New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "سعادت آباد"

فیلمسازی که دغدغه کم دارد

:: 1 آبان 1390  4:12:45 PM  ::

 

سی نت: «سعادت‌آباد» ساخته جدید مازیار میری فیلمی تلخ با یک تم امروزی و مبتلا به است که می‌تواند از محدودیت زمان و مکان بیشترین بهره را در جهت شحصیت‌پردازی ببرد.

میری کارگردانی اهل تجربه در گونه‌های مختلف سینمایی است و فیلم‌های «قطعه ناتمام»، «به آهستگی»، «پاداش سکوت» و «کتاب قانون» شاهدی بر این مدعا هستند که رد پای تفکر و دغدغه‌مندی او را کمرنگ می‌کنند. البته رگه‌های اجتماعی بخصوص در روابط چالش‌برانگیز بین زنان و مردان در «به آهستگی» هم جلب نظر می‌کند که در «سعادت‌آباد» هم محوریت دارد.

در کنار این وجه می‌توان به توجه خاص این کارگردان به حضور یک نویسنده و فیلمنامه‌نویس در فیلم‌هایش هم اشاره کرد که در «سعادت‌آباد» به نوعی ادامه همکاری قبلی او با امیر عربی پس از مجموعه تلویزیونی «گاوصندوق» است.

«سعادت‌آباد» با تم دروغ و پنهان‌کاری - که به جهت مجموعه شرایط، تمی به‌روز و ملموس است- رابطه تو در توی سه زوج را در فاصله یک عصر تا شب محور قرار می‌دهد که در طول یک میهمانی شام به بحران زندگی آنها دامن زده می‌شود.

در واقع قصه زمان حال به نوعی بر پیشینه رابطه این سه زوج استوار است و نکته هوشمندانه توزیع تدریجی اطلاعات در طول قصه است که به علت محدود شدن در یک موقعیت یعنی میهمانی جشن تولدی که یاسی برای شوهرش محسن گرفته و طبعاً محدودیت زمان و مکان، طراحی خاص می‌طلبد.

هرچند رابطه زمان حال این شش نفر متکی بر شناسنامه‌ای در گذشته است، اما گذشته فقط به این شکل در زمان حال حضور ندارد بلکه به واسطه یک اتفاق که همه به نوعی در آن شریک هستند، رابطه زمان حال آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده و دچار بحران می‌کند.

از ورای همین میهمانی که یاسی به ظاهر برای جشن تولد محسن، اما در واقع برای ایجاد زمینه‌ای مناسب برای دادن خبر حاملگی‌اش ترتیب داده و دوستان نزدیکشان را دعوت کرده، رازی از گذشته برملا می‌شود که زاویه دید ما را به شخصیت‌ها تغییر می‌دهد.

در واقع منحنی هر شخصیت برای مخاطب تنها به واسطه کنش و واکنش‌هایش در زمان حال نیست که شکل می‌گیرد بلکه این گذشته یعنی دست داشتن در سقط جنین لاله و پنهان نگه داشتن آن از شوهرش علی، باعث می‌شود در یک سوم پایانی فیلم نوع نگاه ما به کاراکترها شکل بگیرد.

به این ترتیب طی روندی در طراحی شخصیت‌ها ابتدا مخاطب با رویه و بخش ظاهری و بیرونی آن‌ها در جمعی صمیمی و سرخوش آشنا می شود و در شرایطی که فکر می‌کند یک دید نسبی به همه پیدا کرده این راز بخش پنهان کاراکترها را برملا می‌کند و اینجاست که همه چیز را از ابتدا در ذهن مخاطب تغییر ماهیت می دهد.

شاید همین ساختار لایه‌برداری تدریجی از شخصیت‌ها و مواجه شدن با هسته درونی آن‌ها - که هر یک به گونه‌ای قصد سرپوش گذاشتن بر آن را دارند - این فیلم و قصه را در تناسبی تنگاتنگ با نام قبلی‌اش «راویولی» قرار می‌دهد که در تهیه و چینش تابعی از همین ساختار است.

اما در حال حاضر غذای چینی نه تنها جایگزین مناسبی برای آن نشده بلکه به جهت واقعگرایی هم درست کردن آن به قدری سریع‌السیر است که تدریجی کردن آن به جهت نیاز قصه و درام، به این وجه لطمه زده است.

«سعادت‌آباد» و نوع نگاه و جهان‌بینی حاکم بر آن می‌تواند حضور یک دغدغه محوری را برای فیلمساز و البته نویسنده‌اش پررنگ کند. این وجهی است که در کارنامه مازیاری میری تا به حال مغفول مانده ولی چه بسا با پیگیری و تکیه بر یک دغدغه خاص و مشترک بتواند این کاستی را جبران کند.

 

منبع: خبر آن لاین

5386 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

سعادت آباد - Saadat Abaad        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت