New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "قلاده های طلا"

اکشن و سیاسی بازی در فرم، ماقبل سیاسی در محتوا

:: 20 فروردین 1391  11:47:51 PM  ::

 

سی نت: "قلاده های طلا" فیلمی که ادعا می کند سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است، کما اینکه از دیگر فیلمهای هم رده و همیارش نظیر "اخراجی های سه" و "پایان نامه" یک سرو گردن خوش ساخت تر و خوش ایده تر است، اما اشکالات درشت و در عین حال جزئی را در لایه لایه های فیلم نامه اش قرار داده است.

داستان از این قرار است که سازمان جاسوسی ام ای سیکس که مامور بر اندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است فرصت را غنیمت شمرده و در جریان انتخابات ریاست جمهوری هشتاد و هشت با مامور خبره و تنومندی به نام فتحی که به استخدام خود در اورده است و همینطور جاسوسی که به عنوان کارمند در وزارت اطلاعات ایران گمارده است میخواهد ماموریت خود را پیش ببرد.

ماموری جوان و تیزهوش با پنج همراه تیپیک و خل وضع که هیچگاه به شخصیت حتی نزدیک هم نمیشوند. انهم پنج، شش نفره و با طراحی تمام اغتشاشات به وجود امده بلاخص در تهران میخواهند نظام یک کشور بزرگ و پرقدمت را طبق ادعای خودشان نهایتا یک ساله دگرگون کنند. این حرکت ساده انگارانه بر خلاف ادعای یکی از ماموران وزارت اطلاعات است که رو به جاسوس حاضر در وزارت میگوید قضیه (اغتشاشات) مهمتر از این حرفهاست و شاید به قولی این حرکت یک سیر برنامه ریزی شده است. اما کارگردان نمونه ای ساده انگارانه و دم دستی تر را برای سر و سامان دادن آنهم تنها برای حرکت رو به جلوی تعلیقی و فرمی فیلمش انتخاب می کند، و تنها به چند نماد و شعار بسنده می کند و البته با طراحی و میزانسن های بکر صحنه های اغتشاشات در نیمه دوم فیلم به فکر میخکوب کردن تماشاگر به جذابیتهای بصری و نو سینمای ایران است که تماشاگر کمتر به ان عادت داشت.

البته از تیزهوش بودن و منصف بودن طالبی همین بس که با دل و روحش این اثر را خلق کرد و این کاملا از چند زاویه قابل بحث است. یکی اینکه طالبی بعد از هر سکانس و مچ گیری که برای بیننده به وجود می اورد سعی نمی کند قضاوت کند و توضیح مورد دلخواه سیاسی خودش را بدهد، بلکه با یک حرکت بکر و هوشیارانه توضیحات متنی ای را بعد پایان هر سکانس به نمونه فیلمهای مشابه سیاسی خارجی در زیرنویس بدون پیش فرض و قضاوت مطرح می کند. یکی دیگر از ویژگی های ممتازش نسبت به اثر ضعیف "اخراجی های سه" این است که طالبی هوش مخاطبش را دست کم نمیگرد و برای هر گروه و دسته انتخاباتی ارزش و احترام قائل می شود. ارجاعتان می دهم به آن سکانس مناظره "اخراجی های سه" که ده نمکی کودکانه ترین و مسخره ترین راه را برای نشان دادن خیانت نامزدهای دیگر انتخابی و رو شدن دست سران فتنه برای مردم، با فراموشی باز کردن میکروفن از لباس و گفتگو های مسخره و چندش اور دو نامزد دیگر انتخابات، و شنیده شدن گفته هایشان توسط مردم، در ان صحنه به مخاطب عرضه می کند. که سطحی ترین سکانس ممکن در تاریخ سینمای ایران بود.

"قلاده های طلا" به مشابه دیگر فیلم سیاسی ایران "پایان نامه" که البته اثر ضعیفی هم بود تعلیق را رعایت میکند ولی این تعلیق را از فرم و اکشنش به دست آورده نه فیلم نامه ای که خودش لحنش سر راست باشد و قابلیت تعلیق را داشته باشد.

اعتقاد دارم فیلم متشکل از سه نیمه است:
- نیمه اول معرفی شخصیت های جاسوس و خارج نشین و مطرح کردن تفکراتشان در طراحی اغتشاش در ایران است.
- نیمه دوم دقیقا بعد از انجام انتخابات ریاست جمهوری و اعلام رمز تقلب بزرگ توسط سران فتنه و اغتشاشاتی که به زیبایی و قابل تحسین در مقابل پایگاه بسیج انجام میپذیرد که البته نقطه قوت فیلم بود و تعلیق از داستانش به بهترین فرم در امده بود.
- اما در نیمه سوم فیلم، تعلیق کمی میخوابد و بیشتر به قضاوت کلی (و نه جزیی و مفهومی اثر) می پردازد.

بازی علی رام نورایی سبکی جدید و عجیب و غریب و تاحالا ندیده شده در سینمای ایران بود و از لحاظ فیزیکی و اکت مناسب با نقش انتخاب شده بود. درکل هنوز مشخص نیست داستان "قلاده های طلا" حالتی مستند دارد یا به صورت سلیقه ای از ذهن طالبی و مشاورانش به رشته تحریر درآمده است. چون بدیهی است که طراحی تمام وقایع سال 88 توسط شخصیت فتحی که آن هم فقط با یک موبایل و نه فیس بوک و توییتر و... تمام صحنه گردانی های داخل ایران را با کمک چند ادم بی وطن و بی فرهنگ که یکی همجنس باز است، یکی پیرمردی غرغرو و با تفکراتی پوسیده و شاهنشاهی است و دیگری زنی یبس و خشک که تعلیم دیده اردوگاه اشرف است و دیگری مترجم سفارت انگلستان که در واقع بچه است و سراسر از احساسات کودکانه و احمقانه، نمیتواند واقعیتی تمام و کمال از حول و هوش اننتخابات سال 88 باشد.

فیلم، فیلمنامه ندارد و همه یکسری نمادها و توضیحاتیست که طالبی از جریان انتخابات شنیده و البته سر اخر هم نتیجه گیری چندان خوبی ندارد. مثلا شخصیت مامور، با بازی امین حیایی چگونه فتحی را در آن شلوغی و اغتشاش ان هم تک و تنها بدون همدم و همفکر و همکاری شناسایی می کند؟ آیا فیلم توضیح مکفی در اینباره می دهد؟ نحوه رابطه جاسوس حاضر در وزارت با فتحی و ان نقشی که جلیلوند نقشش را بازی میکند به چه گونه ای رقم خورده است؟ اصلا جاسوس وزارت اطلاعات انهم به صورت انفرادی در حالی که بزرگی و کوچکی پستش در وزارت برای ما نامعلوم است از طریق چه رابطی و با چه اعتباری به سران خارج نشین وصل است؟ این سوالها را فیلم نباید برای ما طرح کند و جواب بدهد؟ آنهم فیمی که ادعای روشنگری دارد و تنها درسر آخر به حکم اعدامش بسنده می کند و البته توضیح کوتاهی می دهد که به علت همکاری به چند سال حبس محکوم شده. همین و بس. در حالی که نمی گوید این مامور کی بود، پیشینه و گذشته اش چه بوده است؟ و چگونه در این وزارت به این عظمت و در راه چه فرایندی دست به خیانت می زند؟ آیا مشکل مالی داشته؟ آیا اعتقاداتش با دیگر همکارانش یکی نبوده؟ هیچ کدام از این سوالها را نه فیلم مطرح میکند و نه جواب میدهد.

"قلاده های طلا" روح ندارد. به همین راحتی. یعنی فیلمی که می توانست ماندگاری زمانی پیدا کند محدود به سال 88 باقی ماند و تنها یک فیلم مکانیکی تا حدودی خوش ساخت لقب می گیرد.

فیلم اساسا مشکل فیلم نامه دارد و شخصیت هایی که خلق میکند برایشان شناسنامه قابل قبولی ترتیب نداده و چرایی کارها و رفتارهایشان چه شخصیت های مثبت و چه منفی را توضیح نمی دهد. یعنی هم توضیح نمی دهد و هم سر آخر جوابی قانع کننده به اندازه روشنگریه سیاسی ترین فیلم تاریخ سینمای بعد انقلاب نمیدهد.

می گویم بعد انقلاب چون در قبل انقلاب فیلم های خوش ساخت و مفهومی و سیاسی زیاد دیده ام. فیلم هایی که اکشن سیاسی نبود! با مطرح کردن معضلات طبقه فرودست جامعه، و نشان دادن آدمهای لوطی و سالمی که در گرد و غبار زمانه ی کثیف و نابهنجار قبل از انقلاب به ناهنجاری می رسیدند، به معنای سیاسی میرسید.

در کل از ساخته شدن فیلمهای سیاسی که لازمه اش تعلیق است حمایت می کنم. ژانری که بزرگ ترین غایب حال حاضر سینمای ماست. البته ژانری با رعایت حداقل منطق ها و رعایت تمام و کمال انصاف.

در آخر، به انصاف و نوع نگاه سالم ابوالقاسم طالبی درود میفرستم.

 

منبع: سی نت

6332 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

قلاده های طلا - Ghalladehay-e Tala        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت