New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

گنگ بازی های پارادوکسیکال / یادداشت مجتبی اردشیری بر فیلم «گرگ بازی»

:: 21 آذر 1397  5:25:20 PM  ::

نمایی از فیلم «گرگ بازی»

نمایی از فیلم «گرگ بازی»

 

سی نت: «گرگ بازی» در خلاء فیلم های رازآلود سینمای ایران، اثر قابل دفاعی محسوب نمی شود.علیرغم تلاش بسیار کارگردان در بهره مندی از کنتراست قهوه ای تند و البته فضاسازی بصری سایه روشن، فیلم هیچ علاقه ای به المان های رایج و استاندارد این گونه از خود نشان نمی دهد. گرچه همین شکل اجرایی فیلم، نقطه قوت فیلمی محسوب می شود که پاشنه آشیل های بسیاری را در جنس روایت به خود می بیند.

نخستین ساخته عباس نظام دوست سرشار از پارادوکس های روایی و منطقی است. از یک سو، بی محابا در پی شناساندن کاراکترهای خود به مخاطب است و از سوی دیگر، بی آن که سیکل بازی را برای مخاطب خود روشن کند، وارد گرماگرم بازی می شود. حال آن که مخاطب، نه کاراکترها را شناخته و نه در جریان چند و چون بازی قرار گرفته است. فیلم در حالی شبه لیبرو نشان می دهد که برای چنین بازی هوشمندانه ای، کاراکترهای باهوشی در نظر نگرفته است. از مغز متفکر گروه که کارگردان تئاتر است (نگار جواهریان) تا دکتر عصا قورت داده فیلم (علی مصفا) و رفیق مرموز او (مرتضی) هیچ یک گامی فراتر از حدس های ابتدایی اثر برنمی دارند. این موازنه هوشمندی در هیچ یک از کفه های روایت دیده نمی شود؛ نه قربانیان و نه کسانی که این بازی را به راه انداخته اند. شدت حماقت میزبانان به اندازه ای است که حتی پس از مشخص شدن قضیه قتل و لو رفتن نقشه دکتر و مرتضی، هم چنان در بهت فرو رفته و نمی توانند گره گشایی کنند.

البته مورد عجیب فیلم، ابهام های عامدانه ای است که در چندین مورد به چشم می خورد. از خط سیر محوری داستان که ورود دکتر، هما (هایه توسلی) و مرتضی به غائله گروه تئاتر است تا ماجرای ردیف کردن خانه بالا، اهداف و انگیزه ها و اینکه اصلا دکتر که بود که در آن بیمارستانی که چند نفر وی را با نام دکتر خطاب قرار داده اند، مورد شناسایی قرار نگرفته و ... همه ابهام هایی است که اصل قصه را مخدوش می کند. فیلمنامه نه تنها برای این حجم ابهام پاسخی ندارد بلکه تا پایان بر همین رویه اصرار می ورزد. اصراری که با توجه به بی معنا بودن مقوله «پایان باز»، تنها یک معنا می تواند داشته باشد و آن، در پیش گرفتن سیاقی جدید در ژانر گمنام سینمای ایران است که اگر این گونه باشد قطعا توفیقی حاصل نمی آید هم چنان که فیلم با این میزان ستاره نتوانسته به اقبالی در گیشه نائل آید.

جالب تر آن که، فیلمنامه هیچ تمهیدی برای «تعلیق» به عنوان ابتدایی ترین اسلوب رایج آثاری از این دست نیاندیشیده است.موسیقی پس زمینه فیلم که تنها مولفه استاندارد آثار رازآلود است، در این فیلم حکم تعلیق را دارد وگرنه فیلمنامه فاقد داستانک آن چنانی نتوانسته چاشنی تعلیق را به مخاطبش القاء کند. هر چند تلاش بسیاری کرده تا با درگیر نشان دادن هر یک از کاراکترهایش، داستانک هایی فرعی را وارد گود داستانی کند اما بی نتیجه ماندن آن روابط و مهم تر از آن، بی ارتباط بودن آن درگیری ها به تم قصه و نامتنجانس بودن آنها با فضای رازآلود سبب شده تا تمام اینها الکن مانده و نطفه داستانک برای تزریق تعلیق به شاکله داستانی بسته نشود. بنابراین مخاطب در «گرگ بازی» با یک خط مستقیم از روایت طرف است که حفره های روایی بسیار را به خود می بیند که اجازه نمی دهد چارت رازآلود بودن فضا، آن تاثیر شگرف را بر مخاطبش داشته باشد.

آن سوال انتهایی فیلم که «باید مشخص شود ما با بازیگران ماهری طرف هستیم یا با یک بازی بزرگ»، شالوده کلیت فیلم است. فیلم، هم چنان که پاسخ روشنی به ما نمی دهد بلکه قواعد تبحر یا بزرگ بودن را نیز به تصویر نمی کشد. همواره ورود مهمانان ناخوانده به یک جمع آشنا، شروع خوبی برای یک داستان با تم وحشت بوده اما در «گرگ بازی»، نه شخصیت پردازی مهره ها قابلیت ارتجاع در یک فضای مسحورکننده را دارد و نه قواعد بازی بزرگ به چشم می خورد.آن ابهام های سرخوشانه، طوری بر کلیت فیلم چنبره زده که نه تنها داستان را با سوال های منطقی بی شمار مواجه می کند بلکه بر فرآیند مفهومی فیلم نیز اثر گذاشته و حجم گسترده ای از گنگی را به مخاطبش حواله می کند.

 

منبع: سی نت

3991 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

گرگ بازی - Wolf Game        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت