New Page 1

سی نت | سینما شبکه

 

سایت سی نت

صفحه اول - اخبار - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

جدیدترین مطالب

arrow  پرویز پورحسینی بازیگر سرشناس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  کامبوزیا پرتوی کارگردان و فیلم نامه نویس سینمای ایران بر اثر کرونا درگذشت

arrow  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

arrow  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

arrow  حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما): بهترین زمان برای برگزاری جشنواره فجر بهار سال آینده است/ هر کسی در سینما سرمایه‌گذاری کرده؛ سرمایه‌اش از بین رفته است/ 100 فیلم در نوبت اکران است

arrow  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

arrow  «جورج کلونی»: تشویق مردم برای رفتن به سینما نیرنگ‌بازانه است

arrow  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

arrow  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

arrow  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

 

پربیننده ترین  مطالب هفته اخیر

  روایت بهروز افخمی از تغییر پایان «شوکران» با انتخاب هدیه تهرانی

  «ناگهان درخت» اکران آنلاین می‌شود

  آغاز اکران آنلاین «سراسر شب» از امروز دوشنبه سوم آذرماه

  انتشار گزارش عملکرد مالی هفت ماهه بنیاد سینمایی فارابی

  درخواست «خانه سینما» از تهیه‌کنندگان: همه پروژه‌ها را تعطیل کنید

  چنگیز جلیلوند دوبلور معروف سینمای ایران درگذشت

  سینما آفریقا تهران به پردیس 10 سالنه تبدیل می شود + کافه سینمای روباز

  کرونا «شورای صنفی نمایش» را برای دو هفته تعطیل کرد

  25 آذر تاریخ انتشار نسخه DVD فیلم Tenet ساخته جدید کریستوفر نولان/ فروش 350 میلیون دلاری در سینماهای سراسر جهان بدون اکران در لس آنجلس و نیویورک به دلیل کرونا

  «آنتونیا شرکا» عضو هیات انتخاب نماینده ایران برای اسکار: امیدی به موفقت «خورشید» ندارم/ انتخاب اولم بی‌تردید «خانه پدری» کیانوش عیاری بود

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

پسرکشی

پسرکشی (محمدهادی کریمی)

بازیگران: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری، لیلا اوتادی، لیلا زارع با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی

شین

شین (میثم کزازی)

بازیگران: جمشید هاشم پور، شهاب حسینی، محمود پاک نیت، غزاله نظر، آتش تقی پور و فاطمه شکری

لباس شخصی

لباس شخصی (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، توماج دانش بهزادی، مجید پتکی، میلاد افواج، عماد درویشی، مهیار شاپوری، احمد لشینی، شهاب بهرامی، روزبه رئوفی، کیوان محمود نژاد، نجلا نظریان و ماه‌منیر بیطاری

ریست (تعارض)

ریست (تعارض) (محمدرضا لطفی)

بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور

دشمنان

دشمنان (علی درخشنده)

بازیگران: رویا افشار، ندا جبرئیلی، مسعود دلخواه، قربان نجفی، علی بی غم، سینوهه دانشمند، توران یاقوتی و سعید آرمند و...

پدران

پدران (سالم صلواتی)

بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر (نوید محمودی)

بازیگران: علی شادمان، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا ، صدف عسگری، سوگل خلیق، علی‌رضا آرا، امیررضا رنجبران، خیام وقار، پیمان مقدمی، مهتاب جعفری، فرید اسحاقی، فاطمه شکری، محیا رضایی، فاطمه میرزایی و علی‌رضا مهران

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید (بهتاش صناعی ها)

بازیگران: مریم مقدم، علیرضا ثانی‌فر، آوین پوررئوفی، پوریا رحیمی‌سام و لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه (کیوان علیمحمدی، علی اکبر حیدری)

بازیگران: حامد کمیلی، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، فرخ‌ نعمتی، حمیدرضا پگاه، علی اوجی و با هنرمندی جمشید مشایخی و هدیه تهرانی

سه کام حبس

سه کام حبس (سامان سالور)

بازیگران: محسن تنابنده، پریناز ایزدیار، سمیرا حسن‌پور، متین ستوده، محمود نظرعلیان، یداله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سینما شبکه (سی نت)  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نقدی بر فیلم "آدمکش"

بی منطقی های اسکیزوفرنی حاد

:: 19 دی 1389  11:47:22 PM  ::

 

سینما شبکه (سی نت): چه چیزی سبب می شود که ما بتوانیم موضوعیت داستان فیلم "آدمکش" را بپذیریم؟ فیلمی که با سوژه ای کاملا تکراری (حال در کسوت روانشناس و بیمار) همان روابط کلیشه ای فیلمهای اینچنینی را به خورد مخاطب خود می دهد. داستان از آنجا آغاز می شود که یک دکتر روانشناس که پزشک معتمد زندان است، بنا به توصیه دوستش، درصدد آن بر می آید که زن قاتلی را (که دوستش به آن علاقمند شده) را با توجیهات روانشناسانه، بیمار نشان دهد تا وی از خطر قصاص رهایی یافته و چه بسا آزاد شود! این سه خط سوژه اثری به حساب می آید که این روزها بهترین فیلم اکران است.

حال علت چه چیزی است که فروش فیلم تا این حد بالاست را باید یا ممنون بازیگران بود و یا تبلیغات دهان به دهان مخاطبین برای دیگران. اما هر چه هست اینکه فیلم اصلا در حد و اندازه های یک اثر متوسط نیز ساخته نشده.
فیلمنامه با ضعفهای عدیده ای دست و پنجه نرم می کند که بزرگترین آن، عدم تحلیل شخصیتها و موقعیتهای آنان است. همه چیز به یکباره آغاز می شود. بیمار سابق آقای دکتر به وی مراجعه می کند و بعد معلوم می شود آنها رفیق صمیمی اند. رابطه بین مازیار و نگار تا مدتها ذهن تماشاگر را به این سوال معطوف می دارد که این دو زن و شوهرند؟ رفیقند؟ و یا اینکه صرفا دو همکار صمیمی با یکدیگرند. دیالوگها برای شخصیتهای فیلم به قدری نازل نوشته شده که ما هیچ اطلاعاتی از درون آن بازیگران نمی یابیم و این در شرایطی رقم می خورد که فیلم، داعیه نگاه روانشناسانه نیز دارد.

از این که بگذریم به جریال سیال و کند داستان می رسیم که خیلی بی رمق درصدد پیشبرد قصه است. مازیار به همراه نگار، رویا را از کلینیک فراری می دهند و به خانه می برند. حالا مخاطب از اینجای فیلم تا به انتها شاهد تلاش کاهل وار مازیار برای پیدا کردن شواهدی است که نشان دهد رویا از یک بیماری روانی رنج می برد. در تمام این مدت که زمانی بالغ بر 50 دقیقه از فیلم را تصرف می کند، کارگردان با نشان دادن صحنه های تکراری و حدسهای غیرقابل قبول، لقمه را دور سر مخاطب می چرخاند و او را از یک سکانس به سکانس مشابه دیگر سوق می دهد، بدون آنکه پیشرفتی را نشان دهد. در اینجا یک سوال خیلی اساسی مطرح می شود: اگر مازیار، حمید را به همراه ندا (دختر شوهر رویا) در راه باغ نمی دید آیا روال ادامه داستان (لو رفتن تمام قضایا) پیش می رفت؟ مطمئنا نه.

"آدمکش" می توانست خیلی شسته و رفته در 30 دقیقه تعریف شود و خاتمه یابد اما این کش و قوسهای بی اثر آنرا تا 90 دقیقه کشاند.

در اینجا اجازه بدهید بطور موقت از فیلمنامه جدا شویم و به کارگردانی بپردازیم. بزرگترین ایراد کریمی در این فیلم، نگرفتن بازی خوب از بازیگرانش است؛ البته منهای مهتاب کرامتی که او هم خیلی معمولی بازی کرد. هر تماشاگری از هنگامی که حمید پیش مازیار می رود و آن تقاضا را مطرح می کند،از صورت بازیگر می فهمد که نقشه ای در کار است. تماشاگر این فیلم از دقیقه 40 مطمئن می شود که رویا قاتل نیست و از اینرو ریگی به کفش حمید است. بخاط همین است که با دیدن پایان فیلم اصلا غافلگیر نمی شود.

نوع روایت فیلمنامه هم به گونه ای است که ما نمی توانیم بپذیریم این لو دادن، عامدانه بوده که اگر اینچنین بود، هیچگاه روال داستان به تحقیق و پیگیری حمید برای رهایی رویا (و لو با هدف بالا کشیدن ارث) ختم نمی شد.
نه تنها چهره بازیگران، بلکه فضاهایی که آنها در آن قرار می گرفتند نیز نمی توانست کمکی به پیچ در پیچی داستان کند. همین امر ما را مجاب می کند که به فیلمنامه بازگردیم؛ فیلمنامه ای که باز هم اشکالات بسیار دیگری دارد.
تمام پیچش ها و علامت سوالهایی که در فیلم وجود دارد، بلافاصله در انتهای فیلم و به صورتی غیر منطقی حل می شود. مثلا جای مقتول (پدر ندا) پیدا شده و وی دستگیر می شود. این بزرگترین راه برای رهایی رویا است.

خوب ماموران از کجا می فهمند مقتول در آن خانه متروک پنهان شده؟ طبق تعریف فیلم، فقط حمید می توانسته جای او را لو دهد چون فرد دیگری از آن مکان اطلاع نداشته، وقتی حمید او را لو می دهد چه دلیلی وجود دارد که او مازیار را لو ندهد و اینکه رویا را او فراری داده؟ در حالیکه باز طبق تعریف فیلم، حمید انسانی است که برای به دست آوردن آن ارث، از همه چیز می گذرد. حال چه چیزی باعث می شود که این فرد، اسرار کسی را که سبب به زندان افتادن خود می شود را لو ندهد؟!

همین موضوع را اگر ادامه دهید، درخواهید یافت که موضوعیت فیلم، باطل است و از وجهه منطقی برخوردار نیست. وقتی قاتلی که حکم قصاصش به اتهام دو قتل صادر شده و در اعترافاتش بیان کرده که در پی قتلی دیگر نیز هست، برای درمان به کلینیک منتقل می شود، آیا بدون سرباز و محافظ به کلینیک می رود که بخواهد خیلی راحت شبانه از آنجا فرار کند؟!

موردی دیگر: یک روز صبح نگار به رویا می گوید که احتمالا امروز پلیس برای تفتیش خانه می آید و بدین ترتیب آنها از خانه فرار می کنند. طبق کدام دیالوگ یا صحنه، نگار چنین استدلالی می کند و اگر بنا بر حدس بود چرا در روزهای اول فرار رویا، آنها پی به این موضوع نبرده و فرار نمی کنند؟!

جناب سرهنگ که خیلی نشان می داد می داند مازیار در فرار رویا از کلینیک دست داشته، چرا زودتر از اینها به تفتیش خانه نمی پردازد؟! و ...

شدت این بی منطقی ها به قدری است که سرتاسر فیلم را می پوشاند و بر طبق همین استدلالات و پیش فرضهاست که ماجراهای بعدی به وحود می آید.

فیلم "آدمکش" برخلاف ظاهر جذاب و اسم پر طمطراقی که دارد اصلا فیلم خوبی نیست چون نتوانسته تکلیف خود را از سوژه بداند. خیلی کشدار است و سردی صحنه های آن بر تمام قسمتهای فیلم مستولی است.

زمانی بود که منتقدان نسبت به شیوع فیلمهای کمدی مبتذل هشدار می دادند اما امروز گویا تیپ اینچنینی فیلمها،بسیار بیشتر از فیلمهای کمدی در حال رواج است.فیلمهایی که به ظاهر روشنفکر مابند با بازیگران معروف و تبلیغات بی حد و حصر اما اشکالات فنی و محتوایی در درون آنها بیداد می کند.

"آدمکش" دقیقا به همان معضلی گرفتار شد که "حس پنهان" گرفتار آمد؛ و معضلی که فیلمهای اینچنینی با آن دست به گربانند.لااقل "حس پنهان"سوژه جالبی داشت،نه مانند "آدمکش" که از هیچ مزیتی برخوردار نیست.

 

منبع: تهران امروز

4042 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

آدمکش - Adamkosh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سینما شبکه (سی نت) بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |   اخبار  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 

Cinetmag.com Telegram


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت