New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدید اخبار سینمایی

arrow  طوفان تماشاچیان «زخم کاری» در توییتر/ ۳۴ میلیون دقیقه تماشا برای قسمت آخر

arrow  «سامی» جایزه بهترین فیلمنامه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم «کازان» روسیه را گرفت

arrow  پخش بین‌المللی «زالاوا» به کمپانی دانمارکی رسید

arrow  ویدئوی مراسم تشییع پیکر ژان پل بلموندو با اجرای موسیقی انیو موریکونه

arrow  خاطرات تورج منصوری از همکاری با داریوش مهرجویی، مسعود کیمیایی، خسرو شکیبایی، فردوس کاویانی و …

arrow  سوژه بعدی کریستوفر نولان: نقش رابرت اوپنهایمر در ساخت بمب اتمی در جنگ جهانی دوم / اینبار بدون برادران وارنر

arrow  اکران «دشت خاموش» در گروه «هنر و تجربه» از ۲۲ شهریور

arrow  گفت و گوی مفصل با محمدحسین مهدویان پیرامون «زخم کاری»: میل به خشونت در همه ما هست / به تصویر کردن خشونت فیزیکی خیلی علاقه دارم

arrow  «دشت خاموش» و «خورشید» نامزد ۴ جایزه از پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیایی شدند

arrow  «مست عشق» تا پایان سال آماده نمایش می شود / با فیلمبرداری بخش های باقی مانده

arrow  شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز به «روبرتو بنینی» اهدا شد

arrow  مسافر نیمه شب / بازخوانی یادداشت احمد شاهوند برای زنده یاد رسول ملاقلی پور به مناسبت سالروز تولدش

arrow  کیومرث پوراحمد فیلم جنایی می‌سازد

arrow  جمع بازیگران اسکاری در یک نوآر جدید

arrow  انتشار بخش هایی از گفتگوهای تاریخ شفاهی سینماگران در روز ملی سینما

 

ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

ویژه تصویر «مافیا» در سینما

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

Cinema

بی رویا (آرین وزیر دفتری)

بازیگران: طناز طباطبایی، صابر ابر، شادی کرم‌رودی، فرانک کلانتر، مجتبی فلاحی، نهال دشتی، میلاد یزدانی، مهری آل‌آقا، شهریار فرد، نوا نعمتی و… با حضورِ رضا داودنژاد و هنرمندیِ مائده طهماسبی و بازیگر خردسال تیام کرمانیان

Cinema

مصائب شیرین ۲ (علیرضا داوودنژاد)

بازیگران: رضا داوودنژاد ترلان پروانه مونا داوودنژاد زهرا داوودنژاد همایون کاظمی سارا لوئیس کاظمی علی داوودنژاد محمدرضا داوودنژاد

Cinema

طلاخون ( ابراهیم شیبانی)

بازیگران: شهاب حسینی حسام منظور زری خوشکام ترنم کرمانیان بهار قاسمی

Cinema

آهو ( هوشنگ گلمکانی)

بازیگران: علی مصفا سپیده آرمان حامد کمیلی سهیلا رضوی رضا یزدانی رضا کیانیان

Cinema

عروسی مردم (مجید توکلی)

بازیگران: احترام برومند زهرا داوودنژاد خسرو بامداد نازنین بیاتی شکیب شجره افسانه تهرانچی سجاد تابش محمد امامی سارا محمدی ایمان صدیق

Cinema

نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بازیگران: محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد

Cinema

پیر پسر (اکتای براهنی)

بازیگران: حامد بهداد لیلا حاتمی بابک حمیدیان حسن پورشیرازی

Cinema

19 (منیژه حکمت)

بازیگران: پانته آ پناهی‌ها، بزرگمهر حسین‌پور، کتایون امیرابراهیمی، جمشید آهنگرانی فراهانی، پریسا نعمتی مقدم، مهدی نعمتی مقدم، نوید سجادی حسینی، فاطمه فراهانی، اعظم رنگرزان، نارتا سجادی حسینی، نیلا عالمی، برزو آزاد.

Cinema

سگ بند (مهران احمدی)

بازیگران: امیر جعفری سیروس گرجستانی مهران احمدی بهرام افشاری نازنین بیاتی بهاره کیان‌افشار ناهید مسلمی سعید امیرسلیمانی میرطاهر مظلومی ویدا جوان سیامک صفری عزت‌الله مهرآوران امین فصیح علی تقی‌پور رضا ذاکریان

Cinema

چپ راست (حامد محمدی )

بازیگران: ویشکا آسایش سارا بهرامی رامبد جوان پیمان قاسم خانی ستاره اسکندری سروش صحت مونا فرجاد تینو صالحی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهي به شاخصه هاي کارگرداني رضا عطاران

کارگرداني واقع گرا

:: 24 اردیبهشت 1390  12:10:43 PM  ::

 

سی نت: رضا عطاران بيش از آن که با عناويني چون فيلمنامه نويس و کارگردان شناخته شود،بازيگري است توانا که از هنگام پخش مجموعه ساعت خوش نامش بر سر زبان ها افتاد و خيلي زود توانست نامي براي خويش دست و پا کند. بازيگري که با تکيه بر شوخ طبعي ذاتي، قريحه بداهه پردازي و هوش سرشارش يکي پس از ديگري پله هاي موفقيت را بالا رفت تا امروز به عنوان يکي از معدود اميدهاي سينمايي به اصطلاح کمدي ايران به حساب آيد.

اما بزرگترين امتياز وي در اين است که در طول اين سال ها نشان داده علاوه بر هنر بازيگري، از قلم شيريني برخوردار است و در زمينه کارگرداني نيز حرف هاي بسياري براي گفتن دارد. اگرچه مجموعه زير آسمان شهر 1 به مدد فيلمنامه و شخصيت پردازي خلاقانه عطاران يکي از محبوب ترين سريال هاي روتين سيما لقب گرفت، اما وي ترجيح مي داد که همچنان درعرصه کارگرداني فعال بوده و روندي را که با طنزهاي آيتمي سيب خنده، مجيد دلبندم، ستاره ها و البته قطار ابدي شروع کرده بود،با سريال روتين شبانه کوچه اقاقيا به صورت جدي تر ادامه دهد.

کوچه اقاقيا که در سال 82 از شبکه تهران به روي آنتن رفت، اگرچه به واسطه حضور به يادماندني زنده ياد منوچهر نوذري، هم اکنون بسيار خاطره انگيز جلوه مي کند، اما به خاطر بهره مندي از فيلمنامه هايي ضعيف و عدم پرداخت درست شخصيت ها، نتوانست آنچنان که بايد مخاطبان را با خود همراه کند. به نظر مي رسد ايجاد تغييرات عمده در ايده اوليه و فراموش شدن هدف غايي سريال،به تدريج کوچه اقاقيا را از مسير اصلي خارج و دچار تکرار و يکنواختي آزاردهنده اي نمود. با اين حال خلق يکي دو تيپ ماندگار همچون گشتاسب (با بازي مجيد صالحي) اميدها را نسبت به موفقيت هاي آتي عطاران زنده نگه داشت.

با ساخت سريال خانه به دوش،عطاران شناخت عميق خود از طبقات محروم و متوسط اجتماع و نوع روابط ميان آن ها را به خوبي نشان داده و توانست شخصيت هايي دوست داشتني با ما به ازاي واقعي را خلق کرده و سريالي جذاب و پربيننده را روانه آنتن کند. سريالي که بارزترين خصوصيتش، نزديک شدن به تعريف درست طنز و عدم رويکرد به لودگي هاي تصويري و کلامي محسوب مي شد. در عين حال نگاه رئاليستي عطاران به قصه،پرداختي واقع گرايانه را رقم زده به طوري که شوخي ها و روابط ميان آدم ها، از جنس خود زندگي شده و همذات پنداري تام و کامل بيننده را بر مي انگيزد.

عطاران اين شيوه و نوع نگاه منحصر به فرد را که امضاي مخصوص خودش را به همراه دارد، در دو سريال متهم گريخت و ترش و شيرين نيز ادامه داده تا به ناگاه تلويزيون ايران را خود را صاحب يک استعداد ناب و خلاق ببيند که قادر است به مدد توانمندي هايش مخاطبان بسياري را پاي جعبه جادو بنشاند. متهم گريخت که با توجه به مولفه هاي موفق خانه به دوش ساخته شده بود، بيش از هر چيز نشان داد که عطاران سبک کاري خود را شناخته و به آن ايمان دارد و قادر است در اين راه بيش از اين ها از خود مايه بگذارد. شايد بزرگترين برگ برنده عطاران در اين سريال کشف و معرفي احمد پورمخبر بود که در قالب کاراکتر "مش قربون" آنقدر خوش درخشيد که چندي بعد به پاي ثابت اکثر کمدي هاي عامه پسند سينماي ايران تبديل شد.

ترش و شيرين مجموعه اي بود که براي خنداندن تماشاگر تنها متکي به ويژگي هاي بازيگرانش نبود. در اينجا نيز قرار نبود که بازيگران دست به لودگي بزنند و با حرکات آنچناني لبخند را مهمان لبان بيننده کنند. ترش و شيرين نيمي از موفقيتش را مديون فيلمنامه پر بارش بود، فيلمنامه اي سرشار از طنزهاي موقعيت. گويي فيلمنامه نويسان و کارگردان با دقت در حواشي موقعيت هاي مختلف لوکيشن،نکات بامزه اي را کشف و ارائه کرده اند. به عنوان مثال مي توان به شوخي با لوله داغ بخاري و يا قضيه تنفس بيمار در بيمارستان اشاره کرد که از ميان جزئياتي بسيار ظريف منتج مي شد.

با اين وجود ترش و شيرين در کارنامه عطاران قدمي رو به جلو محسوب نمي شود. چرا که او در خانه به دوش و متهم گريخت نيز همين فضا و روابط را تصوير کرده و چه بسا در آنها موفق تر از اين مي نمود.

بزنگاه تا بدينجا آخرين اثر رضا عطاران در مقام کارگردان به حساب ميآيد. سريالي که به واسطه پرداختن و اشارات رک و مستقيم به معضل اعتياد و نمايش صريح برخي ناملايمات و ناهنجاري هاي اجتماع به مذاق عده اي چندان خوش نيامد و با واکنش تند برخي مسئولان مواجه شد. همين موضوع جدايي ناخواسته عطاران از خاستگاهش تلويزيون را رقم زده تا او به بازي در برخي کمدي هاي نازل مشغول شده و موقعيتي مناسب براي همتاياني چون سعيد آقاخاني و مجيد صالحي ايجاد شود تا سعي کنند دنباله رو نوع نگاه او به مقوله طنز باشند. دنباله رواني که کارنامه شان نشان داده گرچه ممکن است به عنوان بازيگر،موفق و دوست داشتني باشند اما در عرصه کارگرداني از دانش و قريحه کمتري برخوردار بوده و فاقد خلاقيت و نوآوري هاي خاص هستند.

گفته مي شود به زودي شاهد ساخت و به روي پرده رفتن نخستين ساخته سينمايي رضا عطاران خواهيم بود. اتفاق خوشايندي که اگر به وقوع بپيوندد، شايد بتواند سينمايي نيمه جان کمدي را اندکي رونق بخشيده و زنده کند. سينما و تلويزيون ايران همچنان چشم انتظار خلاقيت و نبوغ يکي از استعدادهاي ويژه خود است!

 

منبع: مردم سالاری

4074 -  

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

رضا عطاران        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت