New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

:: 20 فروردین 1400  5:16:36 PM  ::

رخشان بنی اعتماد در هشتمین دوره

رخشان بنی اعتماد در هشتمین دوره "جوایز آسیا پاسیفیک"

 

سی نت: ۱) نمی دانم نخستین بار چه کسی برای رخشان بنی اعتماد، عبارت «بانوی سینمای ایران» را به کار برد و آنقدر تکرار شد که رفته رفته جا افتاد و دیگران هم بارها برای توصیف بنی اعتماد از آن بهره بردند. بانوی سینمای ایران البته لقب زیبایی است اما برای بنی اعتماد کافی و گویا نیست. این لقب نوعی بسندگی محترمانه جنسیتی را دلالت می کند که گویی ناخواسته، فرد مورد نظر را در همان محدوده قرار است نگه دارد. اگرچه سینمای بنی اعتماد در ترسیم مناسبات زنانه از جهات مختلف(مادر معلول جنگی، معشوق، عاشق، معتاد، زن روشنفکر، زن کارگر، سرپرست خانواده، مادر مجرد، همسر موقت) موفق بوده است اما سینمای او سینمایی جنسیت محور نیست. اینکه البته فیلمسازی بخواهد صرفا بر موضوع حقوق زنان متمرکز شود، ویژگی ای است که در صورت کیفیت مطلوب هنری آثارش خیلی هم نیکو است اما تمرکز سینمای بنی اعتماد نه بر جنسیت که بر رابطه انسان معاصربا دغدغه های اجتماعی، شهری، شغلی، اقتصادی، خانوادگی، عاطفی و سیستمی است. بنی اعتماد فعالیت هنری اش را با مستندهای اجتماعی شروع کرد، با خارج از محدوده و زرد قناری و پول خارجی بر موضوع حاشیه نشینی شهری و اقتضائات پرمفسده اش متمرکز شد، در نرگس و روسری آبی، مروری بر تاثیر زایده های شکاف طبقاتی، اقتصاد ناسالم یا بزه های اجتماعی بر مناسبات عاطفی قشر فرودست داشت که شکل کامل ترش را در زیر پوست شهر بروز داد. در بانوی اردیبهشت به طبقه ای متفاوت تر از شخصیت های بقیه فیلم هایش نزدیک شد ولی همچنان دغدغه دادوستد جامعه و فردیت انسان را دنبال کرد و در گیلانه از شهر کند و به روستایی خلوت رسید تا خلوت غمگنانه مادر سالخورده و فرزند جانبازش را به تماشا گذارد و در خون بازی، بر موضوع اعتیاد بین نسل نوجوان و دغدغه های مادرانه بر سر آن متمرکز شد. قصه ها، فشرده ای از آینده اغلب شخصیت هایی بود که تاکنون ترسیم کرده بود و از این حیث که تماشاگرش را از کانال زمان ذهنی اش عبور می دهد و با احضار آدم های ده، بیست سال قبل داستان هایش به مقطع کنونی، تجلی ای عینی به آن آرزوی دیرین هر تماشاگری(میل به دانستن درباره فرجام شخصیت های اصلی یا فرعی یک فیلم سینمایی) می دهد؛ بی آنکه شائبه خودشیفتگی به خود و آثارش در حس مخاطب شکل گیرد و بی آنکه تعریف حکایت هایی متعلق به داستان هایی قبلی، خدشه ای به پیکره مستقل اثر وارد کند.

۲) اما این تنها ویژگی فیلم های بنی اعتماد نیست. سینمای او اعم از مستند و داستانی و کوتاه و بلند، شناسنامه ای گویا برای درک روح زمانه ای است که این آثار در بسترشان ساخته شده اند. بروکراسی اداری، نابسامانی اقتصادی، مهاجرت از روستا به شهر، اعتیاد، دزدی، حاشیه نشینی، بیکاری، روسپی گری، ایدز، محدودسازی های اجتماعی و مدنی، بدرفتاری های خانوادگی، بی سرپرستی و بدسرپرستی نمودهایی هستند که در فیلم های او نه صرفا به مثابه یک موتیف اجتماعی در فیلم بلکه به عنوان شناسه ای متعلق به روزگار جلوه می یابند. فیلم آخر او از این جهت مثال زدنی است. قصه ها، فیلمی است که روح زمانه اش را در فرم ساختاری خود منعکس کرده است. نوع دکوپاژ و میزانسن فیلم در فضاهایی همچون موقعیت های شبانه، مکان های سربسته و دربسته، زاویه های اغلب بسته دوربین، محدوده های اغلب تک نفره و دونفره قاب تصویر و بازی با حرکت های دوربین و نمای سوبژکتیو دوربین تصویربرداری، فرمتی ساختاری است که به شدت با درونمایه زمانی/ مکانی اثر همخوان است. اعتقاد به اینکه دوران حاکم بر آدم های داستان این فیلم در فراگردی بسته، کنترل شده و پلشت قرار داشته، در چیدمان عناصر بصری متن هویداست. فیلم در شرایطی غیرمتداول ساخته شده اما هوشمندانه همین نامتعارف بودن شرایط در اجزای ساختاری اش جاافتاده است.

۳) بنی اعتماد یک دهه است فیلم بلند سینمایی نساخته و تمرکزش را بر تهیه فیلم های مستند و همکاری با مستندسازان جوان قرار داده است. این روال اگرچه از یک سو حسرت عمیقی را برای دوستداران سینمایش برجا گذاشته است ولی از سوی دیگر نشان از امیدی دارد که بنی اعتماد با بازگشت به دوره اول فیلمسازی اش اما این بار نه صرفا با گزارش از مشکلات و چالش ها بلکه با مکث و مرور بر انسان های پراراده و باپشتکار که با گذر از موانع جنسیتی و اجتماعی و عرفی و ساختاری، تبدیل به الگوهایی در ساحت فعالیت انسانی و کارآفرینی و ثمربخشی مدنی شدند، در پی احیا و گسترش اش است. این راز موفقیت سینمای بنی اعتماد است: نمایش سیاهی ها و کندوکاو در دل آن برای رسیدن به روزنه های سپید امید.

 

منبع: روزنامه اعتماد

13817 - فائز حسینی

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رخشان بنی اعتماد        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت