New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به مجموعه "سقوط یک فرشته"

فرصتِ از دست رفته

:: 10 شهریور 1390  11:52:11 AM  ::

 

سی نت: تجربه نشان داده که ماه رمضان فرصتی مناسب برای ارائه آثاری است که با در نظر گرفتن حال و هوای حاکم بر این ماه، قصد دارند به آثاری جذاب برای مخاطب روزه دار تبدیل شده و بتوانند در ساعات فراغتِ بعد از افطار لحظات دلنشینی را برای او فراهم کنند. شیوه ارائه هم می تواند متفاوت باشد؛ از ملودرام های غم انگیز گرفته تا کمدی های نشاط آور و یا حتی روایت های ماورایی که گاه در حیطه ژانر وحشت قدم بر می دارند. از آن جایی که دغدغه اصلی بیشتر آثار تولید شده برای پخش در این ماه انتقالِ «پیام» است پس به نظر می رسد که نکته حایز اهمیت در بررسی آثار به نمایش درآمده در این ماه این باشد که هر کدام تا چه اندازه در انتقال مفاهیم مورد نظرشان توفیق می یابند. اما نکته ای که در این میان ممکن است مورد غفلت قرار گیرد چگونگی و کیفیت ارائه این انتقال است.

مجموعه "سقوط یک فرشته" ساخته مشترک بهرام و حمید بهرامیان موضوع جذابی دارد. چرا که در حیطه ای گام برداشته که هر چقدر هم پیش تر امتحان شده باشد هنوز پتانسیل کافی برای جذب مخاطب را دارد. به خاطر داریم که چند سال پیش سیروس مقدم با مجموعه «اغما» که آن هم یک سریال مناسبتی ویژه ماه رمضان بود توانسته بود انبوهی از تماشاگران را پای گیرنده های تلویزیونی بکشاند. "سقوط یک فرشته" هم، گاه سعی دارد یک فضای ماورایی را تجربه کند و خوراک تصویری لازم را برای به هیجان آوردن مخاطب فراهم کند.

این موضوع را از همان تیتراژ آغازین و موسیقی همراهش می توان دریافت. اما از آن جایی که دغدغه اصلی سریال بیش و پیش از هرچیز انتقال «پیام» است به ناگزیر برای پیش بردن داستانش از برخی چیزها می گذرد و یا این که از غلظتش کم می کند. شاید اصلاً نیاز به اشاره هم نباشد که یکی از دلایل جذابیت قسمت های آغازین این مجموعه وجود فضاسازی های نامتعارفِ اکسپرسیونیستی بود که اصولاً در فضای تلویزیونی و سینمایی کشور کم تر می توان از آن ها نشانی یافت. مواردی چون بازی با سایه ها، زوایای نامتعارفِ دوربین و یا نورپردازی های اغراق شده که به مخاطب این موضوع را القا می کرد که دارد اثری با مایه های ماورایی را تماشا می کند. موردی که استفاده بجا و مناسب از آن ها در مورد سریال "اغما" مطلوبیت و مقبولیت خاصی را ایجاد کرده بود. اما "سقوط یک فرشته" در ادامه اش تلاش می کند که خیلی زیاد درگیر فضاسازی های پررمز و راز نشود و حتی گاه، برای مدتی طولانی از آن فاصله بگیرد. هنگامی هم که در مواردی بدان روی می آورد به سبب وقفه ایجاد شده در ساختار کلی فضاسازی اثر، هم اصالتش را از دست داده و هم ابهام اولیه را ندارد، پس از تاثیرگذاری باز می ماند. مجموعه در عوض تصمیم می گیرد که عنان کار را به یک راوی بدهد که خود را شیطان می نمایاند و از او برای انجام مهمترین وظیفه اش که انتقال «پیام» به مخاطب است بهره می گیرد.

تلاش برای شیرفهم کردن مخاطب نتیجه اش این می شود که کاراکتر هایی را به مخاطب عرضه کند که تک بعدی اند. یا سفیدِ سفیدند و یا سیاهِ سیاه. برای نمونه یکی پدری مذهبی و متعصب است و دیگری دختری ناخلف و سربه هوا، آن یکی دیگر، زنی بی عفت و بی پرواست و یکی هم مادری ساده، که آن قدر باید درمانده نشان داده شود که حتی توان کنترل دختر ظاهراً فهمیده و سربه راهش را نداشته باشد. در هر حال شاید باید زمینه ای فراهم شود تا برای پیش بردن داستان، یک دخترنوجوان، سرخود و بدون اطلاع والدین، طی یک مبادله مالیِ کلان، قول نامه ای تقلبی تحویل بگیرد!!!

این تک بعدی بودن سبب شده که زحمات بازیگران اثر کمتر به چشم آید.مسعود رایگان علی رغم تلاشی که انجام می دهد در ذهن مخاطب پدری را مجسم می کند که نمونه اش را این روزها خیلی کم می توان یافت. از یک پدر سرد و گرم چشیده که زیر این آسمان زندگی و در هوای این دوران تنفس می کند این همه اشتباه و سردرگمی بعید به نظر می رسد. البته اگر جایگاه و منزلت این کاراکتر در بین دوستانش و مردم محله را هم در نظر بگیریم بی راه نیست که ادعا کنیم این شخصیت گاه بسیار تصنعی هم به نظر می رسد. خاطره اسدی اگرچه نقشی را بازی می کند که با شمایلش هم خوانی دارد اما تندروی های موجود در رفتار و گفتار کاراکترش، از دختری که در فقدان مادر بایستی دلبستگی مضاعفی به پدرش داشته باشد کمی غیرمعمول است. شاید تنها نقشی که در این اثر قابلیت های لازم برای همراه کردن مخاطب با خود را دارد کاراکتری است که مهرداد صدیقیان نقشش را ایفا می کند و یکی از اصلی ترین عوامل جذابیتش را هم بایستی در ابهام موجود در آن دانست که مستقیماً منتج شده از سویه ماورایی اثر است که آن هم بیشتر وام دار قسمت های آغازین این مجموعه است.

به نظر می رسد "سقوط یک فرشته"، برای بسیاری از مخاطبان جدی تر، جز موسیقی خوب امیر توسلی و گهگاه لحظات دلهره آورش چیز دندان گیری به همراه نداشته باشد. اما شاید تماشایش برای برخی غنیمتی باشد که با شرکت در مسابقه پیامکی اش که صدا و سیما امکانش را فراهم کرده، شانس شان را برای برنده شدن محک بزنند.

 

منبع: سی نت

4112 -  

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت