئونه در جایی، کلینت ایستوود بازیگر را اینگونه توصیف می کند: "چهره اش سه حالت داشت.با سیگار،با کلاه، بی کلاه؛با صدایی سرد و یکنواخت که جنبه اسطوره ای شخصیتش را بارزتر می کرد. با او اصلاً مشکلی نداشتم.او بازیگر حرفه ای و دقیقی است." در اینجا نیز خونسردی و آرامش ذاتی مشهود در چهره،حرکات و صدای ایستوود در شکل گیری شخصیت جوزی ولز بسیار تاثیرگذار بوده و در تزریق وجه اسطوره ای به این شخصیت،نقشی پررنگ ایفا می کند.

تم اصلی غالب وسترن ها جستجو و تعقیب و گریز میان دو گروه خیر و شر در صحراهای بی آب و علف و بیابان های درندشت است.از این روست که وسترن را نزدیک ترین ژانر به تعریف سینما می دانند؛ژانری که اصل حرکت در سینما را به گویاترین شکل ممکن در معرض دید تماشاگر می گذارد.ایستوود نیز اساس فیلمش را بر این وجه مهم وسترن قرار می دهد و قهرمانش را خیلی زود آواره بیابان ها می کند.در جریان این تعقیب و گریزها،جوزی ولز آدم هایی را با خود همراه می بیند.از سرخپوست فداکار (چیف دان جورج) گرفته تا پیرزنی که در میان مسافران بیچاره کانزاس قرار دارد.

اگرچه جرح و تعدیل های کاملاً مشهود در نسخه به نمایش درآمده از شبکه سوم سیما،فیلم را به وسترن کلاسیک نزدیک می کند اما به واقع بنا به دلایلی مشخص می توان آن را در رده وسترن های بازنگرانه جای داد.

وسترن هایی که پس از دهه 70 میلادی،در دوران رکود و افول کمی و کیفی سینمای وسترن،سعی داشتند با افزودن عناصری تازه و لطیف، دریچه تازه ای از واقعیات زندگی را به روی خشونت جهان وسترن بگشایند.

در بخشی از فیلم، پای جوزی ولز و همراهانش به منطقه ای باز می شود که هیچ شباهتی به لوکیشن های آشنا و همیشگی سینمای وسترن ندارد.طبیعتی سرسبز و دیدنی که در لحظاتی هرچند کوتاه،حس امید و زندگی را در دل شخصیت های فیلم زنده و در عین شگفتی رنگ و بوی عشق و عاطفه را در اطراف قهرمان قصه پدیدار می سازد. در همین لحظات سر و کله تبهکاران پیدا می شود تا زنان قصه از حاشیه خارج شده،همپای مردان اسلحه به دست گیرند و یکی پس از دیگری مزدوران را از پای درآورند.از این منظر ایست وود سعی می کند وسترن را از این اتهام که ژانر مردان است، مبرا کند!

اما در ادامه همه چیز بر مدار کلیشه های ژانر پیش می رود.جوزی پس از رسیدن به هدف و به هلاکت رساندن دشمنانش،سنگدلانه و البته بزرگ منشانه همه چیز را رها کرده،همراهان باوفایش را به همدلی با یکدیگر توصیه می کند و راهش را به سمت مقصدی نامعلوم پیش می گیرد.پایان بندی فیلم که نشانه هایی آشکار از پایان جنگ و آغاز صلح میان قهرمان و ضدقهرمان قصه را در خود دارد آنقدر تاثیرگذار است که به وضوح حقیقت تلخ پوچی جنگ و خونریزی را به تماشاگر انتقال می دهد.در عین حال نمی توان از تصاویر دیدنی فیلمبردار فیلم (بروس سرتیز) و موسیقی شنیدنی جری فیلدینگ بی تفاوت گذشت که نقشی بسزا در جذابیت بخشی به فیلم ایفا می کنند.

کلینت ایستوود بازیگر، کارگردان و تهیه کننده ای که حق بزرگی بر گردن ژانر وسترن دارد،سال ها بعد کوشید با سوار سرنوشت(1985) و نابخشوده (1992) وسترن را از زوال نجات دهد.او جسورانه تلاش نمود جنبه اسطوره پردازی وسترن را تعدیل نموده و مایه های واقع گرایانه ای چون شکست و سرخوردگی قهرمان قصه را به دنیای وسترن بیفزاید.

با این وجود وسترن مدت هاست که به عنوان ژانری مهجور و فراموش شده شناخته می شود.یکی از قدیمی ترین ژانرهای سینمایی که گفته می شود قدمتی به درازای تاریخ سینما دارد،دیگر سهم چندانی در بین فیلم های روز ندارد تا یاد و خاطره برخی از نمادهای این ژانر همچنان جاودانه باقی بماند. نام هایی چون جان فورد،هوارد هاکس،جان وین و البته کلینت ایستوود.کلینت ایستوودی که معتقد بود:هنر اصیل آمریکایی وجود ندارد؛ به جز وسترن و جاز!

 

منبع: صنعت سینما

3682 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت