New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "پرسه در مه"

نت هاي اسير در برزخ اوهام

:: 9 اسفند 1389  12:12:20 PM  ::

 

سی نت: بهرام توكلي در دومين اثر خود به روايت عجيب و غير متعارف زندگي و دغدغه هاي يك هنرمند پرداخته است. هنرمندي كه در برزخ توهم و عينيت دست و پا مي زند و مرز بين دنياي واقعي و تفكرات هذيان آلودش بسيار نزديك به هم است.

او در دومين اثرش نگاه عميقي به كنش‌هاي انساني داشته كه از خصوصيات سينماي مدرن اروپا در دهه‌هاي 50 و 60 ميلادي است. سينمايي كه نگاه "برگماني" به هستي دارد و ما اين نوع نگاه را در شخصيت امين و رويا و دغدغه‌هايشان و بازخورد بيروني رابطه شان مي بينيم، مانند نگاه رويا در قاب آينه در ابتدا و انتهاي فيلم.

قصه با مونولوگ هاي امين كه در كماست شروع ميشود او به دنبال زندگي دوباره است و تماشاگر با او رجعتي دارد به گذشته اي كه سرشار از وهم و خيال است. امين آهنگساز نابغه اي است كه عاشق رويا ست و قصد دارد در كنار او به موسيقي كه آرمان زندگي اش به حساب مي آيد، برسد. اما در اين سفر ذهني سيال، امين و بيننده به جايي مي رسند كه به غير از سوت هيچ صداي ديگري را نمي شنوند. در اينجاست كه كارگردان ذهن خلاق يك هنرمند را اسير خلاء وهم آلودي مي كند كه تنها راه چاره اش مرگ است، در حالي كه امين در ورطه هذيان هاي روحي و فقر دست و پا مي زند. در نقطه مقابل او كاراكتر استاد وجود دارد كه بيشتر ايده هايش را از آهنگسازان ديگر وام گرفته است اما در ظاهر در رفاه زندگي مي كند.

اگر از وجه ديگري به كليت دومين اثر توكلي نگاه بيندازيم، "پرسه در مه" پرسه در روياهاي ذهني هنرمندي است كه براي زاده شدن آثار منحصر به فردش خود و همسرش را فنا مي كند. در اين ميان رويا كه با يك دنيا عشق با آرمانهاي امين همراه شده است در كنار هذيان هاي او به جايي مي رسد كه در هاله اي از سكوت فرو مي رود و با همه عذاب هاي كه براي زنده كردن عشق فنا شده اش مي كشد در نهايت اين تباهي است كه زجر را جايگزين عشق مي كند. از منظري ديگر توكلي قصد داشته در بسياري از سكانس ها زندگي زوجي را روايت كند كه درك درستي از رابطه و مهمتر از آن هنرشان ندارند و همين امر آنها را تا پاي نابودي مي كشاند. در اين ميان تماشاگر به صورت متوالي با ذهن امین به گذشته دور، ‌گذشته نزدیک و حال می‌رود و در سكانس هايي داستان را با تقطيع زماني از ديدگاه رويا مي بينم و اين تعليق و تقطيع، ذهن هوشيار مخاطب را به بازي ميگيرد.

بازي شهاب حسيني در روايت داستان كامل و بي نقص است. او كاراكتر امين را دروني كرده و در بعضي از سكانس ها حالت نگاهها و نوع گويش هذيان هايش فراتر از حد و اندازه سينماي ايران است. در اين ميان ليلا حاتمي با چهره آرام و آن سكوت و سكون معنا دارش بر روي صحنه تاتر بيننده را با همه رنج هايي كه براي حفظ عشق فنا شده اش مي كشد، همراه مي كند.

شايد توكلي سعي داشته يك دلمشغولي ذهني از قرباني شدن استعدادهاي عجيب در برزخ ترديد را به تصوير بكشد و درسكانس پاياني همانگونه كه امين و رويا را در ابتداي راه نشان مي دهد، ببينده را هم به ابتداي داستان زندگي خود ارجاع دهد، اما "پرسه در مه" در كنار فیلمبرداری خوب و بازيهاي باورپذير بازيگرانش، راوي قصه تنهايي آدمهايي است كه به دنبال روح گمشده زندگي خود هستند.

 

منبع: سی نت

5261 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

پرسه در مه - Parse dar Meh        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت