New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

چهار رکعت نماز می خوانم به نیت پیدا کردن شوهر، قربتاً الی الله !!!/ یادداشت هادی حیدری برای فیلم "سر به مهر"

:: 30 آذر 1392  12:53:45 PM  ::

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم "سر به مهر"

 

سی نت: اولین فیلم هادی مقدم دوست در مقام کارگردان ، روایت شخصیت محوری است از کشمکش های درونی صبا، کاراکتر اصلی فیلم، با بازی لیلا حاتمی که با وجود زندگی در جامعه مدرن و بی مذهب ، درگیر تعلقات و وابستگی های مذهبی گشته است . لیلا حاتمی که پیش از این در فیلمهایی مانند "هر شب تنهایی" ، بخوبی از عهده ایفا چنین نقشی بر آمده بود ، این بار نیز در همان استانداردها ظاهر می شود ، با این وجود، چنین امتیازی در دل فیلمنامه کم منطق و ساده انگارانه فیلم حل می شود و کمتر به چشم می آید.

"سر به مهر" با نمایش زندگی مجازی صبا ، مانند سرگرم بودن زیاد با وبلاگش و از سوی دیگر سرگشتگی های ناشی از آن ، تا حدودی سعی بر نمایش مشکلات زندگی در جامعه تقریبا مدرن و تاثیر تکنولوژی بر آن دارد ، اما متاسفانه بخش دوم قضیه ، یعنی همان سرگشتگی ها و ناامیدی های متعاقب آن ، به هیچ عنوان از دل داستان فیلم برنمی آید. این معضل را می توان به بخش بازگشت صبا به دین و قضیه نمازخوان شدنش هم تعمیم داد.

در حدود دقیقه سی ام داستان و پایان یک سوم ابتدایی فیلم ، صبا به عنوان فردی که تا به حال ، هیچ وقت نماز نخوانده و حتی نماز خواندن منیره، یکی از دوستانش را مسخره می کرده است ، دچار تغییر منش و روش می گردد و شروع به نماز خواندن می کند. نمایش چنین چرخشی در سینما بدون توجه به منطق ها و سبب های بیرون آمده از متن فیلم ، می تواند مرگ آن را در همان وهله اول رقم بزند. در این جا نیز تنها دلیلی که برای این چرخش بیان می گردد ، پیشنهاد یکی از دوستان وبلاگی صبا است که بر اساس آن ، صبا تصمیم به چنین تغییری می گیرد و در نتیجه با عدم پرداخت مناسب به این چرخش مهم ، چنین مطلبی بسیار غیرقابل باور می شود.

مقداری قبل از این چرخش و در حدود دقیقه بیست و پنجم فیلم ، قضیه سوغاتی حامد(آرش مجیدی) ، برادر لیلا ( هم خانه صبا/ خاطره اسدی) ، به صبا مطرح می گردد. قضیه ای که شاید به توان تنها پیش زمینه داستانی برای نقطه عطف اول فیلم، یعنی نمازخوان شدن صبا دانست. احساس شک متمایل به ذوقی که دچار آشفتگی صبا می شود و حتی در قسمتی با حالت نالان و گریان از خدا می خواهد تا تنها همین موضوع را برای وی مشخص کند. بدین ترتیب شاید اگر تنها به حرف فیلم نگاه شود ، اصلی ترین انگیزه برای نماز خواندن صبا ، شوهر پیدا کردن است و احتمالا تنها همین موضوع است که می تواند او را برای نماز صبح به فرودگاه بکشاند. جالب تر این جاست که به محض رسیدن صبا به خانه ، مهمترین خواسته های وی در قنوت نمازش محقق می گردد. ابتدا خواهرش خبر از عمل چشمش می دهد و می گوید قرار است به زودی خوب شود و بعد از آن لیلا او را دعوت به کار می کند. بعد از مدت زمان کوتاهی نیز حامد از او خواستگاری می کند. این نگاه سطحی سازندگان فیلم به نماز ، نه تنها موجب بزرگداشت آن نشده ، بلکه جایگاه آن را به شدت نازل کرده است.

در آمارگیری که توسط مجله ققنوس بر نمونه ای از تماشاگران در ایام جشنواره فجر انجام شده بود، 43 درصد پاسخ هدف اصلی فیلم را نداده بودند و 23 درصد افراد اعتماد به نفس و نگرش مثبت را هدف اصلی فیلم دانسته بودند و جالب اینکه تنها 8 درصد افراد معتقد بودند که فیلم درباره نماز و اهمیت آن است . در نظر سنجی دیگر همین مجله ، بیش از 45 درصد از تماشاگران بعد از تماشای فیلم یا احساسی نداشته اند و یا ناامید و نگران و گریزان از جامعه شده بودند. با در نظر گیری تمامی این مطالب، امری که مشهود است ، عدم توانایی سازندگان فیلم در انتقال مفاهیم مد نظرشان به تماشاگر است که در مواقعی حتی موجب برداشت های غلط نیز می شود.

 

منبع: سی نت

5578 - هادی حیدری

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سر به مهر - Sar Be mohr        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت