New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی به فیلم "روزهای زندگی"

شور زندگی

:: 1 خرداد 1391  11:20:23 AM  ::

 

سی نت: "روزهای زندگی" یکی از تازه ترین تلاش های سینمای ایران در راستای به تصویر کشیدن گوشه هایی از حقایق پیدا و پنهان دوران هشت ساله دفاع مقدس به حساب می آید.دورانی که یقیناً آن قدر از وجوه مختلف دراماتیک برخوردار بوده است که کارگردانان سینمای جنگ می توانند تا سال های متمادی از این خوان گسترده بهره برده، بدون آن که در ورطه تکرار و کلیشه های رایج بغلطند.

وِیژگی اصلی و حسن بزرگ فیلم در این است که در یک دنیای بی زمان و مکان سیر نمی کند و شخصیت هایی تعریف شده،مکانی خاص و زمانی مشخص از روزهای پایانی جنگ را پیش روی مخاطبش قرار می دهد؛پزشکان فداکار و پرستاران ایثارگری که علیرغم پذیرش قطعنامه از سوی ایران،در یک بیمارستان صحرایی به همراه انبوهی از مجروحین جنگی دچار حمله غیرمنتظره دشمن می شوند و چاره ای جز مقاومت جانانه ندارند.شیخ طادی به سرعت و بدون مقدمه چینی اضافه،بیننده را به فضای فیلم رهنمون ساخته و ویژگی های شخصیتی کاراکترهای معدود آن را به تصویر می کشد.

قهرمانان فیلم دکتر امیرعلی علوی (حمید فرخ نژاد) وهمسرش لیلا (هنگامه قاضیانی) هستند که دلاورانه،بسان یک رزمنده ایستادگی کرده و از هیچ تلاشی در راه خدمت و امدادرسانی به هموطنانشان دریغ نمی کنند. صحنه کلیدی و درخشان فیلم،سکانس اعلان برقراری صلح بین طرفین جنگ است که علاوه بر نمایش عکس العمل همراه با بهت و شگفتی سربازان ایرانی،سکانس های بعدی را که تصویرگر حملات ناجوانمردانه نیروهای عراقی است بسیار تکان دهنده جلوه می دهد.در برابر قهرمانان فیلم،آدم هایی چون سامان (کورش سلیمانی) هستند که از جنسی دیگر هستند و تنها به عافیت طلبی و آرامش دنیوی خود می اندیشند.آن ها که اگر فرصتش دست دهد از خیانت به هم رزمان خویش هم دریغ نورزیده و راه خویش را از همگان جدا می سازند. آن ها که در دوران پس از جنگ نیز ردپایشان پررنگ تر از همیشه دیده می شود.

یکی از ضروریات غیرقابل انکار فیلم های موسوم به جنگی، برخوردار بودن از جلوه های ویژه میدانی و رایانه ای است که از این حیث روزهای زندگی نمره قبولی می گیرد.این مساله به خصوص در صحنه های مربوط به حملات هوایی و زمینی دشمن بعثی و نیز سکانس های دشوار اعمال جراحی نمود می یابد.با این همه فیلمنامه روزهای زندگی نمی تواند هم پای کارگردانی جلوه های ویژه آن،در جذب و جلب نظر تماشاگر کنجکاو فیلم موفق جلوه کند.پس از حضور شخصیت های فیلم در پناهگاه بیمارستان،انتظار می رود که ضمن ایجاد تعلیق مضاعف،داستانک های جذابی نیز برای پیشبرد درام فیلم در نظر گرفته شده باشد. انتظاری که برآورده نمی شود و تنها تعلیق فیلم در ماجراجویی های کم و بیش کلیشه ای شخصیت لیلا خلاصه می شود.در عین حال قضیه نابینا شدن دکتر علوی در شکل و شمایل کنونی بسیار عجیب،سؤال برانگیز و فاقد کاربرد می نماید.به خصوص آنکه دکتر پس از نابینا شدن، کارهایی را انجام دهد که در شرایط بینایی کامل نیز انجامشان دشوار است.به عنوان نمونه نگاه کنید به سکانس درگیری دکتر با سرباز متجاوز عراقی که چندان باورپذیر نمی نماید.

روزهای زندگی آشکارا فیلمی ضدجنگ است. فیلمی که نه تنها جنگ را تقدیس نمی کند بلکه در جای جای فیلم نشانه هایی از نکوهش و طرد این پدیده خانمان برانداز دیده می شود.اما آن چه که به شکلی اغراق شده در فیلم مطرح می شود قضیه انسان دوستی و احساس ترحم طرفین درگیری نسبت به یکدیگر است.مساله جالب توجهی که پیش از این به گونه ای ظریف در فیلم سینمایی اتوبوس شب ساخته کیومرث پوراحمد نیز مطرح شده بود،در این جا آن قدر گل درشت به تصویر درآمده که می تواند واکنش منفی مخاطبان را در پی داشته باشد.مثلاً می توان به صحنه های مربوط به رفتار انسان دوستانه با اسیر عراقی اشاره کرد که تا حدی اغراق آمیز به نظر می رسد.

اینچنین است که دامنه علامت سؤال ها تا پایان بندی فیلم همچنان ادامه یافته تا پایانی نچسب و نه چندان باورپذیر را شاهد باشیم. پایانی که هر چند با نمایش شعاع های نورانی،بسیار تماشایی به تصویر درآمده اما از منظری دیگر واقع گرایی اثر را به شدت تحت شعاع قرار داده و پایانی بسیار خوش بینانه را رقم زده است.ضمن اینکه مشخص نمی شود چطور رزمنده دلیری (کریم اکبری مبارکه) که مدتی چند در بستر بیماری قرار داشته است به یکباره از جای برمی خیزد و ضمن از پای درآوردن دشمنان،به گونه ای اسطوره ای زمینه نجات برخی از مجروحان را فراهم می کند.

با این همه ساخت فیلم های قابل اعتنایی چون روزهای زندگی از پتانسیل فراوانی که هنوز در حوزه سینمای دفاع مقدس وجود دارد حکایت کرده و بر لزوم پرداختن بیشتر به سوژه هایی بکر و کمتر کار شده این حوزه حکایت می کند.با وجود کارگردانان امتحان پس داده ی این عرصه،سینمای دفاع مقدس بیش از هر چیز به نگاهی نواندیش در نگارش فیلمنامه نیازمند است. فیلمنامه هایی که واقعیات جنگ را بیش از مصلحت طلبی های این و آن در نظر گرفته و بتوانند آیینه تمام نمای روزهایی باشند که زندگی بسیاری با آن معنا یافته است.

 

منبع: روزنامه ایران

11521 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

روزهای زندگی - Roozhay-e Zendegi        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت