New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

هیاهوی بسیار برای زندگی / یادداشت سحر عصر آزاد برای "بی خود و بی جهت"

:: 27 آذر 1391  2:05:19 PM  ::

پانته آ بهرام، نگار جواهریان و رضا عطاران در نمایی از فیلم

پانته آ بهرام، نگار جواهریان و رضا عطاران در نمایی از فیلم "بیخود و بی جهت"

 

سی نت: «بی‌خود و بی‌جهت» جدیدترین فیلم عبدالرضا کاهانی است که به دنبال تجربه‌گرایی او در حیطه طنز خاص اجتماعی ساخته شده و بیش از هر چیز بر جریان زندگی و روابط انسانی در زمانی محدود متمرکز است.

کاهانی پس از «هیچ» و «اسب حیوان نجیبی است» با این فیلم سه‌گانه خود را بر محور بسط موقعیت دراماتیک در یک مقطع زمانی کوتاه بین چند شخصیت، کامل می‌کند. بخصوص که این فیلم با حرکت بر مسیر زمان واقعی، تبدیل می‌شود به چالشی خاص برای درام‌پردازی بین چهار شخصیت اصلی.

«بی‌خود و بی‌جهت» داستان دو زوج است که درگیر یک اسباب‌کشی مشترک می‌شوند و مشکلاتشان به شکلی تنگاتنگ درهم گره می‌خورد. تا جایی که این تقابل بخش‌هایی ناپیدا از گذشته و حال این شخصیت‌ها را -که برای نزدیک شدن به موقعیت آن‌ها در زمان حال لازم است-، افشا می‌کند.

تداخل اسباب‌کشی مژگان (پانته‌آ بهرام) و محسن (رضا عطاران) با الهه (نگار جواهریان) و فرهاد (احمد مهرانفر) که درست در روز عروسیشان قرار دارند، موقعیت محوری است که این دو زوج را وارد کشمکش می‌کند. در این میان آنچه نقشی تعیین‌کننده دارد، جریان زندگی و رفتارهای عادی این آدمهاست که رویدادهای کوچک و فرعی را در راستای هم و نهایتاً در جهت بسط موقعیت محوری قرار می‌دهد.

همانطور که اشاره شد فیلم با انتخاب موقعیت تداخل اسباب‌کشی دو زوج و اجبار هر کدام برای ماندن، سعی می‌کند در زمان واقعی این موقعیت را بسط داده و در عرض آن حرکت کند. به این ترتیب است که وقتی به پایان فیلم می‌رسیم هرچند اتفاق تعیین‌کننده‌ای در جهت تغییر موقعیت و باز شدن این کلاف سردرگم نیفتاده اما مخاطب خود را درون این کلاف حس می‌کند و ناگزیری که پایان محتوم و اجتناب‌ناپذیر قصه‌ها و آدم‌های فیلم‌های کاهانی است، به شکلی درونی حضور خود را فریاد می‌کند.

طبعاً وقتی قرار است کلیت قصه و فیلم در عرض یک موقعیت نمایشی حرکت کند، شخصیت‌پردازی کاراکترها، چگونگی ارائه اطلاعات و کدهای کاربردی نقش مهمی دارند بخصوص از آن جهت که با نمایش یک مقطع کوتاه از زندگی و شخصیت این آدم‌ها در روند خطی زمان حال، باید قصه و آدم‌ها باورپذیر و منطقی جلوه کنند.

علاوه بر آنکه قرار نیست خط دراماتیک پررنگ‌تری –بیش از همان دغدغه اسباب‌کشی و برگزاری مراسم ازدواج- در روند اتفاقات و روابط چنگ بیندازد و تمرکز و محوریت را از آن خود کند. با چنین زاویه نگاهی است که فیلم تبدیل می‌شود به جزئیاتی ظریف و هوشمندانه از رفتارها و عادت‌های معمولی روزمره شخصیت‌ها که در تقابل با موقعیت بهم‌ریخته و بی‌نظمی محوری، به آنها ویژگی و ابعادی جدید می‌دهد و در عین حال گره‌هایی کوچک و جذاب در روند ماجرا ایجاد می‌کند. مثل ماجرای آدامس چسباندن پسربچه مژگان و محسن به لباس عروس یا دستشویی رفتن.

از وجه شخصیت‌پردازی، طراحی خاصی در خلق کاراکترهای اصلی وجود دارد که همچون نوک پیکان مخاطب را متوجه شخصیتی به ظاهر کم‌اهمیت –از نظر کمیت حضور- می‌کند که به جهت قرار گرفتن در قطب اقلیت، اهمیت پیدا می‌کند. در واقع نوع رهایی و لَخت و ول بودنی که در سه شخصیت مژگان، محسن و فرهاد وجود دارد که سنگین شدن این قطب باعث نمود پیدا کردن شخصیت الهه می‌شود.

دختری که با توجه به نوع رفتار، ظاهر و حساسیت‌هایش می‌تواند یادآور یک تیپ خاص و نه چندان سمپات باشد که فیلمساز قضاوت مخاطب را درباره این تیپ کلیشه‌ای؛ با ارجاع به یک شخصیت فرعی، به چالش می‌کشد. هرچند کاراکتر فرعی مادر الهه به نظر تخت و یک‌بعدی می‌آید که البته این رویه ماجراست، اما این حضور با توجه به شناسنامه‌ای که در زمانی کوتاه از خاستگاه الهه و چرایی تضاد او با دیگر شخصیت‌ها می‌دهد در واقع تمهید و راهکاری است برای تلطیف این تیپ کلیشه‌ای که گره‌های ذهنی افراطی‌اش نه در اندیشه خود بلکه ریشه در دیگری دارد. دیگری که در کسوت مادری هرچند ناخواسته اما مسبب قرار گرفتن دخترش در این موقعیت است؛ چه فرقی می‌کند با حرف، عمل یا اندیشه!

علاوه بر اینکه چنین قصه‌ای با یک خط درام کلی و حرکت در عرض این موقعیت و شاخ و برگ‌های فرعی که می‌تواند در زمان واقعی اطراف این خط اصلی شکل بگیرد، نیاز به عنصر تعلیق و ایجاد ترس و نگرانی –متناسب با جنس قصه- دارد که این مولفه از طریق کاراکتر مادر الهه تأمین شده؛ چه در طی زمان کوتاهی که حضور دارد چه در زمان طولانی که حضور ندارد ولی نگرانی از آمدنش حس می‌شود.

ویژگی دیگری که رئال بودن فیلم و جاری بودن روح زندگی را در زمان واقعی فیلم بیش از پیش تداعی می‌کند، - در کنار تمرکز بر اتفاقات برآمده از موقعیت محوری و شخصیت‌های اصلی و کنش و واکنش‌هایشان، - عدم تلاش فیلمساز برای دراماتیزه کردن این مسیر بلکه عمیق شدن در جزئیات همین موقعیت بغرنج و شرایط برآمده از آن است که همچون رئالیسم زندگی واقعی در عرض چند ساعت به یک نتیجه و سرانجام محتوم و مشخص ختم نمی‌شود.

در واقع بحران غریبی که از ابتدا بر موقعیت شخصیت‌های اصلی حاکم شده و حتی شخصیت‌های فرعی مثل راننده کامیون را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، هرچند در پایان برای مخاطب ملموس و باورپذیر شده و می‌تواند با نزدیک شدن به آدم‌ها خود را در عمق آن احساس کند، اما این درک و باورپذیری دلیلی برای رسیدن به نقطه ثبات و راهکاری برای خروج از بحران نیست. این کلاف سردرگم به قوت خود باقیست با این تفاوت که در پایان مخاطب به جای اینکه پشت در تنها شنونده و ناظر هیاهوی بسیار برای هیچ باقی بماند، خود هیاهویی از این بسیار برای همه چیز است. همه آن چیزی که نامش زندگی است...

 

منبع: خبر آن لاین

6897 - احمد شاهوند

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت