New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

فرصت سوزی از جنس کیمیایی / نگاهی به "متروپل" آخرین ساخته مسعود کیمیایی

:: 19 خرداد 1393  11:37:01 AM  ::

پوستر فیلم

پوستر فیلم "متروپل"

 

سی نت: بدون شک بسیاری از علاقه مندان سینما وقتی متوجه ساخت فیلمی تازه از سوی مسعود کیمیایی می شوند برای دیدنش لحظه شماری می کنند. این اتفاق برای نمایش "متروپل" هم افتاد، خصوصا پس از اینکه عده ای از مخالفان او با فیلم های "محاکمه در خیابان" و "جرم" که نسبت به چند فیلم قبلی اش در دهه هفتاد و هشتاد منسجم تر بودند نرم تر برخورد کرده بودند و حالا خیلی ها امیدوار بودند که "متروپل" که سوژه و سینمای دلخواه کیمیایی است فیلمی تماشایی از کار دربیاید.اما برای نگارنده هم که سالهاست با سینمایی کیمیایی زندگی کرده و همواره جلوی مخالفان "اعتراض" و "حکم" و "محاکمه در خیابان" و "جرم" ایستاده بوده و از مواضعش دفاع کرده بوده، تماشای "متروپل" بدون اغراق با ناراحتی و نا امیدی بسیار زیاد همراه شد.

همیشه بر این عقیده استوار بودم که با سینمای کیمیایی باید طور دیگری برخورد کرد و معیارهای نقد رایج امروزی برای سینمای کیمیایی جواب نمی دهد و به فیلم های او باید طور دیگری نگریست. ولی اساسا با همان نگاه هم در فیلم جدید کیمیایی نکته قوت خاصی به جز چند مورد نصفه و نیمه نمی توان یافت."متروپل" نه قصه دارد،نه فیلمنامه، نه بازی خوب و نه حتی آن دیالوگ های همیشگی فیلم های کیمیایی که مورد علاقه نگارنده و دیگر حامیانش و از شاخصه های فیلمهایش بودند.به عبارت بهتر "متروپل" هیچ چیزی از کیمیایی ندارد و هیچ بویی از سینمای اصیل کیمیایی نبرده است.فیلم های کیمیایی همیشه بازی های خوب و انتخاب بازیگران خوبی هم داشتند اما "متروپل" آن را هم ندارد.

اینکه می گویم "متروپل" شبیه هیچ یک از فیلم هایش نیست نه به این معنی است که او فضای فیلمسازی اش را تغییر داده و قدم در روزگار دیگری گذاشته است، منظورم این است که تمام تلاش های او برای ساخت اثری در ستایش سینما به نتیجه نرسیده است و حاصلش یک فیلم خنثی تا میانه های راه و یک پایان بندی بد و نا امید کننده است.

مسعود کیمیایی همانطور که در آنونس فیلم گفته است: "زیر این سقف سینما بود، سینما خانه ی ما بود" و "اسب ما خیال نبود، اسب ما سینما بود" و ایده ترکیب قسمت هایی از متروپل با فیلم های کلاسیک تاریخ سینمای جهان قطعا دغدغه سینما دارد و قطعا میخواسته با ساخت "متروپل" تماشاگران را با سینما آشتی دهد.

او در "متروپل" همانند دیگر فیلم هایش حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد که اتفاقا اگر خارج از فیلم به این حرف ها دقت کنیم متوجه اهمیت سینما برای کیمیایی می شویم. او در "متروپل" به دفعات سینما را مکانی پاکیزه و شریف و خارج از سینما را جایی کثیف و جایی پر از انسان های شرور نشان می دهد.او می خواهد سینمادارها را انسان های خوبی نشان دهد و محافظان سینما که در این فیلم پولاد کیمیایی و محمدرضا فروتن هستند را افرادی پاک و البته همیشه پیروز و سربلند نشان دهد.ارجاعتان می دهم به سکانس درگیری پایان فیلم که این دو لبخند زیبایی می زنند و در این درگیری حتی یک خال روی صورتشان نیافتاده است.کیمیایی با نمایش دادن تکیه کردن "خاتون" به ستون سینما در تمام مدت حضورش در سینما متروپل قطعا هدفی جز نشان سینما به عنوان مکانی امن نداشته است.

ولی همه موارد بالا در مرحله اجرا (منهای بیست دقیقه ابتدایی فیلم) به شدت می لنگند و این باعث شده مواردی که ذکر کردم برای مخاطب عادی سینما ملموس نباشد و تنها کسی که سینمای کیمیایی را از نزدیک می شناسد متوجه این چنین حرف ها شود.از انبار موتور در سینما تا انتخاب غلط بازیگران نا مناسب برای برخی نقش ها و بازی های اغراق شده بیلیارد بازان که بگذریم به پلات اصلی قصه و دیالوگ های بد و خسته کننده فیلم می رسیم که ضربه اصلی را به فیلم زده است.معمولا عادت نداشتیم در قسمت فیلمنامه نویس فیلم های کیمیایی نام دیگری جز خودش ببینیم (منهای حضور اصغر فرهادی در "محکامه در خیابان" که ایده اصلی متعلق به او بود) اما اینبار نام عبدالرضا منجزی را در کنار او میبینیم که سالهاست خودش فیلمنامه خوبی ننوشته است و این امیدواری که برای خیلی از مخالفان کیمیایی به وجود آمده بود که شاید حضور یک فیلمنامه نویس، فیلمنامه را مستحکم کند به یک سرخوردگی کامل تبدیل کرد. از نکات ضعیف دیگر اجرای فیلم می توان به صحنه اغراق شده درگیری در بیرون سینما و پاشیدن خون به شیشه ها اشاره کرد که کاملا بی حوصلگی کیمیایی را نشان می دهد.او نخواسته حتی یک درگیری را به صورت واقعی دربیاورد!

در پایان هم این همه هیاهو و گره افکنی یک ساعت اول فیلم با یک جمله کلیشه ای از سمت هوو به همسر اول باز می شود که اتفاقا فصل دیالوگ برقرار کردن این دو اصلا خوب از آب درنیامده است. علاوه بر این سوالی نیز بی جواب مانده است، چطور می شود وقتی دو زن در پایان فیلم با هم به توافق رسیده باشند ولی باز هم مردان قصه با هم درگیر می شوند؟

اما تنها افسوسم برای طراحی صحنه دوباره ی سینما متروپل و زنده شدن برخی خاطرات و موسیقی بسیار خوب بهزاد عبدی برای "متروپل" است.

در اینکه "متروپل" فیلم ضعیفی است ذره ای تردید ندارم اما اصلا دوست ندارم با نقد این فیلم بخشی از تاریخ سینمای یک مملکت را زیر سوال ببرم.یادمان نمی رود که کیمیایی همان کسی است که با ساخت فیلم "قیصر" دست به جریان سازی در سینما کرد و "گوزن ها" همان فیلمی است که تا همین امروز هم عده کثیری از منتقدین از بهترین های تاریخ سینما قلمدادش می کنند.

 

منبع: روزنامه "کلید سیاست"

12447 - محسن آزاددل

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

متروپل - Metropol        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت