New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

برای هنگامه قاضیانی به بهانه حضور تحسین برانگیزش در "روزهای زندگی"

تو به ما نزدیکی

:: 2 خرداد 1391  11:11:23 AM  ::

 

سی نت: بیشتر از هر چیز شبیه یک زن ایرانی است، متانت و سنگینی رفتارش، چشمان گاه لرزان و گاه قاطعش، و لحن گاه تند و گاه مهربانش آنقدر ملموس و نزدیک است که هر گاه نقش خود را می یابد، جدا پنداشتن او از نقشش، دشوار می شود و ناشدنی. هنرمندی که فن بازیگری اش بر فیزیک و چهره اش می چربد و امروز توانسته با وسواس و نیز توانایی خویش، جایگاه هنری اش را بیاید. گرچه در کارنامه اش، بازی های متوسط و زیر متوسط نیز دارد (کم نه!) اما آن جاهایی که خوب بوده و عالی، چنان درخششی داشته که توانسته دو سیمرغ بلورین را در ویترین افتخاراتش بگنجاند. او کسی نیست جز هنگامه قاضیانی ...

بر خلاف تصور عمومی؛ شروع بازیگری اش از «به همین سادگی» نبود؛ هنگامه قاضیانی چندین سال قبل از فیلم میرکریمی وارد دنیای سینما و تئاتر شد و در چندین فیلم کوتاه و بلند بازی کرد. البته این تصور که «به همین سادگی» اولین صحنه ظهور اوست پر بیراه هم نیست! چرا که به واقع فیلم های قبلی قاضیانی، یا آنچنان که باید دیده نشدند و یا حضور قاضیانی آنچنان درخشان و موثر نبود که او را به عنوان استعدادی جدید معرفی نماید.

در سال 1379 با «سایه روشن» اثر دیده نشده حسن هدایت وارد دنیای سینما شد. استاد عزت الله انتظامی که در «سایه روشن» همراه او بود به او پیشنهاد بازی در صحنه تئاتر را داد. تئاتر محمل استعدادهای بازیگری است، این که آقای بازیگر در اولین تجربه بازیگری قاضیانی؛ او را دعوت به بازی در تئاتر کند، نشان از توجه انتظامی به شم بازیگری او دارد.. سپس هنگامه قاضیانی در کنار صحنه تئاتر در چند فیلم کوتاه مانند «خیابان بدون شماره» و «یک فنجان چای» به کارگردانی «پوریا آذربایجانی» ، «سه راه حل برای یک مسئله» اثر «سعید ابراهیمی فر»؛ «پشت سر باد نمی آید» به کارگردانی مریم فخیمی، «روز بیست و سوم» به کارگردانی پوپک مظفری و چند فیلم بلند همچون «بازنده»، «به آهستگی»، «تاریکخانه»، «اقلیما» و «روایت های ناتمام» ظاهر شد. اما هیچ کدام از این ها نتوانستند هنگامه قاضیانی را به عنوان بازیگری تاثیرگذار و مهم معرفی کنند. در واقع جنس بازی او نیز به گونه ای نبود که خصیصه ویژه ای را ارائه نماید و از این رو که همچنان المان شخصی خویش را نیافته بود (یا شاید هم نتوانسته بود که به نمایش بگذارد)، آنچنان در یادها نماند.

تا این که به فیلم رضا میرکریمی رسید. «به همین سادگی» قصه دیگری بود. قاضیانی چنان ارتباطی با «طاهره» (که شخصیتی پر از جزئیات و ریزه کاری بود) برقرار کرد که نقش آفرینی اش بسیاری را حیرت زده کرد (طبعاً به مذاق عده ای نیز خوش نیامد). طاهره به سرعت تبدیل به نمادی از قشر عظیمی از زنان ایرانی شد و این «در دل نشستن»، سیمرغ بلورین را برایش به ارمغان داشت. بازی در سکوت، مکث های پر از حرف و چشمان نگرانش «به همین سادگی» را (که تمام بار فیلمنامه بر روی دوش او بود) به بهترین فیلم سال بدل کرد. «طاهره» یک شخصیت درون گرا بود که در میان دغدغه های خویش تنها مانده بود و همراهی نداشت. تجلی این ویژگی های درونی در عالم بازیگری، کار یک حرفه ای است، از این رو می توان «به همین سادگی» را نقطه عطفی در کار حرفه ای او دانست. نقطه عطفی که تا به امروز از آن به عنوان مهمترین و بهترین بازی هنگامه قاضیانی یاد می شود.

بعد از کسب سیمرغ در انتخاب هایش حساس تر شد، با این حال نتوانست اوج «به همین سادگی» را تجربه کند. بازی اش در فیلم «طاووس های بی پر» جواد مزدآبادی چنگی به دل نمی زد و حضورش در «بیداری رویاها» آنچنان که باید (و از هنگامه قاضیانی توقع می رفت) نبود و بیشتر شبیه به تلاشی برای فرار از «طاهره» بود تا یافتن نقش «رخشانه». و نیز چند حضور کوتاه و افتخاری در آثاری مانند «برف روی شیروانی داغ» و «آینه های روبرو» که گام های محکمی برای او محسوب نمی شدند. تا این که به کارگردانی رسید که سال ها قبل در «به آهستگی» با او همکاری داشت. مازیار میری در فیلمش نقش «تهمینه» را به قاضیانی سپرد تا او یک بار دیگر در شمایل یک زن درون گرا ظاهر شود. در فیلم پر از رنگ و لعاب «سعادت آباد» نمایش «تهمینه» کار سختی بود اما بازی زیبا و روان قاضیانی و شناخت درستش از «تهمینه»، باعث شد این کاراکتر هم پای دیگر شخصیت ها (ی شلوغ و پر حرف)، اثر خود را بر ذهن مخاطب بگذارد.

بعد از تجربه موفق سعادت آباد؛ فیلم های مطرح از پس آن روانه شدند. «من مادر هستم» اثر به نمایش درنیامده فریدون جیرانی یکی از آن هاست که این بار قاضیانی یکی دیگر از «مشرقی»های فیلم جیرانی است. این فیلم را ندیده ام، اما تعاریفی که از آن شنیده می شود گویای آن است که هم فریدون جیرانی موفق بوده و هم بازیگران هنرنمایی درخشانی داشته اند. اثر دیگر، «میگرن» اولین فیلم بلند مانلی شجاعی فرد است که در جشنواره گذشته به نمایش درآمد. این فیلم پر از بازی های روان و جذاب است؛ قاضیانی نیز بازی قابل قبولی در این فیلم داشت. و همچنین فیلم «روزهای زندگی»، فیلم تازه اکران شده پرویز شیخ طادی، که هنگامه قاضیانی توانست دومین سیمرغ بلورینش را به خاطر بازی در این فیلم کسب کند. گرچه در این که جایزه باید به چه کسی می رسید بحث زیاد بود و به اعتقاد بسیاری (من جمله نگارنده) بازی «مهناز افشار» در «برف روی کاج ها»، «نگار جواهریان» در «بیخود و بی جهت» و «ترانه علیدوستی» در «پذیرایی ساده» استحقاق بیشتر دیده شدن را داشتند، اما بی انصافی است که درخشش قاضیانی در «روزهای زندگی» نادیده گرفته شود.
«روزهای زندگی» برای قاضیانی جنس دیگری از بازی را می طلبید. این بار او می توانست بلند گریه کند، داد بزند و ایثارش را با فریاد متجلی کند. زن با صلابتی که قاطعانه پای اصولش ایستاده و شجاعانه در پی ایفای نقش خود است. «ناهید» روزهای زندگی همان چیزی بود که قاضیانی در این سال ها به دنبال او بود. کاراکتری متفاوت از «طاهره». «ناهید» به او این مجال را داد که از «طاهره» دورتر شود. گرچه اعتفاد دارم «طاهره» بخشی از درون قاضیانی است و هیچ گاه نمی تواند او را از خود جدا کند (مگر خواسته این کار را بکند؟!) اما او با «ناهید» توانست زاویه ای دیگر از توانایی هایش را به نمایش بگذارد.

به نظر می رسد اکنون هم سینمای ایران به شناخت درستی از ویژگی ها و خصایص بازی قاضیانی رسیده و هم خود او به درک درستی از تیپ اجرایش. فیلم های اخیر او نشانگر این است که مسیر حرکتش را یافته و حالا قدم هایش را مطمئن تر و محکم تر بر می دارد. این شناخت متقابل، قطعا در مسیر پیش روی قاضیانی یاری اش خواهد کرد و باید منتظر اتفاقات بهتری در کارنامه هنری او باشیم.

هنگامه قاضیانی هنرمندی است که اگر درست انتخاب شود و درست انتخاب کند، می تواند چنان ارتباطی با شخصیت برقرار کند و به لایه های زیرین نقش دست یابد که نقش را از آنِ وجود خود کند. مانند «طاهره». او در بازی اش گاه آنچنان به ما نزدیک می شود و در واقعیت ها و جزئیات زندگی ما شریک می شود؛ که بیراه نیست به او بگوییم «تو به ما نزدیکی».

 

منبع: سی نت

11112 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

روزهای زندگی - Roozhay-e Zendegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

................................................

lastpost  هنرمند مرتبط :

هنگامه قاضياني        >> مشاهده اطلاعات کامل این هنرمند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت