New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "چیزهایی هست که نمی دانی"

رهاش کن بره رئیس!

:: 15 اسفند 1390  8:42:25 PM  ::

 

سی نت: بی شک "چیزهایی هست که نمی دانی" یک گام محکم و موفق برای صاحب زمانی به عنوان فیلم اولش است. او که سینما را به پشتوانه سابقه ی هنری اش خوب می شناسد، توانسته به لطف بازی کم نظیر زوج مصفا و حاتمی اثری قابل تامل بیافریند. در همین قدم اول می توان حدس زد که فیلمساز توجه زیادی به فضای ساختارگرا دارد و به نظر دغدغه چندانی برای قصه گویی نداشته باشد. در عین حال او توانسته ساختاری متوازن با محتوا شکل دهد؛ ریتم روایی، فیلمبرداری، نورپردازی و به طور کلی میزانسن ها، همگی تجلی دنیای درون فیلم است.

داستان فیلم درباره «علی» راننده آژانسی است که کم حرف می زند. با این که خبر پیش بینی زلزله در شهر پیچیده، او بی توجه به مسائل پیرامون در لاک خود خزیده است. «سیما» از همکلاسی های قدیمی «علی» که رابطه ی عشقی نافرجامی نیز با او داشته، در تلاش است که او را از این فضا بیرون آورد، اما موفق نمی شود. در سویی دیگر به تدریج رابطه ای بین «علی» و یکی از مسافرانش شکل می گیرد که موجب تغییر و تحول در او می شود.

عموماً در فیلم هایی که شخصیت اصلی متحول می شود به دلیل ضعف در شخصیت پردازی، باور پذیری به شدت کم و سیر تحول به قول معروف «نچسب» است. اما نقطه قوت "چیزهایی ..." شخصیت پردازی هوشمندانه شخصیت اصلی است. گرچه دو شخصیت دیگر فیلم جای بیشتری برای پرداخت داشتند اما فیلمساز با ارائه تصویر باورپذیری از یک روشنفکر شکست خورده؛ رفتارهای او را برای مخاطب قابل هضم می نماید.

علی انسانی است که با آدم های اطرافش فرق دارد، این اِلِمان شخصیتی از ماشینی که برای مسافرکشی انتخاب کرده (یک بیوک قدیمی که به نظر می آید پول بنزینش بیشتر از درآمد حاصل از آن باشد) تا سکوتش در هجمه اتفاقات پیرامون؛ مشخص است. کارگردان هم با قرار دادن «علی» در فضاهای مختلف به خوبی ابعاد شخصیتی او را آشکار می کند. علی واقعه آتش زدن ماشین را دیده است، اما در برابر همکارانش که با هیجان این خبر را در روزنامه می خوانند چیزی نمی گوید. در برابر مسائل پیرامون منفعل است، در صورتی که قبلاً از جوانان پرشور ایده آلیست بوده است. موبایل ندارد و همه جای ماشینش خراب است.

فرم اثر نیز همراه با شخصیت «علی» شکل می گیرد. تصاویر داخل تاکسی با لنز «تله» گرفته شده است، به طوری که ما فقط نماهای داخل تاکسی را می بینیم؛ گویی دوربین نیز همانند «علی» به وقایع بیرون از تاکسی بی اعتناست! استفاده از صدای خارج از قاب نیز در معطوف کردن توجه مخاطب به فضای داخل کادر، موثر است. به طوری که عموماً چهره هایی را می بینیم که به چیزهایی می اندیشند که ما نمی دانیم!

"چیزهایی ..." در روایت قصه اش داستانک های فرعی دارد که کارکردشان تببین نگاه کارگردان و نیز ایجاد بطن دراماتیک برای علاقه «علی» به «خانم دکتر» هستند. با این که هدف فیلمساز حاصل شده، اما ای کاش کارگردان توجه بیشتری به خرده داستانهایش می کرد، تا به این شکل جذابیت بیشتری به اثر می داد. فصل حضور مترجم (که ارجاعی به اثر تحسین شده «مارتین اسکورسیزی»، «راننده تاکسی» نیز بود) نشان داد که صاحب زمانی می توانست با پرداخت درست تر قصه مسافران، رگه هایی از جذابیت را برای مخاطب عام در نظر بگیرد تا کشش اثر برای عموم بیشتر شود. اما با وجود این فضا در داستان، متاسفانه این بخش عقیم مانده است و شاید فضای روایت برای همه تماشاگران چندان خوشایند نباشد.

داستان عشق و علاقه در فیلم به صورت موازی روایت می شود. عشق نافرجامی که رو به خاموشی است (علی و سیما)؛ و عشقی در حال شعله ور شدن (علی و خانم دکتر). «سیما» تلاش می کند تا به «علی» کمک کند و او را از غارش (خانه علی بی شباهت به غار نیست! رنگ ها، صدای چکه آب و... فضای غار را تداعی می کند) بیرون آورد؛ اما او کاری از دستش بر نمی آید. چرا که گویا سیما بیشتر برای خودش ناراحت است و در پی دلداری به خود است تا علی! رابطه بی جانی که توان جان بخشیدن به علی را ندارد.

در سویی دیگر رابطه ای جاندار شکل می گیرد. پرداخت درست رابطه علی و خانم دکتر در فیلمنامه و اجرای هوشمندانه آن؛ علاقه این دو را بسیار باور پذیر کرده است. خوشبختانه فیلم به ورطه هیجان زدگی نیفتاده و مانند نمونه های مشابهش، شخصیت اصلی ناگهان با نگاه اول متحول نشده و دنیای و افکار و عقایدش را به یکباره تغییر نداده.

«خانم دکتر» بر عکس علی بسیار گرم است، به وقایع پیرامونش اهمیت می دهد، می خواهد به دیگران کمک کند. البته نگاه او بی شباهت به نگاه «علی» نیست اما دغدغه هایش مانند «علی» بروز نمی یابد؛ در یکی از دیالوگ های کلیدی می گوید: «بعضی وقتا مردم یه سوالایی می‌پرسن که آدم نمی‌تونه جواب بده. من تو این شرایط شروع می‌کنم به حرف زدن و هی حرف می‌زنم و حرف می‌زنم که دیگه یادم می‌ره موضوع چی بوده».
همین رفتار متفاوت، باعث اثرگذاری در «علی» می شود. او که تا بحال به خرابی های ماشینش بی اعتنا بوده، به خاطر «خانم دکتر» چراغ داخل ماشین را درست می کند تا او بتواند مطالعه کند. «علی» که به اتفاقات دور و برش بی اهمیت بود به «خانم دکتر» پیشنهاد می دهد که می تواند برق خانه شان را درست کند. این توجه و علاقه در سکانس طلایی بالای کوه به اوج خود می رسد. این سکانس که نقش مهمی در گره گشایی پایان فیلم ایفا می کند، با هنرنمایی حاتمی و مصفا مبدل به زیباترین فصل فیلم شده است.

موضوع زلزله نیز که کارگردان توانسته به خوبی از آن در پس زمینه فیلم بهره ببرد، به صورت نمادین سیر تغییر و تحول علی را در اثر جاری می کند. در سکانس پایانی صدای زلزله سنج به گوش می رسد؛ آیا زلزله به وقوع پیوست؟ نه؛ چرا که گربه در کمال آرامش به شیر خوردنش ادامه می دهد؛ در واقع این صدای زلزله سنجی بود که تحول علی را خبر می داد. تحولی که علی با به صدا در آوردن زلزله سنج به سوی آن می رفت.

پی نوشت: «علی» از قول یکی از دوستانش چندین بار جمله «رهاش کن بره رئیس» را برای فرار از وضعیتی که مطلوبش نیست به کار می برد؛ در صورتی که این اوست که باید رها کند فرار را، خاموشی را و سردی را...

 

منبع: سی نت

6839 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

چیزهایی هست که نمی دانی - Chizhaee hast ke nemidani        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت