New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

بازیگران: محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی

Cinema

بی مادر (سیدمرتضی فاطمی)

بازیگران: امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی

Cinema

مهمانی از کارائیب (بهزاد فراهانی)

بازیگران: رضا بابک، شقایق فراهانی و آذرخش فراهانی کامران تفتی، رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و نوشین تبریزی

Cinema

ملاقات خصوصی (امید شمس)

بازیگران: پری ناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر

Cinema

احمد به تنهایی (حسین مهکام)

بازیگران: سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی، آندرانیک خچومیان، امیر شهرابی، محمد جزایری، مازیار تهرانی، نازآفرین فرجی، عبدالخالق استواری، غلامعلی رضایی، احمد نگهبان، محمد علی ارکان، حمید گرامی فر، علیرضا شریف زاده، مجید بیرقیان و باران کوثری

Cinema

کوزوو (میثم هاشمی‌طبا)

بازیگران: کورش تهامی، فرهاد آییش، روشنک گرامی، حمید ابراهیمی، هومن شاهی، سیاوش چراغی‌پور، مریم سعادت، بهرام ابراهیمی، بیوک میرزایی، امید روحانی و بهاره کیان‌افشار با حضور گوهر خیراندیش و بهناز جعفری

Cinema

در انتهای روز (بابک بهرام‌بیگی)

بازیگران: هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقارکاشانی، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی

Cinema

شادروان (حسین نمازی)

بازیگران: سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان رضا رویگری و بهرام ابراهیمی

Cinema

لایه‌های دروغ ( رامین سهراب)

بازیگران: رامین سهراب نادر فلاح آرمان درویش روشنک گرامی آنتی رینی آنو سینی‌سالو سونیا فارلینگ

Cinema

بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بازیگران: مصطفی زمانی - صابر ابر - الهام کردا

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

حاتمی‌کیا چه گفت، منتقدانش چه می‌گویند

:: 24 فروردین 1393  3:55:03 PM  ::

سعید راد، فریبرز عرب نیا و ابراهیم حاتمی کیا پشت صحنه فیلم

سعید راد، فریبرز عرب نیا و ابراهیم حاتمی کیا پشت صحنه فیلم "چ"

 

سی نت: صحبت‌ها و مواضع صریح ابراهیم حاتمی کیا در برنامه راز ، فصل الخطابی بود بر همه حرف و حدیث های چپ و راست و خصوصا عافیت طلبان کرسی نشین در حجره ها، آکادمی ها و بساط پهن کن های حول و حوش سینماتک های داخل و خارج که همواره خواسته اند او را در هر بزنگاهی مصادره کنند.

او چنان انرژی با خود به استودیو آورده بود که در طول 90 دقیقه کم نیاورد. به جز لحظاتی که او مجبور شد پاسخ اندک بینانی را که طی ماه های اخیر جایزه نگرفتن اش را دلیل طغیانش تلقی کرده بودند بدهد. به ویژه آنجا شوک دهنده ظاهر شد که او تکلیف خیلی ها را روشن کرد و صریح و بدون ملاحظه کاری های مرسوم این روزها، خود را سرباز انقلاب، پیرو امام راحل و شاگرد ادب آموخته ی سید مرتضی آوینی معرفی کرد.

ابراهیم مانیفست اعتقادی اش را تریبونی کرد. بار دیگر افتخارش را به پوشیدن لباس پاسداری یادآوری و بارها سعی کرد تا مغایر با برخی در این ایام، شفاف بودن در موضع گیری را یک اصل زیستی بشمارد. رویکردی که در این فضا، فقط از شاگردان سید مرتضی ساخته است. دوره ای که برخی بدهکاران انقلاب، سعی در پوشش لباسی دیگر دارند، با دست پس می زنند ولی با پا پیش می کشند، نان نظام را می خورند اما رنگ اپوزیسیون را ترکیب می کنند، از نعمات مادی و معنوی این جامعه بهره مندند اما هنرفروش دیگرانند، حاتمی کیا ترجیح یک موی مردم این دیار به همه چرب و شیرین دیگران را بی محابا اعلام کرد و باردیگر، فیلم ساختن با نیت تشویق بیرونی ها و جوایز فستیوال ها و گام زدن بر رد کارپت ها را ارزانی خودشان بر شمرد.

ابراهیم اگرچه بر نبود شهید آوینی در این روزگار حسرت خورد، اما با ایستادگی اش بر اصول و تعیین جایگاهش در جبهه انقلاب و شفافیت خط و مرزهایش با عقب ماندگان از قافله آرمانخواهی، مرعوبین چشم آبی ها، ریزه خواران جهان غالب، تحقیرکنندگان مردم و دنیاطلبان، به جد نشان داد و ثابت کرد که نه تنها نباید از فقدان آقا مرتضی رنجور بود که برعکس، وجود همین برنامه «راز» با چنین میزانسنی و مواضعش، یعنی آوینی تکثیر شده و آموزه هایش در حوزه نظری و عملی هنر، جبران کننده فقدانش است.

«چ» به واقع در حساس ترین مقطع روبه جلو انقلاب متولد شد. تلنگری براینکه یادمان نرود از چه دالانی عبور کردیم که حالا سرافرازانه ایستاده ایم. به عبارت روشن اتفاقات درعرصه سیاسی، فضایی را با خود به همراه داشت تا تشنگان خنده ی ازما بهتران، سعی در تسری «فراموشی» به کلیت مردم باشند، اما «چ» همانند مقطع نمایش آژانس شیشه ای، فضا را درهم شکست. بی خود نبود که صدا از همه جا بلند شد. آنهم برای فیلمی که در وجه غالبش یک سینمای الگویی است. به تایید جملگی متخصصان هنرهفتم، «چ» از منظر فنی – تکنیکی به سینمای غالب جهان پهلو می زند و از منظر درهم آمیزی فرم و محتوا، یک کلاس درس است. مهمتر از همه، رویکرد بومی و پیام دهی به روز اثر ، برای همه مدعیان جواب دارد.

بگذارید به این نکته هم اشاره کنم که وادادگان داخلی و طماعان بیرونی، اعم برنامه ریزی شان، بازکردن حساب روی نسل سوم و چهارم انقلاب بوده و هست تا پشیمانی از پراتیک پدرانشان را در چهره آنها ببینند، اما «چ» بی اغراق بیشتر از هر منبر و تریبونی، این آرزو را در عرصه فرهنگ و هنر با یاس روبرو کرد. نسل کنونی با دیدن شمایل جذاب و کاریزماتیک انقلابیونی چون «وصالی» و تئوری پردازان صلح طلبی مانند چمران، بیش از پیش به عملکرد پدران و مادرانشان در ایستادگی برابر ظلم و قیام برای استقلال، می بالند. خلق و پرداخت ضد قهرمانی قدرتمند، با هیبت و موقر مانند «دکتر عنایت» توسط حاتمی کیا، فراتر از هر توجیهی این نسل را با اقتدار نسل اولی ها مواجه می کند. از همین رو است که جبهه ای علیه «چ» باز شد و هنوز سنگ اندازان این وادی سعی در مهجوریت فیلم دارند. «چ» همانی است که در این روزگار سینمای ما لازم داشت. کاری که «آژانس شیشه ای» در مقطع خودش کرد.

شمایل جذاب ترین و محبوب ترین قهرمان سینمای ایران، یعنی حاج کاظم، در دوره و شرایطی بر پرده سینماها و دیوارهای شهرهای کشورمان حک شد که تجدید نظرطلبان انقلاب و شیفتگان غرب و خارجی جماعت، برطبل نسیان همه چیز و خط بطلان داشته های بومی - دینی مان می کوبیدند. اما حاج کاظمی بر پرده ها قد کشید که دهان خیلی ها را بست (مگر آنهایی که مستقیما از جای دیگری پر می شدند). سخت گیرترین منتقدان سینما برای کلیت اثر هورا کشیدند و علیرغم انتقاد بر عناصری از فیلم ، شیفتگی خود را از شخصیت حاج کاظم پنهان نکردند. یعنی نمی شد از کنار آن شخصیت به راحتی عبور کرد، همچنان که امروز نمی توان به آسانی از فیلم «چ» گذشت، مگر آنکه (منهای نقد های علمی) غرضی در بین باشد.

تهاجم به فیلم «چ» و خصوصا حاتمی کیا را نمی توان ساده و بی تشکیلات ارزیابی کرد. اتفاقی که متاسفانه باعث جو زدگی بعضا خودی ها و برخی دلسوزان هم شد. اعتراض و تحریم های فیسبوکی قابل انتظار بود، ولی همراهی برخی رسانه ها و افراد را نمی شد پیش بینی کرد، آنهم تا آنجا که کهنه فیلمساز دفاع مقدس را متهم به جنگ ندیدن و نشناختن جبهه و رزمندگان کنند.

نکته شگفت انگیز قضیه در موضع گیری مدعیان ایران و ملیت و تاریخ است. بی شک درصورت یک بررسی تحلیلی، علمی ونقد کارشناسانه، بر وجوه و عناصر غیرقابل انکار ملی درفیلم «چ» صحه خواهیم گذاشت. حتی اگر دیدگاه ایدئولوژیک، باورهای مذهبی ، اعتقادات دینی و پیام های سیاسی فیلم را فاکتور بگیریم (صد البته که نباید چنین باشد) و از منظری ناسیونالیستی و ملی به نقد و آنالیز «چ» بنشینیم بی اغراق با ملی ترین فیلم تاریخ سینما روبرو خواهیم بود. کدام فیلم تا کنون با این قوت و جذابیت از یکپارچگی ایران دفاع کرده است و برای حفظ مرزهای قانونی ایستادگی نشان داده شده است؟ درکدام فیلم تا این کمیت نمایندگان و نیروهایی از گوشه و کنار کشور در پیشبرد درام نقش داشته است؟ و ... لذا عناد ورزی با فیلم و حاتمی کیا چیزی جز سیاست بازی و بعضا حسادت های صنفی و کم دانشی سینمایی نیست. دریک کلام حاتمی کیا فیلمی طراز برای سینمای ایران ساخته است تا ثابت شود که ما می توانیم فیلم خوب بسازیم. درعین اینکه نقد و تحلیل علمی آن نافی ارزش های آن نیست اما همواره این موضوع را باید مد نظر قرار داد که دشوارترین رویکرد تکنیکال، آنهم بدست ایرانی در سینمای ایران محقق شده است، اتفاقی که بی خط کشی های مختلف باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

منبع: فارس

7884 - هادی حیدری

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

ابراهیم حاتمی کیا        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت