New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

هیچ مرده‌ای نمی‌تواند اعتراف کند ... / یادداشت نزهت بادی برای "اعترافات ذهن خطرناک من"

:: 28 مرداد 1394  9:30:40 AM  ::

نگار جواهریان و سیامک صفری در نمایی از فیلم

نگار جواهریان و سیامک صفری در نمایی از فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من"

 

سی نت: از آنجا که روایت فیلم "اعترافات ذهن خطرناک من" به کارگردانی هومن سیدی را راوی بر عهده دارد که معلوم نیست مرده است یا زنده، با روایتی مغشوش، آشفته و نابسامان روبرو هستیم و در فضای گیج‌آور و پارانوییدی به سر می‌بریم که در آن هیچ مرزی میان دروغ و واقعیت وجود ندارد. چون مرد که حافظه‌اش را به دلیل تأثیر مخرب و ویرانگر مواد مخدر از دست داده و در هپروت افیون باری گرفتار شده است، همه‌چیز را از زاویه دید شکاک و تردیدآمیزش می‌بیند و با بدبینی و سوءظن با دنیای اطرافش مواجه می‌شود. درواقع ارتباط ذهن بیمارگونه او چنان واقعیت مخدوش شده است که جهان پیرامونش چیزی جز همان دنیای مضمحل و پلید و تباه‌شده درونی او به نظر نمی‌رسد.

پرسه‌زنی‌های او در میان شهر به خوابگردی‌های کسی می‌ماند که انگار سال‌هاست به مردن خود عادت کرده است و دیگر از آن ترسی ندارد و حالا فقط به دنبال این است تا بفهمد در زمان زنده بودنش چه جور آدمی بوده و چرا سرانجامش به چنین مرگی کشیده است و در این جستجوگری‌های رنج بار است که می‌فهمد او پیش‌ از اینکه بمیرد، در جهنم گناهانش زنده‌به‌گور شده است و حالا نه می‌تواند به دنیای زندگان بازگردد و نه می‌تواند به جهان مردگان وارد شود و از این رو همچون روحی سرگشته در برزخش ترسناک میان این دو جهان پرسه می‌زند.

انگار به خاطر همه بدی‌های نابخشودنی‌اش در گذشته مجبور است تا ابد رنج تسلی ناپذیر زیستن را در کالبد مرده‌ای تحمل کند که حتی نمی‌داند مرده است و باید به طرز دردناکی هر بار مسیر مخوفی را که تا به حال طی کرده، به یاد بیاورد و با شخصیت شرارت‌بار و پلید خودش روبرو شود و چنین تجربه زیستنی از هزار بار مردن وحشتناک‌تر است. درواقع در چنین شرایطی کابوس واقعی، مرگ نیست. بلکه نامیرایی در جهانی است که گویی عذاب آن پایانی ندارد و زندگی در آن می‌تواند بزرگ‌ترین مجازات به حساب بیاید.

به همین دلیل تلاش‌های مرد برای به یاد آوردن واقعیت از دل توهمات و هذیان‌های مالیخولیایی‌اش به پروسه بیهوده و عبثی تبدیل می‌شود که او را بیشتر در عمق تنهایی‌اش فرومی‌برد و بر ناامیدی و پوچ‌گرایی‌اش می‌افزاید. چون کشف راز مرگش و یافتن هویت گمشده‌اش بجای اینکه اوضاع را بهبود بخشد و او را از درون مغاک هولناکی که در آن سقوط کرده برهاند، پرده از پلیدی و آلودگی شخصیتش کنار می‌زند و تیرگی و تباهی‌اش را می‌نمایاند و به همین دلیل در انتهای داستان همه‌چیز سیاه‌تر و یأس‌آورتر به نظر می‌رسد. درواقع اگر آدمی بتواند در زندگی‌اش از خود بگریزد و با غرق شدن در اوهام و خیالات خویش را فریب دهد، مرگ هاله فریبنده و دروغین پیرامون او را می‌شکافد و وادارش می‌کند تا با خود واقعی‌اش روبرو شود. در چنین وضعیتی که رویارویی با خود همچون ملاقات با شیطان درون خویش است، خودفراموشی تنها چاره این تنگنای گریزناپذیر به نظر می‌رسد.

پس می‌توان فیلم را اثری درباره یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های بشری یعنی خودفراموشی و ازخودبیگانگی دانست و هومن سیدی نشان می‌دهد که با تسلط بی‌نظیری می‌تواند پرسش‌ها و دغدغه‌های شخصی‌اش پیرامون هستی، ماهیت انسانی و رابطه پیچیده میان آن دو را در فرم و ساختاری نوآورانه و آوانگارد بیامیزد و جهان‌بینی و لحن و فضای خاص و متفاوت خود را در اثری تجربی و بازیگوشانه تلفیق کند و فیلمی فراموش‌نشدنی درباره رنج تحمل‌ناپذیر فراموشی انسان معاصر بسازد.

 

منبع: هنر آنلاین

5836 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

اعترافات ذهن خطرناک من - Confessions of My Dangerous Mind        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت