New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

در حاشیه دوبله فیلم "جرم"

آیا می توانیم از پولاد، قیصر بسازیم

:: 5 دی 1389  11:24:13 AM  ::

 

سی نت: بهزاد عشقی از منتقدان سینما در یادداشتی به تحلیل موضوع دوبله فیلم اخیر کیمیایی پرداخته است:

عشقی در یادداشت خود در روزنامه فرهیختگان نوشته است: ستارگان سینمای قبل از انقلاب محبوبیت خود را تا حدود زیادی مدیون دوبلورهایی بودند كه به جایشان سخن می‌گفتند و خوانندگانی كه به جایشان آواز می‌خواندند.

تیپ سینمایی فردین برآیند صدای چنگیز جلیلوند و آواز ایرج خواجه‌امیری و چهره و اندام مناسب و مردانه‌اش بود. ایرج ناظریان دوبلور ناصر ملك‌مطیعی به خصوص در نقش‌های جاهلی بود و اگر صدای پرصلابت این دوبلور نبود، ملك‌مطیعی بدل به یك ستاره نمی‌شد. بهروز وثوقی صدای مناسبی داشت و در ابتدا خود دوبلور بود و در پاره‌ای از فیلم‌ها نیز، از جمله در فیلم گوزن‌ها، به جای خود سخن گفت. اما با این همه هویت ستاره‌وار وثوقی تا حدودی به یمن منوچهر اسماعیلی شكل گرفت كه در محبوب‌ترین فیلم‌ها این بازیگر، از جمله قیصر و طوقی و خاك و بلوچ، به جای او صحبت كرد. منوچهر اسماعیلی با گویش خاصی به جای پیتر فالك در مجموعه ستوان كلمبو سخن گفت و بعد با همین گویش كه به صدای پیتر فالكی معروف شده بود به جای رضا بیك‌ایمانوردی صحبت كرد. بیك‌ایمانوردی در ابتدا بازیگر نقش‌های منفی و مكمل بود اما با استفاده از صدای اسماعیلی به یكی از محبوب‌ترین ستارگان سینمای كمدی ایران بدل شد. محبوب‌ترین ستارگان زن ایرانی نیز، از جمله فروزان، مدیون دوبلورهایی چون مهین كسمایی و ژاله كاظمی بودند كه به جایشان سخن می‌گفتند. در واقع فن‌آوری دوبلاژ نقش اساسی در اقتصاد سینمای ایران و موقعیت ستاره‌وار این بازیگران داشت. اما از نیمه دوم دهه ۱۳۶۰، به تدریج صدابرداری سرصحنه جانشین دوبله می‌شود و دوبلورهای نامی در سایه قرار می‌گیرند. البته تجربیات اولیه در این زمینه تا حدود زیادی خامدستانه بود. مثلا صدای بازیگران به شكل شفافی ضبط نمی‌شد و مكالمه آدم‌ها با سر و صدای محیط به هم می‌آمیخت و شكل آزاردهنده‌ای پیدا می‌كرد. اما صدابرداران به تدریج به این فن‌آوری مسلط شدند و چندی نگذشت كه صدا‌برداری سرصحنه به جریان مسلط فیلمسازی ایران بدل شد و شیوه دوبلاژ كاملا در حاشیه قرار گرفت و از رونق افتاد. با رواج این فن‌آوری بازیگرانی كه صدای مناسبی نداشتند، ازجمله پروانه معصومی كه ژاله كاظمی به جایش صحبت می‌كرد، از گردونه خارج شد. یا جمشید‌هاشم‌پور كه بازیگر تیپیك فیلم‌های اكشن بود، گرچه خودش صدای بدی ندارد، ‌دیگر نتوانست محبوبیت قبلی‌اش را باز بیابد.

یا ایرج قادری كه پس از سال‌ها مجوز بازیگری گرفت و با فیلم‌هایی چون "آكواریوم" و "محاكمه" و "پاتو زمین نذار"، به سینما بازگشت، دیگر نتوانست همچون گذشته جلوه‌گر شود، چون بخشی از محبوبیتش را از صدای پرصلابت دوبلورش وام می‌گرفت و با صدای خسته خود نمی‌توانست جذابیت گذشته‌اش را تجدید كند. در برآورد كلی عادت فیلم دیدن مردم در این دوران تغییر كرده است و مردم به صدابرداری سرصحنه و صدای واقعی بازیگران خو كرده‌اند و دیگر نمی‌توانند به گذشته برگردند.

به همین دلیل فیلم‌های دوبله‌شده بسیار كهنه و رنگ‌باخته به نظر می‌رسند و در شرایط حاضر كسی را جلب نمی‌كنند. البته پاره‌ای از ستارگان سینمای كنونی صدای پرورده‌ای ندارند و صرفا به یمن زیبایی ظاهری به سینما راه می‌یابند. صدا، چه در صحنه تاتر و چه در جلوی دوربین، بخش قابل توجهی از هنر بازیگری را شكل می‌دهد و بازیگری كه صدای مناسبی نداشته باشد، از دو بال بازیگری یك بالش را ندارد و لنگ می‌زند. برای رفع این نقص نیز، به جای بازگشت به عقب و احضار دوبلورها، بهتر است از بازیگرانی استفاده كنیم كه صدای مناسبی داشته باشند یا از بازیگران فعلی بخواهیم صدای خود را بپرورند. اما مسعود كیمیایی چنین نمی‌كند و در خبرها خواندیم كه برای آخرین فیلمش، "جرم"، از دوبلورهای قدیمی، از جمله منوچهر اسماعیلی و چنگیز جلیلوند و خسرو خسروشاهی و ... دعوت كرده است كه فیلمش را دوبله كنند. با این توجیه كه: چون حوادث فیلمش در میانه دهه ۱۳۵۰ می‌گذرد، برای نزدیك شدن به حال و هوای تهران قدیم و سینمای آن روزگار، ترجیح داده است كه فیلمش را به شیوه دوبله نمایش دهد. البته پاره‌ای از افراد نیز بر این عقیده‌اند كه یكی از دلایل افت فروش فیلم‌های فعلی فقدان دوبله است و استفاده از دوبلورها می‌تواند رونق گذشته را به سینمای ایران بازگرداند. آیا واقعا چنین است؟ بحران اقتصادی سینمای ایران دلایل متعددی دارد و فقدان دوبله كوچك‌ترین نقشی در این زمینه نمی‌تواند داشته باشد. درواقع بازگشت كیمیایی به دوبله نه به قصد رونق بخشیدن به سینمای ایران، بلكه برای احیای فرزندش پولاد كیمیایی است.

در خبرها آمده است كه در این فیلم منوچهر اسماعیلی، دوبلوری كه به جای وثوقی صحبت می‌كرد، به جای پولاد صحبت می‌كند. آیا به این ترتیب كیمیایی می‌تواند از پولاد قیصر بسازد؟ كیمیایی در سال‌های اخیر و با فیلم‌هایی چون "حكم" و "رئیس" و "محاكمه در خیابان"، سعی زیادی كرده است كه از پولاد یك ستاره بسازد.

محبوب‌ترین ستارگان روز و هنرمندترین بازیگران را در نقش‌های مكمل فراخوانده است و بعد پولاد را در مركز آنها نشانده است تا به‌عنوان ستاره اول فیلم بدرخشد و گل كند. اما این اتفاق نیفتاد و پولاد نه به‌عنوان یك ستاره محبوب و نه به مثابه بازیگری هنرمند، جایگاه درخوری نیافت. آیا اكنون به یمن صدای اسماعیلی می‌تواند مشروعیت و مقبولیتی برایش به وجود بیاورد؟ داریوش ارجمند در محفلی درباره پاره‌ای از بازیگران فعلی گفته بود كه اینها چنگیز وثوقی‌اند. غرضش این بود كه همچون چنگیز نه به یمن استعداد فردی خود، كه به بركت اشتهار كس و كار خود به سینما راه یافته‌اند. اما چون مشروعیت بازیگری ندارند هرگز نمی‌توانند جایگاه درخوری پیدا كنند. پولاد نیز از سنخ همین بازیگران است و به باور من حتی با اعجاز منوچهر اسماعیلی نیز نمی‌تواند قیصر شود.

 

منبع: روزنامه فرهیختگان

6875 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

جرم - Jorm        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت