New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

«جنگ زرگری» غول های هالیوود! / «مارتین» در مقابل مارول، «استیون» در برابر نتفلیکس؛

:: 27 مهر 1398  6:45:32 PM  ::

استیون اسپیلبرگ - مارتین اسکورسیزی

استیون اسپیلبرگ - مارتین اسکورسیزی

 

سی نت: نمی‌شود عاشق سینما باشید و اسم «مارتین اسکورسیزی» و «استیون اسپیلبرگ» به گوشتان نخورده باشد؛ تازه اگر خودتان از طرفداران پر و پا قرص آن‌ها نباشید! این دو کارگردان که بخشی از نسل «پسران بد سینما»ی آمریکا هستند و در یک دهه با یکدیگر وارد عرصه فیلمسازی شدند و حالا بیشتر از چهل سال سابقه فیلمسازی برای آمریکا را یدک می‌کشند، این روزها و در پیری، جنجال‌های زیادی به پا کرده‌اند و وقتی اسمشان را در شبکه‌های اجتماعی جستجو می‌کنید، به یک مصاحبه تازه جنجال بر‌انگیز از این دو بر می‌خورید! اتفاقی که در این چهار دهه فعالیت کمتر پیش آمده و طرفداران این دو کارگردان بزرگ، دارند تجربه هیجان‌انگیز دیگری از آن‌ها را از سر می‌گذرانند. تجربه مصاحبه علیه دیگری اما به طور کاملا غیرمستقیم!

همین چند وقت پیش بود که هم زمان با آغاز اکران فیلم «جوکر»، مارتین اسکورسیزی در قامت یکی از تهیه کنندگان این فیلمِ اَبَرقهرمانی (البته نه به معنای دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی که حقیقتا بسیار متمایز از آن‌ها است) مصاحبه‌ای تند و تیز علیه شرکت «مارول» که خود استودیویی عظیم برای تولید فیلم‌های اَبَرقهرمانی است، انجام داد. اسکورسیزی با اشاره به اینکه سعی کرده این گونه فیلم‌ها را تماشا کند، سینمای مارول را به پارک‌های تفریحی تشبیه و از دنیای سینمایی مارول به دلیل منعکس نکردن تجارب احساسی و روان شناختی در فیلم های خود انتقاد کرده است. این درحالی است که جهان سینمایی مارول در میان مخاطبان آمریکایی و جهانی محبوبیت گسترده‌ای دارد و آخرین فیلم مجموعه انتقام‌جویان که از آثار این جهان سینمایی است موفق شده رکورد پرفروش‌ترین فیلم جهان را به نام خود ثبت کند! اسکورسیزی در مصاحبه با مجله امپایر گفته بود:«این فیلم‌ها را تماشا نمی‌کنم. سعی کرده‌ام ببینمشان ولی این سینما نیست و بیشتر به شهربازی شباهت دارد.»

به هر روی مصاحبه این‌چنینی از کارگردان بزرگی همچون او، کانون توجهات قرار می‌گیرد و واکنش‌های متعددی را بر می‌انگیزد حال آن که وقتی ببینیم خود اسکورسیزی فیلم «جوکر» که اساسا فیلمی ابر قهرمانی است را تهیه کرده، کنجکاوی و توجه بیشتری را بر می‌انگیزد. خیلی از تحلیلگران سخنان اسکورسیزی را نوعی «تبلیغات» هوشمندانه و زیرکانه برای جوکر برداشت کردند؛ چرا که وقتی مخاطب می بیند تهیه کننده یک فیلم ابر قهرمانی درباره جهان ابر قهرمانی مارول چنین حرفی می زند، ناخودآگاه این پرسش برای او به وجود می آید که «خود او مگر در جوکر چه کار کرده است که فیلم های مارول نمی کنند؟» حتی اسکورسیزی دست بردار هم نبود و به بهانه دیگری دوباره حرف هایش را تکرار و تاکید کرد. او در کنفرانس خبری فیلم سینمایی «مرد ایرلندی» که پایان بخش جشنواره فیلم لندن بود باز هم کلمه «پارک» یا «پارک‌های موضوعی» را تکرار کرد. اسکورسیزی در این باره گفت:«این سینما نیست، بلکه چیز دیگری است. ما نباید توسط آن‌ها مورد حمله و هجوم قرار بگیریم. ما احتیاج داریم که سینما گامی را به جلو بردارد و فیلم‌هایی که روایتگر هستند را نمایش دهد. این آن سینمایی نیست که انسان‌ها در آن سعی می‌کنند احساسات و تجربیات روحی‌شان را به دیگر انسان‌ها منتقل کنند.» این نظرات پیرو صحبت‌های قبلی او بود که معتقد است سینما‌ها توسط پارک‌های موضوعی تسخیر شده اند.

اما خب ماجرا از وقتی وارد مرحله تازه ای می شود که متوجه می شویم به تازگی «استیون اسپیلبرگ» هم در مخالفت سفت و سخت با کمپانی «نتفلیکس» برآمده است. اسپیلبرگ به عنوان یکی از رؤسای آکادمی اسکار در بخش کارگردانی اعلام کرد که از اعمال تغییرات در قوانین اسکار حمایت و استقبال خواهد کرد تا دیگر محصولات نتفلیکس در اسکار شرکت نکنند. اسپیلبرگ به صراحت می گوید:«زمانی که شما یک فیلم تلویزیونی می‌سازید، این فیلم متعلق به تلویزیون هم خواهد بود و قطعا اگر فیلم خوبی باشد مستحق جایزه امی است نه اسکار. نمی توانم باور کنم که فیلم‌هایی که تنها در چند سینما برای کمتر از یک هفته پخش می شوند، کیفیت لازم را برای حضور در اسکار داشته باشند.»

بد نیست بدانید که «اسپیلبرگ» یکی از طرفداران پر و پا قرص فیلم‌های «مارول» است و «نتفلیکس» یکی از کمپانی هایی است که در دو فیلم اخیر با «مارتین اسکورسیزی» همکاری داشته است که یکی از این پروژه ها «مرد ایرلندی» است. البته که صحبت‌های اسپیلبرگ درباره فیلم هایی از نتفلیکس است که به طور محدود اکران می شوند و تنها روی وب سایت این شرکت در دسترس عموم قرار می‌گیرند و چندان متوجه فیلم اسکورسیزی نیست، اما خب ضدیت و کلکل پنهانی که میان این دو کارگردان بزرگ شکل گرفته کاملا مشهود است؛ یکی به عنوان طرفدار مارول و مخالف نتفلیکس و دیگری به عنوان مخالف مارول و حامیِ نتفلیکس!

فلسفه نتفلیکس از زمان تولیدش که با سریال های «خانه پوشالی» و «برکینگ بد» بود، به این صورت است که تولیدات این شرکت لزوما در سینماها به طور گسترده اکران نمی شوند و مخاطبانی که به سینما دسترسی ندارند به راحتی می توان با یک کلیک و ورود به وب سایت نتفلیکس، به تماشای تولیدات این کمپانی بنشینند. اتفاقی که در سال گذشته به ساخت فیلمی همچون «روما» انجامید که هم برنده جوایز متعددی از جمله «اسکار» شد و هم در صدها سالن سینما به اکران درآمد. اما خب روی سخن اسپیلبرگ با «تمام تولیدات نتفلیکس» بوده است و مرزبندی مشخصی در بحث «اکران محدود» یا... به وجود نیاورده است. وقتی چنین جمله ای به کار می برد که «نتفلیکس» یک شبکه تلویزیونی است و تولیدات آن نباید در سینما جایزه بگیرد پس قطعا آخرین آثار اسکورسیزی هم شامل آن می شود و آن ها را هم هدف گرفته است؛ که اسکورسیزی اخیرا به دفاع از نتفلیکس پرداخته است و از آن ها به خاطر سرمایه گذاری روی «مرد ایرلندی» تشکر کرده که این خود در تضاد فاحش با صحبت های اسپیلبرگ است.

قطعا این کلکل پنهان و غیر مستقیم شکل گرفته میان اسکورسیزی و اسپیلبرگ به جنگ زرگری شباهت دارد و هیچ کدام به دنبال پیروزی در چنین کلکلی نیستند و فقط می خواهند «منافع» خود را برداشت کنند اما مسأله اساسی جایی است که در این سن و سال هنوز مانند جوان های بیست ساله از خود جاه طلبی به خرج می دهند. یکی مارول ها را با خاک یکسان می کند و دیگری پشت مارول‌ها در می‌آید و حواس مخاطبان را به سمت نتفلیکس پرت می کند. اما خب هردو هم، قاعده بازی را به خوبی بلدند و برای همین مستقیما در مصاحبه یکدیگر را خطاب قرار نمی دهند.

به هر روی مارول و نتفلیکس هر دو به کار خود ادامه خواهند داد و حتی صحبت های دو تن از غول های تاریخ سینمای آمریکا هم نمی تواند اختلالی در روند تولیدات آن ها ایجاد کند اما خب قطعا تاثیری که این حرف ها روی مخاطبان می گذارد، غیر قابل انکار است. مخاطبان خود مختار هستند؛ اگر حرف های اسکورسیزی را منطقی می دانید، می توانید از فردا تماشای آثار مارول را حداقل در زندگی خود متوقف کنید و اگر هم حرف های اسپیلبرگ را حق بر می شمرید، کم کم باید قید جوایز اسکار را بزنید و از فیلم هایی جز تولیدات نتفلیکس لذت ببرید. که البته فکر می کنم انجام هردویشان چیزی شبیه به غیرممکن است!

البته ناگفته نماند که صحبت های آقای اسکورسیزی در خصوص «مارول» تعبیرهای دیگری دارد و تا به امروز واکنش های زیادی در بین ستارگان هالیوود - مخالف و موافق- در بر داشته و ذکر این نکته که نباید اساسا فیلمی مثل «جوکر» که ادای دینی به «راننده تاکسی» و «سلطان کمدی» اسکورسیزی محسوب می شود را با آثاری مثل «اونجرز» و یا «کاپیتان آمریکا» و «مرد مورچه ای» و... مقایسه کرد لازم است و قطعا در شماره های بعدی بیشتر به عواقب این اظهارنظر جنجالی و واکنش های متفاوت از سوی دیگر ستارگان خواهیم پرداخت.

 

منبع: سینما شبکه (سی نت)

4142 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت