New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

درباره شيوه بازيگري رضا عطاران

ولنگاري دراماتيک

:: 24 اردیبهشت 1390  12:16:28 PM  ::

 

سی نت: از جمع بازيگران "ساعت خوش" و از گروه بازيگراني که با مهران مديري به عرصه طنز تلويزيوني پا گذاشتند اين تنها رضا عطاران بود که توانست راه مستقلي را پيموده و خود صاحب سبک و امضا شود. نوع نگاه او به طنز و کمدي، روايتي متفاوت از آنچه در رويکرد مديري به اين مقوله داشت به تصوير کشيد و به تدريج به يک سبک مستقل تبديل شد. اين استقلال هنري و حرفه اي صرفا در کارگرداني يا فيلمنامه نويسي وي در حوزه طنز ختم نشده و به شيوه بازيگري او نيز قابل تعميم است. البته نسبت معناداري بين نگاه عطاران به کمدي و سبک بازي او در اين ژانر وجود دارد که موجب مي شود از کمدي عطاراني نام ببريم. اين کمدي در عناصر مختلف خود از بازيگري و شخصيت پردازي تا کارگرداني و ديالوگ پردازي قابل تسري است. به عبارت ديگر جنس بازي عطاران با کمدي موقعيت به عنوان گونه مورد علاقه اش تناسب دراماتيک دارد. به همين دليل است که طنازيهاي عطاران در کمدي هاي کلامي و حتي اغراق در بازي هاي بدني و حرکتي تقليل نيافته و از شکل طنازي هاي بازيگراني مثل جوادرضويان، رضا شفيعي جم، علي صادقي وحتي مهران مديري نيست. او براساس تکيه کلام و طنز گفتاري و به طور کلي طنازي هاي فردي، به خلق موقعيت کميک دست نمي زند بلکه خود را با يک موقعيت طنز چنان تطبيق مي دهد که به عنوان يکي از عناصر آن موقعيت در شکل گيري طنز ماجرا موثر باشد. به عبارت ديگر عطاران خود را در خدمت طنز موقعيت قرار داده و بدين وسيله ظرفيت کميک آن موقعيت را بارور و متجلي مي سازد. مهمترين ويژگي اين بازي، يک نوع خونسردي و بي خيالي و حالتي از آويزان بودن است که مي توان از آن به "ولنگاري دراماتيک" اسم برد. بدين معني که يک نوع لاابالي بودن بهلول گونه و هوشمندي در عين سادگي در جنس بازي عطاران ديده مي شود که هم موجب تمايز کمدي وي از ديگران مي شود و هم قابليتي به او بخشيده که ايفاي برخي از نقش ها و شخصيت ها جز» از عهده او برنميآيد. شايد هيچ کمديني در ايران نمي توانست به خوبي عطاران نقش مامور انتظامي قلابي را در فيلم "اسب حيوان نجيبي است"بازي کند. او ويژگي ها و توانمندي هاي فردي خود را به کالبد کاراکتر تزريق کرده و به آن هويتي شخصي مي بخشد. ولنگاري دراماتيک در بازي عطاران موجب شده تا رفتارهاي بي هدف و شمايل بي سر و شکلي از کلام و کردار او (مشنگي) در نسبت با موقعيت نمايشي به يک انسجام و هويت دراماتيکي رسيده و به يک کنشمندي جذاب تبديل شود. عطاران برخلاف بسياري از بازيگران طنز ما که شيرين کاري را با کمدي اشتباه گرفته اند طنز را در سور رئاليستي شخصيت و موقعيت درام گنجانده و از طنازي فانتزي پرهيز مي کند. ملاحتي که در بازي و شخصيت وي وجود دارد برساخته همين رويکردي است که عطاران به کمدي دارد. رويکردي که واجد يک پارادوکس دراماتيکي است. او نقش شخصيت هاي بي خيال و خونسردي که جديتي در رفتارشان نيست را جدي بازي مي کند و همين باعث مي شود تا او را جدي بگيريم.

 

منبع: مردم سالاری

4576 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رضا عطاران        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت