New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

پرسه در ذهن / یادداشت حمید سلجوقی برای "پلّۀ آخر"

:: 11 اسفند 1391  11:29:04 PM  ::

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم

لیلا حاتمی در نمایی از فیلم "پله آخر"

 

سی نت: فيلم مصفا گرچه به گمانم در بدترين فصل اكران به نمايش درآمده و علاوه بر اينكه فضايش برای هر بيننده ای جذاب نيست چه بسا حتی خسته كننده و غيرقابل تحمل هم باشد اما يك اثر نامتعارف و خاص در سينمای ما به شمار می رود.ساختار «پلّۀ آخر» به گونه ای ست كه در بعضی فصل ها تماشاگرش را غافلگير می كند همچنين با تكرار برخی صحنه ها از زاويه ای ديگر،بيننده را هم در كشف جزئيات شريك می كند.

«پلّۀ آخر» محتوايی عميق و نگرش ِ فكر شده ی ِ فلسفی دارد كه آن را از جنس ِ خيلی از فيلم های به اصطلاح "روشنفكریِ" سينمای ما - نظير «چيزهايی هست كه نميدانی» و ... - متمايز می كند.

«پلّۀ آخر» با بهره گيری از شيوه ی جريانِ سيال ذهن و با نگاهی برگرفته از يك شاهكار ادبی روايت می شود.
زندگی،عشق و مرگ در يك موقعيت داستانی ِ پيچيده محوريت دومين فيلم علی مصفا را تشكيل می دهد.

قصه ی خسرو و ليلی.ليلی كه هنوز در ذهن و خيالش،آن جوانِ عاشق ِ ناكام و مُرده،زنده است.جوانی كه به خاطر ليلی مُرده و خسرو (همسر ليلی) كه آدم ِ فوق العاده خاصی ست.كه حالا م‍ی خواهد برود با آن عاشقی كه در گورستانِ متروك زير خاك خوابيده رقابت كند بر سر عشقش، كه در اين رقابت خسرو هم تلاش می كند تا بميرد! .تمام ِ فيلم روايتی ست از يك عشق مثلثی با سه وجه ليلی(ليلا حاتمی)،خسرو (علی مصفا) و دكتر امين (عليرضا آقاخانی).هر كدام از اين سه شخصيت كه در واقع می شوند سه راوی،قصه را از زاويه ی نگاهِ خود تعريف می كنند.شخصيت ها هر كدام روايتِ خودشان از اتفاقاتِ مشتركِ بينشان را بيان می كنند و در نهايت با در هم آميختگی اين روايت های پراكنده و مختلف،فيلم به يك ساختار روايی نظام مند دست می يابد.

اقتباس شده از يكی از آثار تولستوی اما بيشتر از آن،برداشت آزادی از داستان "مردگان / The Dead" از مجموعه ی "دوبلينی ها" ی جيمز جويس به نظر می آيد.مصفا به خوبی توانسته به يك داستانِ سنگين ادبی فرم سينمايی ببخشد.تفاوتِ مهم فيلم مصفا با داستانِ جويس در پايان بندی آثارشان است.

يكی از ضعف های فيلمنامه ی مصفا اين است كه به شخيت دكتر امين زياد نزديك نمی شويم (شخصيتی كه معادلش در «مردگان» جويس نيز وجود دارد).اين شخصيت جای پرداخت بيشتری داشت.

روايتی غيرخطی دارد.ترتيب و توالی اتفاقاتِ داستان سير نامنظم و پراكنده ای دارد.خودِ فيلمساز با همان نريشن اوليه اش به ما می گويد كه « کاری به ترتیب وقوع حوادث نداشته باشید.»

از ميان برداشتن مرز ميان زنده يا مرده بودنِ شخصيت اصلی،استفاده از روايت چند راوی كه در نهايت ما را به يك روايت واحد می رساند و عناصری از اين دست فرم «پلّۀ آخر» را شبيه سينمای مدرن اروپا كرده.

نسبت به ساخته ی قبلی مصفا «سيمای زنی در دور دست» اين فيلم روايتِ متقاطع و پيچيده تری دارد.وی در همان فيلم اولش هم از روايت غيرخطی استفاده كرده بود اما نه با چنين ساختار پيچيده ای. «پلّۀ آخر» برای مصفا چند قدم رو به جلوست.البته فضای فيلم و درونمايه اش،جنس ديالوگ ها و... شبيه همان فيلم قبلی ست و البته باز هم علی مصفا نشان می دهد زيبايی شناسی بصری قابل دفاعی دارد در عرصه فيلمسازی.اين را از قاب بندی ها و ميزانسن هايش می توان فهميد تا نور و رنگ صحنه اش و به نظرم از همه مهمتر موسيقی های انتخابی اش كه در دل روايت گنجانده.

فيلم،تدوين خوبی دارد.طبيعتا در اثری كه پر است از رفت و برگشت های زمانی،مونتاژ نقش برجسته تری دارد و در اين ميان فردين صاحب زمانی كارش را خوب انجام داده.حال اينكه اين رفت و برگشت های زمانی گاه طولانی و خسته كننده می شود.

اما دركل ريتم خوب ِ فيلمی كه به شدت وام دار ادبيات داستانی ست باعث شده زياد دچار كندی و افتِ خسته كننده برای مخاطب نشود(مگر اينكه بيننده از همان اول ذائقه اش با فيلم هايی از اين جنس و فضا سازگار نباشد).همينطور لحن ِ فيلم مصفا در كنار همه تلخی هايش اما رگه هايی از طنازی فيلمساز را به همراه دارد.(استفاده شده در نريشن)

فيلم مصفا همچنين در ابعادی از جمله انتخاب بازيگرانش تناسب دارد و از اين نظر فيلم يكدستی ست.
معماری خانه مادری اين فيلم ناخودآگاه علی حاتمی را يادمان می اندازد و فضای برخی فصل ها هم سينمای دلنشين وودی آلن را.

«پلّۀ آخر» داستانك های متعدد با جزئياتِ بسيار دارد.داستانك هايی كه همه در خدمت پيشبرد روايت هستند و البته همه شان هم می توانند كنجكاوی تماشاگر را برانگيزند؛ مهندس معماری كه قرار است به همين زودی ها بميرد اسكيت می خرد و می زند به خيابان و بر حسب اتفاق دوستِ سال های دور دوران مدرسه اش را می بيند و برای جبرانِ عقده های درونی خويش و تلافی بلايی كه آن زمان بر سرش آمده با مشت می كوبد بر دماغ دوستش و بعد عين بچه ها ذوقمرگ می شود از اين كار و ...

دكتری كه عاشق شخصی بوده كه همسر دوستش است و حالا دروغی به دوستش می گويد: تو سرطان داری و فاتحه! ...

شخصی كه يك زمانی يك جوانی عاشق همسرش بوده حالا می رود تا قبر آن عاشق را پيدا كند و رقابت كند با آن!

و ... همانطور كه قبلا ذكر شد «پلّۀ آخر» ساختار داستانی غنی و پيچيده ای دارد و تازه اين هايی كه گفتم فقط بخش كوچكی آن است.

در پايان يكی از ديالوگ های اساسی و خوبِ شخصيت خسرو در اين فيلم را می نويسم:
»تا قبل از شنیدن خبر، همیشه افسرده بودم، اما حالا یهو ضدضربه شدم، انگار دوای من، شنیدن خبر مرگم بود خبر مرگم !»

 

منبع: سی نت

11151 - احمد شاهوند

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

پله آخر - Pelley-e Akhar        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت