New Page 1

سی نت

 

صفحه اول - فیلم ها - نقد و یادداشت - ویدئو - هنرمندان - جدول فروش - نویسنده ها - جدول ارزشگذاری نویسندگان

پرسش و پاسخ   |  درباره ما   |   تماس با ما   |   تبلیغات  |   ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

انتخاب رنگ پس زمینه صفحه:  Back-White Back-Orange Back-Green Back-Brown Back-Blue Back-Gray Back-Blue Back-Yellow

جستجوی      در    

cinetmag.com - Advertise

جدیدترین شماره

ماهنامه سینمایی

«برش های کوتاه»

ویژه چهل نقش ماندگار

تاریخ سینما و تلویزیون ایران

.................................................

>> خرید نسخه الکترونیکی:

«فیدیبو»   |   «جار»

>> آرشیو شماره های گذشته

 

جدیدترین نقدها و یادداشت ها

arrow  روح زمانه / یادداشت مهرزاد دانش به مناسبت سالروز تولد رخشان بنی اعتماد

arrow  آزاده نامداری اولین و آخرین قربانی این ماجرا نیست/ یادداشت نزهت بادی برای درگذشت آزاده نامداری

arrow  تجربه‌ی لذت بخش تلاقی سینما و نقاشی/ یادداشت آرش عنایتی برای فیلم «The round up» ساخته میکلوش یانچو

arrow  بانو لیلی / یادداشت احمد شاهوند برای فیلم «بی همه چیز»

arrow  رمانتیسم کلیشه ای و کهنگی / یادداشت کوتاه احمد شاهوند برای فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا»

arrow  نچندان راضی کننده در شروع، امیدوارکننده و کنجکاوی برانگیز در پایان / یادداشت احمد شاهوند برای قسمت اول "قورباغه"

arrow  چه کسی ستاره «خائن کشی» خواهد شد؟ / امیر جدیدی، مهران مدیری، حمید فرخ نژاد یا حامد بهداد؟

arrow  لذت بازی ... / سرمقاله احمد شاهوند برای انتشار پرونده ویژه بهترین فیلم های دهه نود سینمای ایران در ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه»

arrow  شکوه یک جدایی / یادداشت سیدرضا صائمی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بهترین فیلم دهه نود سینمای ایران

arrow  پرهيز از رويا پردازی / یادداشت عزیزالله حاجی مشهدی برای فیلم «خانه پدری» به عنوان دومین فیلم برتر دهه نود سینمای ایران

 

پربیننده ترین نقدها و یادداشت ها

  New Page 1 New Page 1

فروش فیلم های روی پرده

:: به تومان ::

799,916,000

1 - شین

>> جدول کامل  -  فروش سال 0

New Page 1 New Page 1

تولیدات جدید

درب

درب ( هادی محقق)

بازیگران: هادی محقق، محمدظاهر اقبالی و روح الله برزگر

ضد

ضد (امیرعباس ربیعی)

بازیگران: مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی

شهرک

شهرک (علی حضرتی)

بازیگران: ساعد سهیلی، کاظم سیاحی، مهتاب ثروتی، همایون ارشادی، رویا جاوید نیا، شاهرخ فروتنیان، مرتضی ضرابی، ساقی حاجی‌پور

۲۸۸۸

۲۸۸۸ (کیوان علیمحمدی، علی‌اکبر حیدری)

بازیگران: حمیدرضا پگاه، شیرین ‌اسماعیلی، مرتضی ‌اسماعیل ‌کاشی، سیاوش مفیدی، ساناز ‌مصباح، رضا داوودوندی، شیوا فلاحی، عادله ‌گرشاسبی، نرگس ‌محمدی، علی اوجی با یاری: حامد کمیلی، هادی ‌حجازی‌فر، امین ‌حیایی، کامبیز ‌دیرباز، سام ‌درخشانی، احمد ‌مهرانفر، کوروش ‌تهامی، سعید ‌چنگیزیان، کامران ‌تفتی، رامین ‌ناصرنصیر، میلاد ‌رحیمی

موقعیت مهدی

موقعیت مهدی (هادی ‌حجازی‌فر)

بازیگران: هادی ‌حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید ‌آقاپور

شب طلایی

شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بازیگران: محمدحسن ‌معجونی، یکتاناصر، مریم ‌سعادت، بهناز ‌جعفری، مسعود ‌کرامتی، سوگل ‌خلیق، بهناز ‌جعفری، سینا ‌رازانی، علی باقری، امیر محمدی، بابک ‌بهشاد، ناصر ‌هاشمی، بهادر ‌مالکی، زهرا ‌بهروزمنش، شکوفه ‌هاشمیان، علی پاشا، نساء افرنگه، پانته آ کیقبادی، فرسیما میرچی، سارینا یوسفی، علیرضا ساره درودی

هناس

هناس (حسین دارابی)

بازیگران: مریلا ‌زارعی، بهروز ‌شعیبی، وحید ‌رهبانی، سیاوش ‌طهمورث، سولماز ‌غنی، امین ‌میری، علیرضا نایینی، کوثر حیدری

ماهان

ماهان (حمید شاه حاتمی)

بازیگران: همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان

برف آخر

برف آخر (امیرحسین عسگری)

بازیگران: امین ‌حیایی، لادن ‌مستوفی، مجید ‌صالحی و نوشین مسعودیان

علفزار

علفزار (کاظم دانشی)

بازیگران: پژمان ‌جمشیدی، سارا ‌بهرامی، ستاره ‌پسیانی، ترلان ‌پروانه، مهدی زمین پرداز، عرفان ‌ناصری، یسنا ‌میرطهماسب، مائده ‌طهماسبی، رویا ‌جاویدنیا، فرخ ‌نعمتی، مهران ‌امام ‌بخش، ستایش ‌رجایی‌نیا، صدف اسپهبدی، متین حیدری نیا، محمد ‌معتضدی، بنیامین نوروزی، آدرینا توشه، حسین ولی‌زاده، علی امیرخلیلی، محمدمهدی احدی، ارشیا، توکلی، سپهر گندمی

>>  مشاهده لیست کامل تولیدات جدید

سی نت  >> اخبار و مطالب  >> مشاهده متن اخبار

نگاهی دیگر به "جدایی نادر از سیمین" و "درباره الی ..." و نقش پررنگ آنها در ارتقا سطح دیدگاه مخاطب عام

سایه ها دراز می شوند

:: 16 شهریور 1390  5:13:46 PM  ::

 

سی نت: "درباره الی ..." و "جدایی نادر از سیمن" 2 اثر به غایت سنجیده که سطح سلیقه مخاطب ایرانی را عوض کرده است و پارامتر جدیدی برای اندازه های سینمای ایران در جهان ترسیم کرده است.
ما ابتدا در "درباره الی" با دنیای جدیدی مواجه شدیم که تمام ذهنیتهایمان را درباره سینمای ایران جلوی چشممان قرار داد و این رویه برای اولین بار (بله اولین بار) ما را به مقایسه بین پیشتر سینمای ایران سوق داد. شاید ناخواسته یکجور ناخوداگاه. که اصغر فرهادی حرکت، میزانسنها، جزییات، و مهمتر داستان شگفت انگیزی را بیان کرد که ما دروغ و قضاوت را در نیم متری چشم خود علنی وار در دادگاهی که گاه نامنصفانه می نمود به نظاره بنشینیم. نظاره نشستیم برای اولین بار یک فیلم ایرانی تصاویر شگرفی برای ما شکار کرد که چشم نواز بود و خیلی مسحور کننده از فیلمنامه ای سخت و پیچیده به فرم درامده بود. و تماشاگر صخیف بین ما که نابهای سینمای ما نظیر طعم گیلاس و هامون را اعصاب خوردکن و حوصله سربر می دانستند الی را تایید کنند و کلاه از سر بردارند. آنها فرم را دیده بودند. دریا را. فیلمبرداری را و همین ما را بس که سینمای جدیدی را شناختند. الی پراز نکته ریز است که آدم تحیر می کند. همین که فیلمی حدود 100 دقیقه را می بینیم و بالای 200 نکته از آن یادداشت می کنیم استثنایی است. و البته چند نکته مجهول دارد که تابحال کسی درباره اش نگفته. اینکه در صحنه ای که پسرک به صابر ابر با نشانه می گوید آنجا. سنگهای کنار دریا را می گوید. پس از جا و مکان غرق شدنش اطلاع داشته (توجه کنید او دیگرمثل 2 کودک دیگر انقدر بچه نیست که از دوروبر خودش بی خبر باشد و اتفاقا بسیار زیرک است) البته شیطنت این بچه هم جای خود. حتی به جمع خودی هم نمی گوید (شاید به مادر خود گفته بود) که اینگونه مادر دراسترس است که چرا بچه خود را بازخواست می کنند. و در نشانه دیگری فرهادی پسرک را همراه رعنا آزادی ور کنار پنجره قرار می دهد که بچه به همان سنگ خیره شده و به صورت بچگانه ای از نگاه آن زن (رعنا ازادی ور) می ترسد. شاید می داند چه اتفاق هولناکی روی داده. این پچه سرتق اتفاق مجهول الهویه ای را تا انتهای داستان پنهان می کند و فرهادی خوب دلیلش را همین سرتق بودن دادن بچه نشان داد. و بیچاره الی که رویای قشنگی را برای آینده خود با احمد ترسیم می کرد و این رویای قشنگ از او دریغ شد. چه قدر مظلوم. چه نگاههای کمر خردکنی. فقط یک مرد واقعی باید باشی که این نگاه حسرت بار و مظلومانه را در انتهای داستان فریبکارانه نبینی. که البته مردی هم ندیدیم. حتی شهره در جایی می گوید خوبه خجالت می کشه طفلی و در قضاوت خود در انتها می گوید اه این پسره او را به اینروز انداخت. یا پیمان که او را بی عقده می داند و در انتها با کلی توهین و تهمت کار را به پایان می برد. طفلک الی تازه از دیوی نجات یافته بود که خیلی بی دلیل آرام بود یا همانطور که دلیل جدا شدن از او عنوان شده بود تعادل نداشتن و عصبی شدن های دیر یا زودش که به ماشینی که به حق می خواهد از آنجا عبور کند با واکنش شدید و غیر منطقی او روبرو می شود که دور از استدلال است و غیرطبیعی می نمود. حتی از کجا معلوم که حتی ریگی بر کفش نداشته که به آمدن پلیس و ختم ماجرا هم راضی نمی شود.

چقدر تلخ است حقیقتی که بد منتقل می شود. و تن هر خیرخواهی را می لرزاند. حقیقت الی بود که ضالمانه به یک دروغ و ننگ تبدیل شد و از فرشته بودن به نماد بی وفایی و بی اخلاقی بدل شد. امتیاز دیگر الی این بود که تماشاگرانی را به سینما آورد که پیش از این با کما، فوتبالی ها و اخراجیها سر ذوق می آمدند. پس اینگونه طرفداران سینما دو برابر شدند و سینما مشتریهای جدیدی پیدا کرد.

و حال "جدایی نادر از سیمین": اثری که حسرت، افسوس و سوخته شدن الی و رنجی را که ما بردیم نمی افریند. به هیچوجه نمی آفریند. و این همواره تلخیست و ناامیدی ست که با دیدن این اثر به ما دیکته می شود. و البته این چیزیست که جز حقیقت برای ما بازگو نمی کند. به شدت حقیقت است. مبهوت کننده. اگر تنها یک برتری محرز از الی داشته باشد بازیهای مستحکم و جذاب بازیگران که حتی از الی و پینوکیو هایش بهتر می نمود. بیگمان جوایز بیشمار این فیلم اثر را بالاتر از الی قرار می دهد. یک اتفاق سینمایی دیگر هم که افتاد همان تماشاگرانیکه که با دیدن "درباره الی ..." تغییر رویه داده بودند "جدایی نادر از سیمین" را هم دیدند و شگفت زده شدند و به نگاه خودشان به سینمای ما امیدوار.

"جدایی ..." یک فیلم خارق العاده است و نمی شود که کار را فقط بالاتر از فیلمهای امسال دانست و جزو ماندگاران به حساب نیاورد. و حتی برایش در فیلمهایی که امسال ساخته شده اند رقیب تراشید که مثالش فیلم "یک حبه قند" است. اتفاق قابل اعتنای دیگر این است که بزرگترین منتقدان جهان که الی را همه جانبه تایید نکردند جدایی را در حس تعلیقی که می آفریند همپای با آثار هیچکاک دانستند و متذکر هم شدند جریان اخلاقی این فیلم منحصر به فرد است و مثل هیچکس نیست. پس چه شد آن نقد سیاسی که ما در هیچیک از مجلات جهانی نخوانده ایم؟ و این حرف بسیار آزاردهنده می نماید. موج نوین سینمای ایران با این دو اثر سطح سلیقه ای را تغییر داد که پیشتر فوق اثری مانند "دایره" و "طعم گیلاس" را نمی پسندید. و حالا همان تماشاگران برای خوب بودم فیلم معیار دارند. "درباره الی" و "جدایی ...".

"درباره الی ..." نه جوایز جهانی جدایی را برد نه تماشاگران چه ایرانی و خارجیش هم سطح جدایی بود و هم تحسینهای جهانی جدایی را نداشت. الی شاید در ایران ماندگارتر شود که آنهم برحسب زمان باید مشخص شود. اما جدایی نقطه جدیدتر سینمای ایران را به تماشگران جهانی نشان دادو آنها را شگفت زده کرده. دیگر مثل قبل تنها داورانشان تاییدمان نمی کنند. فرهادی کاری کرده که مشتاقان سینما به ایران هم نظر کنند. جدایی برای این از الی موفقتر بود که در ادامه این کار بود و شناخت جهانیان از کارگردانش بیشتر شده بود. چه بسا که در تمام دنیا اینچنین بوده است. و اینگونه است که طبق قاعده همیشگی سایه ها دراز می شوند.

 

منبع: سی نت

4871 -  

...............................................

کلاکت  اثر مرتبط:

درباره الي ... - Darbarey-e Eli ...        >> مشاهده اطلاعات کامل

 

Header

پرونده های ویژه سی نت از دوره های برگزاری جشنواره فیلم فجر

 

::  نقل مطالب و عکس های اختصاصی سی نت بدون ذکر منبع، نام نويسنده و نام عکاس ممنوع است  ::


صفحه اول  |  فیلم ها  |   هنرمندان   |   نقد و یادداشت  |  نويسنده ها   |  ویدئو  |  پرسش و پاسخ   |  درباره ما    تماس با ما  |   جدول فروش   |   تبلیغات


ماهنامه سینمایی «برش های کوتاه» (جدید)

::  سردبیر: احمد شاهوند  ::

 


تقدیر از احمد شاهوند در اولین جشن رسانه های سینمایی  تقدیر شده در چهارمین جشنواره وب به عنوان بهترین سایت فیلم به انتخاب کاربران  تقدیر شده در جشنواره نشریه های اینترنتی

  كليه حقوق اين سايت براي سایت سی نت (cinetmag.com) محفوظ است.

Copyright © 2003 - 2019 Cinetmag.com All rights reserved


طراحی و اجرا: استودیو سی نت