New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به فيلم "يه حبه قند"

شيريني قند در انعكاس تلخي مرگ

:: 4 آبان 1390  5:41:27 PM  ::

 

سی نت: سيدرضا ميركريمي و سينماي قصه گويش را از "كودك و سرباز" مي شناسيم و بعد فيلم ارزشمندي به نام "زير نور ماه" كه براي كارگردانش راه رفتن بر روي لبه تيغ بود. در ادامه "خيلي دور خيلي نزديك"، سپس "به همين سادگي" و حالا "يه حبه قند" كارنامه درخشان او را به رخ مي كشد.

روند فيلمسازي ميركريمي از "كودك و سرباز" تا "يه حبه قند" نشان دهنده حضور سينماگري پويا است كه علاقه وافري به سينماي قصه گو دارد و با نيم نگاهي به سينماي كلاسيك تدريجا به فضايي ساختارگرا رسيده است و شايد دغدغه اصليش ديگر آن قصه گويي كلاسيك نباشد و بيشتر فضاسازي را دنبال كند، تصويري كه بيشتر منعكس كننده سادگي ظاهري اوليه در پس تصاويري با معاني عميق تر و بعضاً فلسفي شرقي است كه معنا پيدا مي كنند.

"یه حبه قند"، برشی از زندگی است. كريمي به بهانه ازدواج خواهر کوچک و حضور ۴ خواهر بزرگتر با همسران و فرزندانشان برای کمک در برگزاری مراسم ، چشم بيننده را به روي يك زندگي سنتي و ايراني باز مي كند. همين يك خط، کل ماجرای فيلم است اما آنچه ديدن اين اتفاق سينمايي را مهم می کند، دريچه اي به دنياي کودکی و زمان خانه مادربزرگهاست كه مزه شيرين سكانس هاي مملو از رنگ و نور را بيشتر به دل مي نشاند.

مهمترين وجه تمايز "يه حبه قند" با ديگر آثار كارنامه ميركريمي تفاوت اصلي در ساختار فيلم نامه است. همانگونه كه عنوان شد كريمي با كارنامه سينماي اش نشان داده بود فيلم سازي است كه به روايت قصه در كل اثر اهميت زيادي مي دهد اما اينبار با اثر جديد خود يك فيلم ضد قصه را روايت كرده است. داستان تك خطي فيلم سعي ندارد مخاطب را به دنبال اتفاقات خاص و عجيب و غريب بكشد. فيلم بيشتر از انكه به دنبال شناسندن شخصيت ها و كاراكترهايش باشد به دنبال تصوير سازي بعضاً مستندي از زندگي سنتي و شيرين ايراني است. به عبارتي كريمي در "يه حبه قند" داستاني را روايت نمي كند بلكه با فضاسازي، تصاوير زيباي كارت پستالي از زندگي سنتي ايراني ترسيم كرده است.

همين امر را مي توان به نوع شخصيت پردازي فيلم تعميم داد. در "یه حبه قند" شخصیت پردازی به صورت واحد و مجزا شکل نگرفته و کلیت خانواده سنتی داستان به عنوان شخصيت اصلي داستان برجسته تر است. مخاطب خود را به نوعی با تمامی اعضای این خانواده درگیر مي كند و از تکیه زدن بر روی کاراکتری خاص دوری مي ورزد. به عنوان نمونه مخاطب در این فیلم به هیچ عنوان خود را درگیر ماجرا نمی کند نه انتخاب همسر پسنديده خيلي براي تماشاگر مهم است و نه حتي مرگ شيرين دايي. تنها نكته اي كه بيشتر مخاطب را درگير مي كند كليت خانواده و برخورد كل در برابر جزئيات روابط است. همين امر است كه اهميت سكانس هايي مانند شام عزا را پر رنگ تر مي كند.

از نگاهي ديگر دو خط اصلي قصه بر پايه غم و شادي استوار شده است كه نه تنها منجر به دو پاره شدن كليت اصلي فيلم نيست بلكه زاويه ديد كريمي اين موضوع مهم را به گونه اي جدا نشدني در كنار يكديگر تصوير كرده است كه بي شك باور پذيري بيشتري را براي مخاطب به همراه دارد. به عبارتي ديگر همه عناصر زندگي، شيرين تصوير شده است، قندي كه براي مراسم ازدواج پسنديده شكسته شده، منجر به مرگ دايي ميشود و در نهايت فاصله بين مرگ و زندگي به كوتاهي فرو دادن يك حبه قند است.

فيلم پر بازيگر كريمي در عين حال حال و هواي نوستالژيك ايراني را با ميزانس هاي بسيار دقيق و قابل تصوير كرده است. در دوره اي كه ديگر به ديدن قاب بندي هاي تك نفره و بعضاً دو نفره عادت كرده ايم مير كريمي نه تنها توانسته ميزانس هايي شلوغ و پر بازيگر را طراحي كند بلكه به پس زمينه قاب بندي هاي فيلم اهميت داده است و همين نكته باعث شده رئاليسم جاري در فيلم آنقدر برجسته باشد.

اين هنرمندي كارگردان در كنار تصاوير زيباي حميد خضوعي ابيانه و سكانس هايي كه به مدد طراحي صحنه شاه ابراهيمي همگي سرشار از رنگهاي شاد هستند، روحمان را جلا مي دهد و براي ساعتي ما را از روزمرگي زندگي شهري دور مي كند.

تدوين فيلم نيز يكي ديگر از نکات قوت و مثبت اثر به شمار می آيد، برش های حسن حسندوست عالي از آب درآمده و ريتم فيلم با اينكه بيشتر سكانس ها در محيطي بسته رخ مي دهد به هيچ وجه دچار افت نشده است.

همه اينها در كنار بازيگري درخشان فيلم اثري ماندگار را براي مخاطب ايراني به روي پرده برده است. در كنار بازيهاي يك دست اكثر كاراكترهاي فيلم بازي فرهاد اصلاني، سعيد پورصميمي و علي الخصوص ريما رامين فر همدلي بيشتري را براي مخاطب در بر دارد.

در نگاهي كلي به آخرين اثر ميركريمي ذكر اين نكته ضروري است كه كارگردان در كنار نگاه شاعرانه نوستالژيكش به زندگي معاصر جامعه ايران، نيم نگاهي به فلسفه وجودي زندگي و مرگ داشته است و بعضا با استفاده از نمادهايي كه در كنار سكانس هاي سرشار از نور ورنگش به كار برده است. سعي دارد به نوعي به رجعت دوباره به ريشه ها اشاره اي مستقيم داشته باشد. كريمي با اينكه در بعضي از سكانس هايش به نوعي نفوذ مدرنيته را در فرهنگ بومي ايران زمين تصوير كرده است. اما از بعدي ديگر دغدغه اصلي آخرين اثرش نگاهي بي پرده به زندگي انسانهاي جامعه معاصر شهري است كه همه ريشه ها را فداي مدرنيته كرده و به نوعي، استقلال فكري آنان را به انزواي شخصيتي رسانده است. "یه حبه قند" مرثيه شيريني است بر روزهايي كه خانواده معناي حقيقي اش را در حواشي زندگي مدرن از دست نداده بود.

 

منبع: سی نت

4934 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

یه حبه قند - Ye Habbe Ghand        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت